MALAYSIA WORLD HERITAGE TRAVEL SITE Rotating Header Image

Malaysia

12 Tempat Menarik Di Pulau Tioman Untuk Percutian Pulau Yang Luarbiasa

Otot anda mengimpikan aktiviti lasak? Mata anda merindukan pemandangan yang menyegarkan? Jiwa anda mendambakan ketenangan? Atau anda nak bershopping sakan tanpa rasa bersalah? Apa kata kalau pada musim cuti akan datang anda sekeluarga menuju ke Pulau Tioman.  Pulau yang terletak di negeri Pahang ini walaupun kecil dengan hanya berkepanjangan 20 km dan berkelebaran 12 km, tarikan yang ditawarkannya sangat luar biasa.

Dikuasai oleh hutan hujan yang tebal dan dikelilingi oleh perairan yang kaya dengan hidupan marin, Pulau Tioman menawarkan 1001 sebab untuk pencinta alam semula jadi datang bagi meneroka pulau ini. Disenaraikan dalam artikel ini adalah 12 tarikan dan aktiviti yang mesti dilakukan di Pulau Tioman. Teruskan membaca senarai tempat menarik di Pulau Tioman ini.

12. Pulau Renggis

Pulau Renggis Tioman - Main Image
Sumber: Mann Bahrom

Terletak tidak jauh dari Kampung Tekek adalah sebuah tarikan indah yang menjadi kegemaran para penyelam kerana pemandangan dasar lautannya yang sungguh meriah dengan warna-warni ikan yang bergerak bebas dan juga pembentukan batu-batu karang.

Pembentukan batu karang di sini juga dikatakan sangat pelbagai sehinggakan anda berkemungkinan dapat melihat spesies yang tidak pernah ditemui di kawasan lain.

Secara spesifiknya, pulau ini terletak betul-betul di hadapan tempat penginapan Berjaya Tioman Resort. Jangan lepaskan peluang untuk menggunakan pakej-pakej yang ditawarkan untuk meneroka kawasan perairan di sekitar.

Alamat: Pulau Renggis, Pahang


Lihat Tawaran Terkini Hotel Terbaik Di Pulau Tioman

11. Pulau Tulai (Coral Island)

Pulau Tulai Tioman - Main Image
Sumber: Tioman Cabana

Berlokasi di bahagian utara Pulau Tioman, Pulau Tulai ataupun turut dikenali sebagai Coral Island adalah salah sebuah destinasi pelancongan yang cukup terkenal di sini.

Untuk menuju ke Pulau Tulai dari Pulau Tioman masa yang diambil adalah dalam 1 jam sahaja, dalam perjalanan untuk menuju ke pulau ini, anda dapat menikmati bayu laut yang sangat menyegarkan sambil mencuci mata melihat pemandangan air laut yang kebiruan.

Sebaik mendekati kawasan pantai pulau ini, anda akan disambut dengan pemandangan pantai yang berpasir putih. Untuk menikmati keindahan tarikan alam semula jadi pulau ini, anda boleh mendapatkan pakej aktiviti yang ditawarkan oleh penginapan-penginapan yang terdapat di sini. Antara aktiviti menarik yang boleh dilakukan di sekitar pulau ini adalah berkelah menikmati pemandangan dari tepian pantai, bersnorkeling, diving dan banyak lagi.

Untuk pengetahuan anda, di pulau ini terdapat banyak chalet dan resort yang boleh anda pilih untuk dijadikan tempat penginapan bersama keluarga.

Alamat: Pulau Tulai, Pahang


10. Pusat Taman Marin

Pusat Taman Laut Tioman Image
Sumber: Ilamaran Ramamoorthy

Salah satu sebab yang menyumbang kepada keindahan luar biasa Pulau Tioman adalah kerana ianya telah diwartakan oleh kerajaan sebagai taman marin. Dengan status sedemikian, hidupan marin di kawasan sekitar pulau mempesonakan ini terpelihara daripada sebarang aktiviti perikanan.

Kalau dah terjaga sebegini rupa, bayangkanlah apa yang menunggu anda di dasar perairannya yang sudah semestinya kaya dengan hidupan yang pelbagai rupa dan warna menanti untuk diterokai.

Bukan sahaja aktiviti perikanan yang tidak dibenarkan, sebab anda juga tidak dibenarkan untuk mengutip kulit siput, mengambil terumbu karang dan banyak lagi aktiviti lain yang dapat memberi kesan negatif kepada hidupan marin. Untuk pengetahuan anda, aktiviti menangkap ikan tidak dibenarkan hanyalah dalam jarak 3 km radius daripada pulau ini.

Pusat Taman Marin terletak di antara kamping Air Batang dan kampung Tekek di mana hanya aktiviti tertentu yang boleh dilakukan seperti menyelam skuba, snorkeling, menangkap gambar (bukan menangkap ikan) dan berenang. Walaupun anda dilarang untuk mendapatkan sebarang hasil laut kat sini, tapi anda di’wajib’kan untuk menyelam dan menikmati keindahan perairannya. Jangan lupa untuk membawa kamera kalis air!

