MALAYSIA WORLD HERITAGE TRAVEL SITE Rotating Header Image

August, 2018:

49 Bangunan Bersejarah Di Malaysia Yang Menarik | Jom Pulang Ke Masa Lampau

Malaysia, walaupun kecil jika dilihat pada peta dunia, kekayaan negara ini dalam aspek yang lain tidak boleh dibilang dengan jari. Salah satunya adalah kewujudan tempat-tempat bersejarah untuk diteroka bagi yang ingin kembali ke masa lampau dan lari dari dunia moden buat seketika.

Di dalam artikel ini kami telah senaraikan 50 buah bangunan bersejarah di Malaysia yang cukup menarik untuk dilawati dan diselami kisahnya. Senarai ini telah dibahagikan mengikut negeri. Teruskan membaca.

Kuala Lumpur

49. Bangunan Sultan Abdul Samad

Bangunan Sultan Abdul Samad Kuala Lumpur
Sumber: Mad Mughal Memes

Bangunan Sultan Abdul Samad adalah ibarat ‘icing on the cake’ untuk bandaraya Kuala Lumpur. Bangunan ini tersergam indah di hadapan Dataran Merdeka, anda boleh bersantai untuk menikmati pemandangannya yang lebih-lebih lagi memukau jiwa pada waktu malam sambil menikmati angin bandar.

Dibina pada abad yang ke-19 iaitu pada tahun 1893, bangunan ini memiliki reka bentuk Moghul dan Moorish dengan pengaruh Islam berdasarkan 3 buah kubah yang terdapat padanya.

Pada awalnya bangunan ini dikenali sebagai Pejabat Baru Kerajaan, namun, pada tahun 1948, setelah Persekutuan Tanah Melayu terbentuk, Bangunan Sultan Abdul Samad dinamakan sebagai Sekretariat Persekutuan.

Pada tahun 1974 pula, pejabat-pejabat Kerajaan Negeri Selangor telah dipindahkan ke

Shah Alam, dan sejak dari itu, bangunan ini telah diberikan nama yang baru bersempena dengan nama Sultan Selangor yang memerintah dari tahun 1857 ke 1898, Sultan Abdul Samad.

Alamat: Jalan Raja, City Centre, 50050 Kuala Lumpur

48. Masjid Jamek Kuala Lumpur

Masjid Jamek Kuala Lumpur Main Image
Similar: MK Premier Travel Tours

Siapa sangka di KL ini masih ada lagi sesuatu yang telah berusia lebih daripada seabad dalam keadaan pembangunan yang rancak ni kan? Inilah usia Masjid Jamek Kuala Lumpur yang dibina pada tahun 1907, menjadikan ia sebuah masjid yang tertua di KL.

Seni binanya adalah berdasarkan reka bentuk Moghul daripada utara India. Ianya telah direka bentuk oleh seorang pembantu arkitek, Arthur Benison Hubbock.

Setelah menikmati ketenangan berada di sekitar masjid, anda boleh melawat banyak lagi tarikan lain di sekitar contohnya China Town, Jalan Tar dan Little India yang semuanya boleh dilawati dengan hanya berjalan kaki dari sini.

Alamat: Jalan Tun Perak, City Centre, 50050 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

47. Muzium Telekom

Muzium Telekom Malaysia Kuala Lumpur
Sumber: Koh Seok Ann

Berjalan-jalan di KL tiba-tiba anda terlihat sebuah bangunan yang tak ubah macam di luar negara, cukup unik reka bentuknya. Untuk pengetahuan anda, muzium ini memiliki 2 rupa yang berbeza. Macam mana tu? Bahagian bangunan yang menghadap Jalan Gereja memiliki pengaruh seni bina Roman dengan 8 buah tiang yang tinggi. Manakala bahagian bangunan yang menghadap Jalan Raja Chulan pula memiliki gaya Eropah.