Alamat: Pusat Taman Marin


9. Monkey Bay

Monkey Bay Tioman - Main Image
Sumber: Au gré du vent

Monkey Bay adalah sebuah tarikan semula jadi pantai mendamaikan jiwa yang terletak di belakang Kampung Salang. Pantai indah ini dikelilingi oleh kehijauan hutan yang tumbuh mekar di sekitarnya.

Kawasan pantainya pula cukup menarik untuk dijadikan lokasi berkelah di mana anda boleh menghamparkan tikar di atas pasirnya yang berwarna putih bersih dan berehat menikmati pemandangan air laut yang jernih bak kristal. Kejernihan air laut di sini menjadikan ia salah sebuah lokasi snorkeling yang terkenal di Pulau Tioman.

Alamat: Monkey Bay, Berdekatan Panuba Beach, Pulau Tioman


8. Salang

Salang Village Tioman
Sumber: tioman.org

Dikelilingi oleh hutan hujan yang mekar, Salang merupakan sebuah lokasi tarikan di Pulau Tioman yang tidak patut dilepaskan. Di sebalik keindahan alam semula jadinya ini, ia juga padat dengan pelbagai kemudahan untuk para pelancong serta tawaran aktiviti-aktiviti menarik untuk dilakukan.

Di sinilah terletaknya pantai yang indah dengan air yang kejernihannya mampu memukau jiwa sesiapa sahaja. Bila diselami perairannya, anda akan terpesona melihat pembentukan terumbu karang yang menarik pandangan  mata.

Selain menyelami dunia dalam air, aktiviti lain yang boleh dilakukan di sini adalah merentasi hutan hujannya yang tebal dan bukit yang curam melalui denai yang berkepanjangan 3.5 km. Dengan menempuhi laluan ini, anda akan sampai ke Panuba Bay dan Ayer Batang ataupun Kampung ABC. Masa yang diambil untuk merentasi laluan yang dikelilingi flora dan fauna ini adalah dalam sekitar 2 jam. Jangan lupa untuk berpakaian dan berkasut yang sesuai.

Alamat: Salang, Pulau Tioman, Pahang


7. Kampung Tekek

Kampung Tekek Pulau Tioman
Sumber: Tioman.org

Kampung Tekek adalah lokasi yang paling penting di Tioman, bukan hanya kerana ianya merupakan kawasan perkampungan terbesar di Tioman tapi juga kerana peranannya sebagai pusat pentadbiran untuk pulau ini.

Sebagai sebuah kawasan yang penting, Kampung Tekek mempunyai fasiliti yang cukup sempurna. Antara yang terdapat di sini adalah pejabat imigresen, bank, bangunan kerajaan, sekolah, klinik, masjid, kedai-kedai makan dan banyak lagi. Selain itu, Kampung Tekek juga adalah jalan masuk utama untuk ke Tioman sama ada melalui pengangkutan laut ataupun udara.

Lebih sebab untuk anda banyak menghabiskan waktu di kampung ini adalah kerana di sinilah anda boleh bershopping sakan untuk membeli pelbagai barangan yang termasuklah keperluan rumah dan pakaian, kenapa? Kerana Pulau Tioman juga memegang status sebagai Zon Bebas Cukai sejak tahun 2002, takkan nak lepaskan begitu je kan?

Alamat: Kampung Tekek, Pulau Tioman, Pahang


Baca: 14 Destinasi Terbaik Di Pulau Perhentian

6. Juara Turtle Project

Juara Turtle Project Pulau Tioman Image
Sumber: Juara Turtle Project

Kalau anda nak tahu, dekat Pulau Tioman ini terdapat dua tempat yang menjadi tarikan penyu-penyu untuk mendarat dan menetaskan telur mereka iaitu di Kampung Bunut dan Kampung Juara.  Kebiasaannya penyu-penyu ini datang untuk bertelur dari bulan Februari ke bulan Oktober.

Di antara dua kawasan penetasan telur penyu ini, kalau anda ingin menyelami dengan lebih mendalam tentang pemeliharaan haiwan terancam, penyu, anda boleh datang untuk menjadi sukarelawan di Turtle Sanctuary, kampung Juara.

Dengan menjadi sukarelawan, anda boleh melibatkan diri dalam aktiviti pengutipan telur penyu dan membawanya ke tempat penetasan serta mengawasi kawasan tersebut daripada sebarang gangguan.

Waktu di mana sukarelawan diterima adalah dari bulan Mac ke Oktober. Dalam projek ini, anda akan diberikan penginapan bilik dorm yang lengkap dengan kemudahan asas. Jangka masa minimum untuk menyertai projek ini adalah 4 malam. Sepanjang penyertaan, anda akan dibawa mengikuti seminar, dan melakukan aktiviti-aktiviti menarik yang lain seperti berkayak, jungle trekkng, dan kelas memasak. Wow! Memang best!

Alamat: Kampung Juara, Juara, Pulau Tioman


5. Air Terjun Asah

Air Terjun Asah Pulau Tioman Image
Sumber: True Asia Media

Di pulau ini sebenarnya terdapat beberapa buah lagi air terjun, namun yang paling ‘legend’ adalah Air Terjun Asah yang merupakan air terjun yang terbesar di pulau ini.