Muzium Telekom ataupun Muzium Telekomunikasi Negara adalah lokasi di mana anda sekeluarga dapat melihat perkembangan dunia telekomunikasi Malaysia dari tahun 1870-an sehinggalah ke dunia moden.

Jangan tak tahu, orang zaman dulu tak guna wayar atau satelit untuk berhubung, tapi menggunakan peralatan seperti buluh, kayu yang dipanggil ketok-ketok dan sebagainya. Di muzium ini, anda dapat melihat bagaimana sistem kod Morse wujud di Tanah Melayu yang bermula daripada sambungan kabel ke Hindia Timur Belanda  yang kemudiannya berkembang ke London dari Melaka dan Pulau Pinang.

Waktu Operasi: Setiap Hari (9.00am – 5.00pm) | Cuti Umum Tutup

Bayaran Masuk: RM5

Alamat: Jalan Raja Chulan, 50200 Kuala Lumpur

46. Muzium Diraja Negara

Muzium Diraja Negara Main Image
Sumber: Eve Jess

Terletak di Jalan Istana, Muzium Diraja Negara telah berdiri di sini sejak dari tahun 1928 lagi. Bangunan yang bersejarah ini pada asalnya merupakan rumah agam milik seorang jutawan Cina, Chan Wing. Bangunan muzium ini telah direka bentuk oleh sebuah firma seni bina Swan MacLaren yang terkenal dari Singapura.

Muzium yang dahulunya sebuah rumah kediaman ini memiliki keluasan 11.34 hektar. Rumah dengan gaya seni bina Palladian ini pada ketika itu merupakan rumah agam dengan saiz yang tidak dapat ditandingi oleh rumah lain di sekitar Tanah Melayu.

Bangunan ini kemudiannya telah diubahsuai dengan penambahan bilangan bilik daripada 13 kepada 20 buah, balai mengadap, dapur untuk memuatkan 100 orang, satu dewan santapan, empat bilik tetamu dan dua balai kemasukan.

Waktu Operasi: Setiap Hari (9.00am – 5.00pm)

Bayaran Masuk: Dewasa RM5 | Kanak-kanak RM2 | Warga Emas RM3

Alamat: Jalan Istana, Kuala Lumpur

Baca: 32 Destinasi Menarik Di Kuala Lumpur


Selangor

45. Istana Bandar (Alaeddin)

Istana Bandar Main Image
Sumber: Istana Bandar

Dibina pada penghujung abad ke-19 dan siap pada tahun 1905, Istana Bandar (Alaeddin) adalah sebuah peninggalan antik yang memiliki seni binaan yang unik. Sewaktu pembinaan istana, tukang-tukang Cina yang mahir turut terlibat dimana mereka menghasilkan ragam hiasan serta ukiran dengan pengaruh Cina sendiri. Secara keseluruhannya, istana ini memiliki pengaruh Islam dari Timur Tengah dan juga India.

Sekiranya anda ke sini, anda dapat melihat keindahan lanskapnya yang dipercantikkan dengan kehadiran kolam-kolam di hadapan istana.

Untuk pengetahuan anda, istana ini pernah menjadi tempat bersemayam Sultan Sir Alaeddin Sulaiman Shah dan permaisuri baginda sehingga baginda mangkat pada 1889. Bangunan ini kemudiannya menjadi tempat pertabalan sultan Selangor ke-7. Selepas kemerdekaan, iaitu pada tahun 1957, istana ini telah tidak digunakan lagi kerana pusat pemerintahan mula dipindahkan ke KL.

Alamat: Kampung Sungai Ingat, 42700 Banting


44. Rumah Banglo (Hatter’s Castle) – Ladang Pulau Carey

Rumah Banglo Ladang Pulau Carey
Sumber: selangor.gov.my

Kalau anda Google Hatter’s Castle ini, anda akan terlihat senarai list yang tak ada kaitan dengan istana di Pulau Carey ni, tapi adalah senarai tentang filem klasik British tahun 1940-an yang diadaptasikan daripada novel hasil penulisan A.J. Cronin. Rumah banglo di Pulau Carey ini pula, dinamakan dengan nama yang sama mungkin kerana ini novel kegemaran pemiliknya.