Lokasinya, terletak di bahagian selatan Pulau Tioman dan tidak jauh dari kampung Mukut. Untuk menuju ke sini, anda perlu berjalan dari kampung Mukut dalam masa selama 40 minit dan 20 minit daripada kampung Asah.

Sampai sahaja di kawasan air terjun, anda boleh berkelah sambil menikmati percikan air terjun yang segar daripada gunung. Keindahan yang ditawarkan ini tak akanlah ingin dilihat dari jauh sahaja kan? Dah puas berjalan, inilah waktunya untuk anda menyegarkan kembali badan yang telah kepenatan.

Alamat: Air Terjun Asah, Pulau Tioman


4. Gunung Nenek Semukut

Gunung Nenek Semukut Pulau Tioman
Sumber: Mukut Coral Chalet

Gunung Nenek Semukut, bila dengar sahaja namanya, sudah terbayang, mesti ada sebab kenapa ianya dinamakan sedemikian, tapi, kisah yang dikaitkan dengan gunung ini tiada langsung kaitan dengan ‘nenek’ kerana ianya adalah tentang sepasang naga yang dikatakan pernah wujud pada suatu ketika dahulu sebelum berubah menjadi batu kerana melanggar pantang larang yang sepatutnya diikut.

Dalam kisah itu, naga betina berubah menjadi pulau yang kini dinamakan Pulau Tioman. Kalau dilihat dari kejauhan terdapat sebuah kawasan di pulau ini yang berbentuk seperti tanduk naga dan inilah yang dinamakan sebagai Gunung Nenek Semukut. Manakala naga jantan pula berubah menjadi sebuah gunung  bercabang tiga iaitu Gunung Daik.

Selain kisah mitos ini, Gunung Nenek Semukut juga turut terkenal dek kerana pembentukan ‘wajah’ manusia pada bahagian puncaknya. Kalau dilihat dengan teliti, kelihatan seperti wajah seorang lelaki yang lengkap dengan dagu, mulut, hidung dan bahagian dahi.

Lihat sahaja bentuk gunung ini, bayangkanlah kesukaran untuk mendaki menuju ke kawasan puncaknya. Kalau anda nak tahu,  hampir keseluruhan laluan menuju ke puncak memerlukan pendakian. Jadi, pastikan stamina anda betul-betul mantap sebelum cuba untuk menakluki gunung ini.

Sekiranya anda adalah dalam golongan orang yang berani untuk menempuhi cabaran yang ditawarkan Gunung Nenek Semukut, maka anda dapat melihat pelbagai spesies flora dan fauna yang eksotik dengan lebih dekat.

Alamat: Gunung Nenek Semukut, Pulau Tioman


3. Gunung Kajang

Gunung Kajang Pulau Tioman
Sumber: vertical adventures

Kalau Gunung Nenek Semukut adalah gunung yang paling sukar untuk ditakluki kerana kecuramannya, Gunung Kajang pula menawarkan cabaran yang berbeza kepada pencinta aktiviti lasak kerana ketinggiannya yang mencecah awan iaitu 1038 meter! Inilah puncak yang tertinggi di Pulau Tioman. Kedudukannya yang berada di tengah-tengah Pulau Tioman menjadikan ia sebagai ‘tulang’ utama pulau indah ini.

Sebenarnya banyak fakta menarik untuk diceritakan mengenai gunung yang gah ini. Pertama, gunung ini turut dipanggil sebagai Palm Frond Mountain yang mana pada suatu ketika dahulu ia pernah menjadi mercu tanda bagi pelayar-pelayar Arab dan China sehinggakan nama gunung ini disebut dalam peta pelayaran.

Di samping itu, hutan yang melitupi gunung ini juga dipenuhi dengan pelbagai flora dan fauna yang unik yang hanyalah boleh ditemui di sini. Kalau anda nak tahu, bunga Rafflesia pun ada di sini. Bagi pencinta alam semula jadi, aktiviti merentas hutan di Pulau Tioman pasti akan menjadi salah satu memori yang terindah.

Alamat: Gunung Kajang, Mersing, Pahang


2. Island Hopping

Island Hopping Pulau Tioman Main Image
Sumber: pescart.com

Ingin memaksimumkan keseronokan anda di pulau ini? Rancanglah untuk ber’island hopping’ ataupun melompat dari satu pulau ke satu pulau di sini. Dengan cara ini, anda dapat menikmati keindahan yang ditawarkan segenap pelusuk Tioman yang pasti akan memberikan senyuman di wajah bila diingat kembali.

Antara pulau yang boleh dilawati adalah Pulau Chebeh, Pulau Sembilang, Pulau Sepoi, Pulau, Labas, Pulau Sri Buat Tokong Bahara dan Pulau Jahat.

Namun sekiranya anda kesuntukan masa, anda boleh melawat Pulau Tulai yang dikatakan sebagai sebuah destinasi pulau yang paling best di sekitar Tioman. Di sini, kawasan pantainya cukup indah dengan pasir yang putih dan air laut yang cukup jernih.

Kalau anda bernasih baik, anda mungkin akan terserempak dengan kehadiran ikan lumba-lumba yang berenang dengan ceria di sekitar perairan.


1. Batu Malang

Batu Malang Pulau Tioman Main Image
Sumber: Faizal Omar

Sebelum bercuti ke Pulau Tioman, penting untuk anda tahu lokasi yang wajib disinggahi untuk aktiviti menyelam yang paling best dalam hidup. Kalau di Pulau Tioman ni, jawapannya adalah di Batu Malang.

Kawasan perairannya terdapat banyak pembentukan batu karang yang menarik. Spesies ikan yang boleh ditemui juga teramatlah banyak dan antaranya adalah ikan barracuda, butterfly fish, clownfish (Ikan Nemo), cuttlefish, lion fish, parrotfish dan banyak lagi ikan berwarna-warni yang lain. Percayalah, penerokaan bawah air sekitar Batu Malang ini sungguh mengujakan.

Disebabkan betapa terkenalnya lokasi ini, Batu Malang agak padat pada musim cuti ataupun hujung minggu.

Alamat: Batu Malang


Penginapan Di Pulau Tioman

SELESA Tioman Apartments

Selesa Apartments Pulau Tioman Main Image

SELESA Tioman Apartments adalah sebuah penginapan yang sesuai sekali dengan nama yang diberikan. Penginapan ini sememangnya dapat memberikan anda sekeluarga keselesaan seperti di rumah sendiri kerana keluasannya yang selesa untuk diinapi beramai-ramai, serta kelengkapan fasilitinya yang termasuklah kemudahan untuk memasak.

Selesa Apartments Pulau Tioman Room Image

Di samping itu, pemandangan yang disajikan dari apartment ini juga adalah salah satu sebab mengapa penginapan ini menjadi pilihan ramai. Anda dapat menikmati pemandangan yang mengujakan matahari terbenam ataupun terbit dengan hanya bersantai dari ruang bilik yang cukup selesa.

Kemudahan lain yang disediakan SELESA Tioman Apartments adalah shuttle percuma untuk pergi ke jeti dan juga pulang daripada jeti. Lokasinya pula, sunyi dan tenang daripada sebarang gangguan.

Harga: Dari RM193+ Semalaman

Alamat: Kg Tekek, 26800 Pulau Tioman, Malaysia

Selanjutnya Di Booking.com


Bayu Tioman Chalet

Bayu Tioman Chalets Main Image

Sekiranya anda ingin menikmati keindahan bayu laut tanpa mengira masa, pilihlah untuk menginap di Bayu Tioman Chalet.

Bayu Tioman Chalets Room Image

Penginapan indah ini lengkap dengan ruang balkoni sebagai tempat bersantai, dan juga kawasan pantai peribadi untuk anda menikmati kenyamanan pantai dengan penuh privasi. Ini barulah rasa macam cuti sebenar! Lokasinya, terletak hanyalh 9 km dari Jeti Pantai ABC.

Harga: Dari RM190+ Semalaman

Alamat: Kampung Genting Pulau tioman, 26800 Pulau Tioman, Malaysia

Selanjutnya Di Booking.com


Juara Mutiara

Juara Mutiara Pulau Tioman Main Image

Juara Mutiara adalah sebuah penginapan dalam harga bajet yang cukup selesa di Pulau Tioman. Chalet-chalet yang ditawarkannya lengkap dengan penyejuk udara yang dapat menyegarkan badan setelah seharian beraktiviti.

Juara Mutiara Room Image

Bercakap tentang aktiviti, Juara Mutiara turut memiliki ruang pantai peribadinya sendiri dan juga taman untuk anda bersantai sambil menikmati udara yang segar. Chalet ini juga turut menawarkan kemudahan untuk melakukan sukan-sukan air.

Harga: Dari RM140+ Semalaman

Alamat: Kampung Juara, Pulau Tioman, 26800

Selanjutnya Di Booking.com


Inilah antaranya tempat menarik di Pulau Tioman yang menanti ketibaan anda. Walaupun hanyalah kawasan yang kecil, daya magnetik pulau ini cukup kuat sehingga mampu menarik pelancong daripada serata dunia.

Mana tidaknya, alam semula jadi yang ditawarkan pulau ini bukan sahaja indah untuk dinikmati, tapi juga cukup menarik untuk dijadikan lokasi untuk melakukan segala macam aktiviti yang menggegarkan kehidupan, daripada menyelam skuba hinggalah kepada island hopping, bermacam perkara menarik yang boleh dilakukan di sini.

Sebuah destinasi yang sungguh mengujakan untuk dilawati bukan? Tidak cukup dengan aktiviti dan keindahannya, kisah-kisah dan fakta menarik di sebalik keindahan alam semula jadi yang terdapat di sini turut menambahkan lagi ‘aura penarik’ pulau ini.

Macam mana? Anda dah tergoda? Kalau artikel ini telah berjaya membuatkan jiwa kembara anda meronta, jangan lupa untuk booking salah satu daripada penginapan yang telah disenaraikan. Kalau senarai ini masih tak cukup, anda boleh melihat pilihan yang lebih banyak dalam harga yang cukup berpatutan di booking.com.