Rumah indah ini memiliki reka bentuk Britain dan Perancis yang diilhamkan oleh pengasas Pulau Carey iaitu Edward Valentine Carey pada tahun 1923. Jurutera yang terlibat dalam pembinaannya didatangkan dari Denmark iaitu C.L Gjorup.

Keadaan di sekitar rumah ini sungguh tenang dan penuh dengan kehijauan, tidak jauh dari rumah ini terdapat sebatang pokok ketapang dan pokok ara yang sangat besar. Walaupun sudah berdekad lamanya, rumah ini masih dalam keadaan yang baik kerana dijaga oleh pemilik ladang, Golden Hope Plantation.

Alamat: Sime Darby West Estate, Heritage Island, Pulau Carey, 42960


43. Masjid Bandar

Sultan Alaeddin Mosque Selangor
Sumber: Victor Loo

Masjid Bandar yang klasik ini  telah dibina sebaik selesainya pembinaan Istana Bandar (Alaeddin) iaitu pada tahun 1905. Jarak antara masjid ini dengan istana hanyalah dalam 200 meter. Masjid yang dirasmikan pada 18 Jun 1924 ini pernah menjadi Masjid Negeri di Selangor. Untuk pengetahuan anda, masjid ini mampu menampung 500 jemaah pada satu-satu masa.

Mengenai reka bentuknya, Masjid Bandar memiliki reka bentuk yang diinspirasikan dari seni bina pemerintahan Deli di Medan, Sumatera Utara serta campuran antara seni bina Islam di Timur Tengah dan India.

Alamat: Jalan Istana Kampung Bandar, 42700 Jugra, Selangor


42. Kota Raja Mahadi

Kota Raja Mahadi - Main Image
Sumber: Kamarul Effendi Arifin

Terletak tidak jauh dari bangunan Majlis Perbandaran Klang, Kota Raja Mahadi ini telah dibina oleh Raja Mahadi bin Raja Sulaiman ketika kemuncaknya peperangan Klang iaitu pada tahun 1866. Peperangan Klang berlaku akibat perebutan kuasa untuk memerintah daerah Klang antara Raja Mahadi dan Raja Abdullah.

Kubu yang terletak di Bukit Kota ini tidak lagi digunakan sebaik dua buah peperangan saudara berakhir.

Alamat: 60, Jalan Raya Barat, Kawasan 1, 41100 Klang

41. Bangunan Sultan Suleiman Shah

Galeri Diraja Sultan Abdul Aziz
Sumber: Peter CB Yap

Bangunan Sultan Suleiman Shah adalah sebuah bangunan warisan kebangsaan  yang dibina pada tahun 1909 dengan reka bentuk kolonial, dibina oleh arkitek bernama A.B. Hubback.

Pada asalnya, bangunan ini digunakan oleh British dan kemudiannya bertukar tangan dengan pihak Jepun sewaktu Perang Dunia Kedua. Selepas peperangan berakhir, bangunan ini telah digunakan oleh beberapa pihak berkuasa tempatan sehinggalah ianya dijadikan sebagai Galeri Diraja Sultan Abdul Aziz pada tahun 2005.

Waktu Operasi: Selasa – Ahad (10.00am – 5.00pm) | Isnin Cuti Umum Tutup

Alamat: Bangunan Sultan Suleiman, 41000 Klang, Selangor Darul Ehsan

Baca: 37 Destinasi Menarik Di Selangor Untuk Sesisi Keluarga


Perak

40. Galeri Sultan Azlan Shah

Galeri Sultan Azlan Shah 1898 - Main Image
Sumber: Mohd Fairul Hatim

Galeri Sultan Azlan Shah bertempat di dalam sebuah istana lama yang dinamai Istana Ulu atau nama-nama lainnya Istana Kota, Istana Cempaka Sari dan Istana Cinta Berahi, banyaknya nama untuk satu istanakan?