Dah, jangan buang masa lagi, set date dan kemas beg, supaya tinggal untuk pecut je ke Pulau Tioman sebaik waktunya tiba!

Article source: http://www.maisinggah.com/feed/

Sibu and the Rumah Nyuka Homestay Product Experience

Sibu and the Rumah Nyuka Homestay Product Experience

Sibu is the gateway to central Sarawak, a town rich with culture and tradition, embraced on all sides by nature. It offers many charms, both on the outskirts of the town and within. Spanning just 129.5km², the town is located at the meeting of the Rajang and Igan rivers. The majority of the population are Chinese, mainly Fuzhou, with other ethnic groups like Melanau, Malay and Iban as well. Together, they live in harmony carrying out their cultural traditions and appreciating the traditions of one another.

During this product experience trip, the group was able to visit some traditional and organic food producers only found in Sibu, enjoy a night of breathtaking cultural dance performance at the Sibu International Dance Festival, see the historical and scenic landmarks as well as spend some time in an authentic Iban longhouse at the Rumah Nyuka homestay.

 

Day 1: Food, How It’s Made and a Dance Show

 

 TYC Goat Livestock Sdn. Bhd.

Owned by the Tang family, the TYC Goat and Livestock Farm is located 45km off the Oya Road (on the Sibu-Bintulu highway).

They first began livestock farming in 2003 on 35 hectares of land, and today they are home to goats, cows, turkeys and other livestock. Their aim is to promote awareness on loving, caring for and protecting the environment through environmentally friendly methods of rearing animals and planting crops.

Family touring the goat pen

Turkeys at the farm

Visiting families touring the farm, with a goat accompanying them
Cows at the farm

 

The farm provides opportunities for visitors to take a tour of the farms, including school trips and tourists.

The farm produces an assortment of dairy based products, especially goat milk. 70% of their sales are in fresh milk while 30% gets produced into other byproducts like soap and ice cream. They also produce coconut pudding, which is handmade and contains no preservatives, additives or coloring.

 

Goat milk ice cream

Fresh goat milk samples

Coconut pudding served inside a coconut.

Soaps derived from goat milk and other organic ingredients like sago, rosehip and charcoal

 

A display of the different soaps produced by the TYC farm

 

The Sua Longevity Noodles (Foochow mee)

Sibu is famous for its foochow dishes, and one of the most famous is the Mee Sua Longevity Noodles.

The noodles are made of wheat flour, powdered lime, salt and water, and while many of the noodles you can buy in the stores are now factory produced, there is one man who keeps the mee sua noodle traditions alive.

Located at located at 6 ½ miles, Jalan Oya, 96000 Sibu, Mr. Ting Cheng Sieng and his wife produce 25 to 30 kg of raw noodles daily, with optimum weather conditions.




Fine noodles being hung out under the sun to dry.

The preparation of the mee sua noodles.

 

These handmade noodles are in high demand throughout Sarawak, prepared in the traditional way. Demonstrations on his technique can be organized, contact Ting Cheng Sieng (012 8531701) for more details.

 

Permai Lake Garden

The lake garden was opened in 2002 with scenic lake (developed by National Landscape department) that spans 11 acres. It is located at 5th mile Oya road in housing estate of Permai.


Every year, this lake holds a remote control boat race that brings remote control boat enthusiasts together, but every other day of the week it is a serene location with good photo opportunities and scenic views.

 

Empawah fruit and vegetable Farm

The Empawah Fruit and Vegetable Farm is on the outskirts of Sibu and Greatown Travel have proposed 6-8km tours via two ferries crossing the Igan river from Sibu town to the farm.



  

Sg Merah LED Night Market

The Sungai Merah LED Night Market is a sight to behold, offering a nice location to go shopping for cheap souvenirs as well as beautiful backdrops for photos.

 





 

Sibu International Dance Festival

The Sibu International Dance Festival takes place at the Sibu Civic Centre and the Ku Tien Memorial Park in Sibu every year. Dedicated to presenting a world-class celebration of the dance arts by creating timeless and adventurous productions that stimulate arts education, foster economic growth, and unite dancer and audiences.

The festival was privately debuted in 2012 at Sibu, Malaysia. Four international dance groups has participated in the 2013 edition of the festival, attracting groups from Lithuania, Southern Thailand, Singapore and local groups. Indoor and outdoor performances will be held throughout the festival.

 




While filming and photography were not allowed in the Dance Festival, the entire event proved to be a  breathtaking experience for all in the team. It was certainly a highlight for those who appreciate performing arts.

 

Day 2: Paradom and the Rumah Nyuka Homestay

 

Jetty Paradom

Jetty Paradom is a historical landmark in Sibu, bustling with people who travel to and from Sibu by boat and ferry since 20 years ago. The shops lining the jetty was built in 1954.

You can drink coffee at the kopitiams (coffee shops) next to the river, go prawn fishing or view fireflies at night.

 




 

Homestay Rumah Nyuka

Rumah Nyuka Homestay, Lubuk Lemba in Sarikei District is located 85 KM from Sibu (17KM from Sibu – Kuching junction) and was built in 1955. It first opened its doors as a Homestay  in March 2011. Now, 19 “Bileks” of families are registered as Trained Homestay Operators.

Also known as one of the oldest longhouses in Sarikei District with about 300 people from 45 families living under one roof, the Nyuka longhouse is a unique opportunity for visitors to experience their hospitality and nature.

Among popular activities for visitors to this longhouse are trekking to the nearby waterfalls, and of course, learning the ways of life for the local Iban people.

The waterfalls are relatively easy to reach, ranging from 30 to 60 minutes, and are a great reprieve from the day heat, especially after a trek through the jungle.

  

As for experiencing the Iban lifestyle, you can join in on the fun in the ruai (the main hall of the longhouse) or see how the Iban cultivate pepper on the nearby hills and other farm products, as well as how they process it.

 

The longhouse has its own exhibit, boasting everything from the smoked heads from the bygone era of when Headhunting was still frequent, old gongs collected over the years in the longhouse, earthenware pots and household appliances, intricately woven mats and traditional costumes.

  

 

 

 

 

The longhouse people also sell an assortment of handicrafts including jungle products made from bamboo and ratan, woven products, jewelry and accessories and recycled products.

 

 

 

All in all, the journey was a memorable 2 days, spanning across Sibu and Sarikei, and offered a glimpse into the traditional ways of the people, the environmental closeness of the different races to the land, and the rich culture of the different people that can be found in central Sarawak.

Share

Article source: http://sarawaktourism.com/blog/feed/

MEALS-ON-WHEELS IN MALAYSIA

As your tummy growls, you only look for one thing: Food. Yes, food is an essential nourishment for the human body. In Malaysia, we’re really lucky to have such a great variety of delicious cuisines originating from many different races and ethnicities. From Malay lauk, Indian curries and Chinese desserts, as well as the many lovely snacks and treats from other ethnic origins, there’s just a great choice so you’ll never go hungry again!

You might imagine going into a restaurant, with a server to welcome you and take you to your table as he makes recommendations off the menu. Well, this is not a story about dining in a restaurant, but this is a story about dining in at food trucks.

Besides the huge number of restaurants, cafes and street-side stalls cropping up almost everywhere in Malaysia, you can also find food trucks at certain parking lots, at central parks, corners of every building, and pretty much everywhere. They are also seen, these days, at any festivals or public events!

That’s right, food trucks are becoming a trend in Malaysia.  Some offer local dishes, others serve Western choices, and still others cook up a fusion of the two.

To sample some of the best food offered by these food truck vendors, we’ve compiled our top three recommendations of food truck “ports” where several food trucks gather in a common yet comfortable space for diners to enjoy a hassle-free meal any time of the day.

Photo courtesy of MALAY MAIL

Food truck with a view
One of the food truck parks gaining popularity for being everything “hipster” and cool in Malaysia is “TAPAK Urban Street Dining.” Just look up the hashtag “Tapak Urban Street Dining” and you’ll see Instagram flooded with pictures of people dining away with the Kuala Lumpur Petronas Twin Towers lit up spectacularly in the background. That’s right, besides the awesome food (mostly local menus with an urban twist such as Nasi Kukus with grilled chicken by Meltshack and coconut and mango jelly shake by The Hut), the big draw is the world’s tallest twin skyscrapers. But honestly, gather up some friends, enjoy some good food and drink in the awesome views…what could be better?

More info on the web at www.ilovetapak.com

Where east meets west
If you are looking for an unconventional dining experience, then head north to Ipoh, Perak, and find your way to “Food Truck Garden”. Since its debut on March 2017, this port is notably known as “The legacy of food truck generation in the state of Perak,” providing a diverse selection of local food and beverages, but with a little Western twist added. Imagine dining on the likes of the ubiquitous rice that’s given a Swedish twist in Nasi Goreng Meatball by Le Reussi FoodTruck; the Keropok Lekor Cheese created by KualiQib which elevates the local fish crackers with generous dollops of gooey, melted cheese; and the Melted Lamb, a deliciously moist and tender meat made by Puffer on the Move. With over 30 (maybe more!) food trucks to choose and feast from along with live bands performing every night, the garden offers an open-air dining concept for friends and family to gather and feast.

More info on:

Facebook  – Food Truck Garden at Bulatan Amanjaya

Instagram  – silverstatefoodtruck

International flavours in one spot
Heading south of Malaysia lands you in Melaka, yet another state capital of delicious proportions! Instead of the usual local Portuguese and Baba Nyonya cuisine, the Melaka Food Truck Park at Ayer Keroh takes you on an international food journey. Here, you can satisfy your cravings for Italian food (pastas), Korean food (Jipangi Korean ice cream), Japanese food (takoyaki), Spanish food (churros), Mexican food (tacos), and more! The ambience is chill with fountain water features, lanterns overhead and buskers serenading the night away. Just a stone’s throw away is the Melaka Mall where you can continue your hang-out session with friends either shopping away or catching a movie at its cinema.

More info on:

Facebook – Melaka Food Truck Park

Instagram – Melaka_foodtruckpark

Article source: http://blog.tourism.gov.my/feed/

10 THINGS TO KNOW ABOUT MALAYSIA’S LATEST ATTRACTION, ENCORE MELAKA

Hear ye! Hear ye! There’s a new attraction in town and we’ve got the 101 on it for you right here!