Istana ini mula dibina pada tahun 1898 dan segalanya selesai pada tahun 1903. Bahan-bahan untuk membuat istana ini didatangkan daripada negara-negara seperti India, Itali, Perancis dan dari Tanah Melayu sendiri. Sewaktu pembinaannya, bahan-bahan binaan dari luar negara telah didatangkan dengan menggunakan kapal-kapal dagangan yang menggunakan Sungai Perak, manakala bahan tempatan pula diangkut menggunakan gajah. Bayangkanlah suasana ketika itu. Pasti meriahkan?

Di dalam Galeri Sultan Azlan Shah ini anda dapat melihat pameran pelbagai barangan peninggalan Sultan Perak yang termasuklah pemberian-pemberian daripada luar negara, foto-foto salasilah kerabat Diraja dan banyak lagi.

Alamat: Galeri Sultan Azlan Shah, 33000 Kuala Kangsar, Perak

39. Kellie’s Castle

Sumber: Nova Octavani

Beraura misteri, Kellie’s Castle adalah sebuah bangunan bersejarah yang dibina oleh seorang pengusaha ladang dari Scotland, William Kellie Smith pada tahun 1915 untuk dijadikan sebagai lambang cinta kepada isterinya serta untuk mengembalikan kenangan kepada rumah yang jauh di Scotland.

Namun, sedihnya, pembinaan istana ini terpaksa dihentikan secara serta-merta kerana Kellie telah mati secara mengejut pada tahun 1926. Walaupun tidak 100% siap, istana ini dikatakan memiliki banyak ruang rahsia yang termasuklah terowong-terowong bawah tanah.

Alamat: Kellie’s Castle, 31000 Batu Gajah

38. Masjid Ubudiah

Masjid Ubudiah 1917 - Main Image
Sumber: AERIAL SKY STUDIO

Kalau anda nak tahu, Masjid Ubudiah ini juga dikatakan sebagai salah satu masjid yang terindah di Malaysia. Datang dulu ke sini, baru anda tahu betapa cantiknya masjid ini. Asalnya, masjid ini telah dibangunkan kerana nazar Sultan Idris Murshidul Adzam Shah I, Sultan Perak ke-28 yang menjalankan pemerintahan dari 1887 ke 1916.

Masjid yang didirikan di Bukit Chandan ini mula dibina pada tahun 1913 dengan kos sebanyak RM220,000 (pada ketika itu) dengan bantuan seorang arkitek, A.B. Hubback dan kerja pelaksanaan pula oleh ketua jurutera negeri Perak, Caufield.

Dapat dilihat masjid ini memiliki pengaruh seni bina Islam-India serta bentuk segi lapan yang unik.

Alamat: Jalan Istana, 33000 Kuala Kangsar

37. Kompleks Sejarah Pasir Salak

Kompleks Sejarah Pasir Salak - Main Image
Sumber: Khair Azhar

Kalau anda suka melihat suasana rumah yang klasik, anda boleh melawat Kompleks Sejarah Pasir Salak. Antara tarikan yang boleh dilihat di sekitar kompleks ini adalah dua buah Rumah Kutai iaitu rumah tradisi Perak, monumen J.W.W. Birch, meriam Lela Rentaka, kubu Datuk Maharaja Lela dan kubur Sipuntum.

Mengikut sejarah, kawasan ini adalah tempat dimana residen Inggeris pada ketika itu, J.W.W. Birch mati dibunuh oleh orang Perak, dan disebabkan ini, Sultan Perak telah dibuang jauh ke Pulau Seychelles.