From the Impression series of world-acclaimed performances in China comes Encore Melaka, specially curated and directed by Wang Chaoge (the creative force behind the 2008 Beijing Olympic Games Opening Ceremony) to express her feelings for Melaka, its past, present and future.

Having just opened its doors on 7 July 2018, Encore Melaka puts up a magnificent and spectacular show. Expect emotive storytelling, high-energy choreography, vivid stage settings with creative lighting and unbelievable stage effects along with a score of moving music that will not only inspire audiences but capture their imagination, too.

We had a chance to be among the first to view the performance on its grand launch, which coincided with the very date that Melaka was listed as a UNESCO World Heritage City in 2008, and came away fully impressed (no pun intended)!

Here’s a sneak peek of what to expect of this awe-inspiring show that spans 700 years of story-telling through beautiful costumes, light, music, dance, folklore and history, all using top-notch technology that will blow your mind away!

  1. A new landmark in Melaka: The theatre itself is a work of art! Overlooking the scenic Straits of Melaka, it sets a new landmark in Melaka with its contemporary design. The façade is tiled with fish scale-like LED panels which reflect light from the ever-changing and vibrant sky of Melaka. It is the largest permanent theatre in Malaysia designed by chief architect Wang Ge from the Beijing Institute of Architectural Design, and is purpose-built for Encore Melaka and nothing else! Tip: Come early before the show to catch the beautiful sunset scene of the theatre hall against the Straits of Melaka.

  2. State-of-the-art theatre hall: This theatre hall is unlike any other. The audience seats are situated in what seems to be an island surrounded by massive screens. In fact, to get to your seats, you will have to cross over the stage! Seating capacity is 2,000 and it has state-of-the-art theatre technology including a sophisticated hydraulics system to support the 240 meter-long stage, multi-layered stages, advanced audio and 3D video mapping projection equipment. All this technology is synchronised to create a vivid and immersive theatre experience for all.

  3. The 360 degree rotating audience platform: The “wow” factor of this theatre is definitely the 360 degree rotating audience platform surrounded by four stages, the first of its kind in Southeast Asia. The entire island of seats rotate automatically during the performance but you might not even realise the movements as the turns are so subtle. But, it will move you from stage to stage, bringing you a new perspective of the performance each time.

  4. Abstract storytelling: Don’t expect a linear re-telling of Melaka’s history in this show. Instead, Wang Chaoge wanted to compile cultural stories of Melaka and vignettes of life that reflected a society which embraced diversity and inclusiveness. There are snippets depicting Baba Nyonya wedding traditions, but in other scenes are abstract representations of Melaka and its people through symbolic dance movements. Never mind if some of the scenes are too deep, the production itself, through artistic choreography, creative stage use, costumes and music, and 3D mapping technology, will keep you mesmerized. 

  5. A performer’s dream: During the 70-minute live performance, about 200 local performers from all over Malaysia, aged between 18 and 63 years will take to the stage. The show’s producers proudly shared with us that putting together the show had brought about the realization of dreams for many of their performers. Indeed, the production supports the full-time careers of these performers and goes to show that the arts is well and truly alive in Malaysia.

  6. Memorable scenes: Keep your eyes open for some of the most memorable scenes of the performance: mesmerizing abstract lines dancing across the scene/stage depicting waves that later transform into a fleet of ships during the Cheng Ho scene; rows of shirtless drummers masterfully hitting drums in sync against projected imagery of waves; the water effects accompanied by emotive choreography in one of the show’s most thought-provoking dance sequence; the scene when a line of ladies dressed in colourful kebayas take on the stage with their stirring and nuanced performance. The show is presented in English, Malay, Mandarin, Tamil, and other local dialects, reflecting the multi-racial and multi-cultural society in Melaka, but even so, remember that theatre, dance and music breaks all barriers. 

  7. The work of an accomplished director: The whole storyline of Encore Melaka is the brainchild of Wang Chaoge, after studying Melaka’s history, culture, traditions and people for two years. It showcases her own perceptions and interpretations of the Melaka culture, after immersing herself in its history, experiencing the modern Melaka and envisioning its future. In fact, she has been famously quoted as saying, “I did not choose Melaka; Melaka has chosen me…” when explaining why Melaka was handpicked out of 150 competing countries lobbying for their own Impression show.

  8. The tenth Impression series and first out of China: The Impression series was started in 1998 by Wang Chaoge, along with fellow directors Zhang Yimou and Fan Yue. In China, six Impression shows and three Encore shows have been created under the series. Some of the famous Impression series include Impression Sanjie Liu and Impression Lijiang which are outdoor performances utilizing natural backdrops of mountains, lakes and rivers. When Melaka was handpicked by Wang Chaoge as the coveted home of Encore Melaka, it made Malaysia the first country outside of China to continue the legacy of this well-established performance series.

  9. Impression City in Melaka – The Encore Melaka theatre is part of a larger waterfront integrated mixed development called Impression City Melaka which encompasses hotels, serviced apartments, commercial complexes, office towers, educational and wellness facilities, a shopping mall, retail shops, a yatch club and a marina. The landmark 56 ha project with a gross development value of RM7 billion, is being developed by Yong Tai Berhad and expected to be ready in eight to ten years’ time. Encore Melaka theatre will remain as the centerpiece of this new destination.

  10. Close proximity to other tourist attractions – The theatre is located in Melaka’s most prominent site, along the city’s waterfront, just 3.5 km from Jonker Street, a renowned China town in the city. It is quite close to the city’s shopping, historic and cultural areas. In fact, from the Melaka city centre, it will barely take you 15 minutes to reach the theatre site. Bear in mind, though, as the theatre is located within a new commercial district, there aren’t many retail outlets just yet, so it is best to dine in the city before going for the show.

 

Contact Details/Information:

Address: No. 1 Jalan KSB, Impression 8, Impression City @ Kota Syahbandar, 75200, Melaka, Malaysia.
Ticketing: The ticket prices is from RM128 onwards. Visit https://encore-melaka.com/ticketing for ticket purchase.
Show Time: Monday –Saturday (5.30pm 8.30pm); Sunday (2.30pm 5.30pm).

Article source: http://blog.tourism.gov.my/feed/

THINGS YOU DIDN’T KNOW ABOUT PEKAN RABU

One of the most popular attractions in Alor Setar, the capital of Kedah, is its Pekan Rabu, which literally means Wednesday Market, a business complex selling every traditional stuff that Kedah is famous for. What makes Pekan Rabu more special to the Kedahans is because Malaysia’s fourth and currently seventh Prime Minister, Tun Dr. Mahathir Mohamad, born in Alor Setar, was once a trader there.

Yes, you heard it right! During the Japanese Occupation, Tun Dr. Mahathir’s studies were interrupted so he decided to return to his birthplace and become a trader at the old Pekan Rabu, selling fruits, banana fritters, coffee and handicrafts until the World War II ended.

When Tun Dr. Mahathir became a politician, he made it his personal mission to turn the traditional market into a commercial one. He made sure that the weekly market operating from an attap shack, became a multi-storey arcade selling a wide range of stuff from traditional delicacies like “dodol durian” to mengkuang mats and apparel.

The brick-and-mortar shopping complex was built on Jalan Tunku Ibrahim in 1975 and was officially opened in 1978 by Tun Dr. Mahathir himself, the then-Deputy Prime Minister. It had 347 stalls with a variety of businesses and became one of the important landmarks of Alor Setar. The Phase 2 of the shopping complex was built in 1990 and later, in 1995, the original building was renovated.

Pekan Rabu has always been a compulsory stop in Tun Dr. Mahathir’s annual Ramadan pilgrimage to Alor Setar. On his recent visit to Pekan Rabu after he became the Prime Minister for the second time, Tun Dr. Mahathir visited the stall selling the ‘Songkok Style Tun’ which has become his favourite and one he frequents regularly.

The history of Pekan Rabu actually goes as far back as World War I. A prince from the royal household of Kedah, the late Tunku Yaacob Almarhum Sultan Abdul Hamid, wanted to encourage more Malays to take an active role in commercial activities. So, in the early 1920s, he initiated a weekly market, open only on Wednesdays, along Sungai Kedah near Tanjung Chali. It became a training ground for the Malays to do business and it later evolved into a daily market when the business became prosperous. In 1932, Pekan Rabu was shifted to its present location in Jalan Tunku Ibrahim.

In 2014, Pekan Rabu was given a total makeover in an effort to make it more attractive to tourists. Even though the upgrading of the complex involved building a four-storey complex with a modern architecture, the original concept of Pekan Rabu, which made it unique, was maintained, including its traditional Islamic architecture.
The former Pekan Rabu used to have two separate buildings but the new building has everything under one roof to make shopping more comfortable for its visitors. It currently has 355 business lots, as well as 48 kiosks and 24 food stalls. There is also an exhibition area on the ground floor. It is open daily from 9 am to 9 pm.

Pekan Rabu offers a wide range of goods and services, including crockery, jewellery, textiles, traditional medicines, wedding and bridal items, local delicacies and handicrafts. For the locals, it is a complete shopping mall that fulfils all needs, while for tourists, it is glimpse into the daily lives of both traders and the local customers.

Let us throw a challenge to the would-be visitor to Pekan Rabu. Whenever you have an opportunity to visit the place, take the time to trace our Prime Minister’s favourite haunts or shops at Pekan Rabu. If you are lucky, the original traders there might share a story or two about the world’s oldest country leader, our Prime Minister, Tun Dr. Mahathir. Good luck!

Getting There

By Car or Taxi
From the North-South Expressway (PLUS), take either the Alor Setar Selatan or Alor Setar Utara exit and follow the signboard heading to Alor Setar City Centre. From there you can see the signboard showing how to get to ‘Pekan Rabu’.

By Train (ETS)
From Kuala Lumpur Sentral Station to Alor Setar, Kedah will take approximately 5 1/2hours journey by KTM ETS

Who To Contact
Koperasi Pekan Rabu Alor Setar Berhad
Tel: +604-733 5929

Article source: http://blog.tourism.gov.my/feed/