Alamat: Kompleks Sejarah Pasir Salak, Kampung Gajah, Perak

36. Muzium Perak

Muzium Perak - Main Image
Sumber: Muzium Perak Taiping Rasmi

Terletak di Taiping, Muzium Perak ini merupakan sebuah muzium yang tertua di Malaysia. Muzium dengan reka bentuk neo-klasikal Inggeris ini telah dibina pada tahun 1883  oleh residen-residen Inggeris yang berada di Perak pada ketika itu.

Antara barangan yang terdapat di sini adalah artifak-artifak peninggalan Melayu di Perak, namun yang paling banyak terdapat di sini adalah koleksi-koleksi botani dan zoologi yang melibatkan spesimen-spesimen haiwan bersaiz kecil hinggalah kepada gajah.

Bayaran Masuk: Dewasa RM2 | Kanak-kanak RM1

Alamat: Jalan Taming Sari, 34000 Taiping, Perak

Baca: 72 Tarikan Pelancong Paling Popular Di Perak


Melaka

35. Kota A Famosa

Kota A Famosa - Main Image
Sumber: Vinnity Malaysia

Memang banyak bangunan bersejarah di Malaysia tetapi Kota A Famosa boleh dikatakan yang selalu menjadi sebutan ramai. Kota A Famosa adalah sebuah kota yang telah dibina pada tahun 1511 menggunakan buruh-buruh paksaan sewaktu dibawah taklukan Portugis.

Namun begitu, kini, bukan keseluruhan kota ini dalam keadaan yang sempurna, kerana satu-satunya struktur yang masih dalam bentuk asal hanyalah pintu gerbang kota ini iaitu Pintu Gerbang Santiago. Dikatakan bahawa pintu gerbang ini adalah struktur Eropah yang tertua di rantau Asia.

Bangunan yang telah pun berusia lebih daripada 500 tahun ini masih teguh berdiri kerana menggunakan antara jenis batuan yang paling kukuh iaitu Batu Lada ataupun Batu Letrik yang agak sukar untuk dicari.

Waktu Operasi: Sepanjang Hari

Bayaran Masuk: Percuma

Alamat: Jalan Parameswara, Bandar Hilir, 78000 Alor Gajah, Melaka

34. Baba Nyonya Heritage Museum

Baba  Nyonya Heritage Museum - Melaka Image
Sumber: Asia-Europe Museum Network

Nak tahu lebih banyak tentang komuniti yang unik Baba Nyonya? Jangan lepaskan peluang untuk melawat Baba Nyonya Heritage Museum sekiranya ke Melaka. Muzium ini pada asalnya merupakan tempat tinggal bagi keluarga Cina, iaitu keluarga Chan yang datang untuk berniaga dari tahun 1865 ke 1919.

Pada tahun 1985 pula ia mula dibuka sebagai muzium yang diuruskan sendiri oleh generasi ke-4 keluarga ini. Dipamerkan di dalamnya adalah perabot-perabot asal yang dipelihara dengan baik, yang masing-masing memiliki ciri Baba Nyonya yang sangat cantik untuk diamati.

Waktu Operasi: Isnin – Khamis (10.00am – 5.00pm) | Jumaat, Sabtu Ahad (10.00am – 6.00pm)

Bayaran Masuk: Dewasa RM15 | Kanak-kanak (5 – 12 Tahun) RM10

Alamat: 48-50, Jalan Tun Tan Cheng Lock, 75200 Melaka

33. The Stadthuys

The Stadthuys Melaka - Main Image
Sumber: Mohammed Ishmael

The Stadthuys  adalah antara tarikan di Melaka yang tak patut anda lupa untuk singgahi sebab kat sinilah anda dapat bergambar dengan menarik bukan sahaja oleh kerana reka bentuk dan warna bangunan ini, tapi juga disebabkan oleh barisan beca yang penuh warna-warni dan berbunga-bunga yang beratur panjang di dinding luar bangunan.

Dibina pada tahun 1650, The Stadthuys pada asalnya adalah penempatan rasmi untuk Gabenor Belanda. Jangan terkejut, sebenarnya ketika zaman Belanda, bangunan ini berwarna putih, namun pada tahun 1911, iaitu sewaktu zaman penjajahan British, bangunan ini telah dicatkan dengan warna merah seperti yang dilihat sekarang.

Alamat: Persimpangan bulatan Jalan Quayside, Admiral Street, dan Jalan Chan Koon Cheng, Bandar Hilir Melaka

32. Independence Monument Museum (Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan)

Independence Monument Museum Melaka Image
Sumber: Uwe Aranas / CC BY 3.0

Bangunan Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan pada asalnya digunakan sebagai tempat orang-orang atasan dan pegawai kerajaan bersosial, namun selepas kemerdekaan, ianya dibuka kepada orang ramai sebelum dijadikan bangunan memorial pada tahun 1985.

Bangunan yang dibina pada tahun 1911 ini kini menjadi tempat penyimpanan pelbagai dokumen-dokumen, artifak, majalah, keratan akhbar dan lain-lain lagi yang penting kepada negara dari zaman Kesultanan Melayu Melaka sehinggalah Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada tahun 1957.

Alamat: Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan, Jalan Parameswara, Melaka, Bandar Hilir, 75000

Baca: 32 Destinasi Menarik Di Melaka


Negeri Sembilan

31. Istana Lama Seri Menanti

Istana Lama Seri Menanti Image
Sumber: Negeri Sembilan – Negeri Beradat

Pernah tak anda tertanya-tanya, apa maksud ‘Seri Menanti’ tu sebenarnya? Untuk pengetahuan anda, Seri Menanti adalah nama 3 batang padi yang tumbuh di kawasan sekitar yang dinamakan sebagai Padi Menanti ataupun ‘semangat padi yang menanti’. ‘Seri’ pula bermaksud ‘padi’ di dalam bahasa Jawa. Baru tahu kan?

Istana Lama Seri Menanti ini adalah sebuah istana 4 tingkat yang dibina untuk menggantikan Istana Pulih yang telah terbakar sewaktu Perang Bukit Putus. Istana ini telah direka oleh dua orang tukang iaitu Taib dan Kahar dengan arahan Yang di-Pertuan Besar yang mahu istana ini dibina dengan reka bentuk alam Minangkabau.

Yang menariknya, istana indah ini telah dibina tanpa menggunakan walaupun satu batang paku besi! Macam mana tu? Untuk menyambung dari satu bahagian dengan bahagian yang lain, mereka menggunakan sambungan kayu yang dinamakan pasak.

Alamat: Istana Lama Seri Menanti, Seri Menanti, Kuala Pilah

30. Rumah Putih

Rumah Putih Negeri Sembilan
Sumber: orangnogori.com

Rumah Putih adalah sebuah bangunan bersejarah yang dibina pada tahun 1912 oleh B.P. Habbach.  Bahan asas yang digunakan dalam pembinaan bangunan berwarna putih ini adalah batu-bata yang kemudiannya dikemaskan dengan simen.

Bangunan dengan reka bentuk British ini, pada awalnya digunakan sebagai pusat pentadbiran British sebelum dijadikan sebagai pejabat kerajaan negeri yang kini telah pun dipindahkan ke bangunan baru.

Sekiranya anda ke sini, anda juga dapat melihat tugu peringatan yang berdiri di hadapannya. Di samping itu, di dalam kawasan yang sama juga, iaitu di hadapan bangunan ini, adalah kawasan di mana Hari Memperingati Pahlawan diadakan setiap tahun.

Alamat: Berhampiran Wisma Negeri

29. Masjid Jamek di Jalan Dato’ Bandar Tunggal

Masjid Jamek Seremban - Main Image
Sumber: Masjid Jamek Bandar Seremban

Masjid Jamek yang terletak di Jalan Dato’ Bandar Tunggal merupakan sebuah masjid dengan reka bentuk unik yang tertua di Negeri Sembilan. Masjid yang dibina pada tahun 1924 ini berdiri di atas tanah yang telah diwakafkan oleh Dato Bandar Haji Ahmad Ali dan keluarga Sheikh Abdul Kadir yang merupakan pendakwah Islam yang terkenal pada zaman itu.

Jika dilihat dengan terperinci, reka bentuk Masjid Jamek ini kelihatan agak sama dengan yang terdapat di negeri Melaka.

Alamat: Jalan Dato Bandar Tunggal, Bandar Seremban, Seremban

28. Istana Lama Ampang Tinggi

Istana Lama Ampang Tinggi - Main Image
Sumber: orangnogori.com

Istana Lama Ampang Tinggi merupakan istana yang siap dibina pada tahun 1865. Sebaik pembinaannya selesai, istana ini diduduki oleh Yamtuan Ulin sebelum dihadiahkan kepada puteri baginda, Tunku Cindai yang berkahwin dengan Tunku Muda Chik.

Selepas itu, istana ini diturunkan pula kepada anaknya yang bernama Tunku Halijah. Bermula daripada itu, rumah ini dijadikan tempat tinggal keluarga Tunku Muda Chik dari masa ke masa dan diabaikan sepenuhnya bermula dari tahun 1930.

Pada tahun 1953, bangunan lama ini telah dibuka dan diangkut ke Seremban untuk dibina semula dan siap setahun kemudian. Pada tahun 1980 pula, istana ini sekali lagi dipindahkan untuk dibawa ke dalam Kompleks Budaya Negeri Sembilan iaitu di dalam tapak Muzium Negeri Sembilan. Kini, anda boleh masuk ke dalamnya untuk melihat pelbagai barangan antik dan khazanah Negeri Sembilan.

Alamat: Kompleks JKKN Negeri Sembilan, Sungai Ujong, Negeri Sembilan, 70200 Seremban

Baca: 35 Tempat Menarik Di Negeri Sembilan


Johor

27. Muzium Diraja Abu Bakar

Muzium Diraja Abu Bakar Johor Image
Sumber: Muzium diraja Sultan Abu Bakar

Muzium Diraja Abu Bakar terletak di dalam sebuah bangunan yang dahulunya adalah Istana Besar Johor. Istana yang siap dibina pada tahun 1866 ini telah dibina dengan pengaruh reka bentuk Resaissance di bawah seliaan arkitek Eropah. Perabot-perabot yang terdapat di dalam istana ini telah ditempah oleh Almarhum Sultan Abu Bakar dari negara England.

Bangunan ini kemudiannya telah dibaikpulih untuk dijadikan muzium pada tahun 1982. Di dalam muzium ini anda dapat melihat pameran barangan yang diperbuat daripada perak, cenderahati dan barang-barang kemas. Di samping itu, turut dapat dilihat adalah foto-foto keluarga Diraja sejak pemerintahan Sultan Abu Bakar.

Waktu Operasi: Sabtu – Khamis (9.00am – 5.00pm)

Alamat: Grand Palace, 80500 Johor Bahru, Johor

26. Bangunan Sultan Ibrahim

Sultan Ibrahim Building Johor Bahru - Main Image
Sumber: Fxchua / CC By 4.0

Bangunan Sultan Ibrahim yang terletak di atas Bukit Timbalan ini adalah lokasi dimana terletaknya jabatan-jabatan Kerajaan Negeri Johor. Mula dibina pada tahun 1938, bangunan dengan ketinggian 11 tingkat ini siap sepenuhnya pada tahun 1942 dengan perbelanjaan sebanyak RM2 juta.

Reka bentuk bangunan ini agak unik dengan gabungan seni bina Kolonial, Islam dan Melayu Johor. Di hadapan istana ini terdapat lukisan 8 bintang yang menjadi simbol kepada 8 buah daerah yang terdapat di dalam negeri Johor.  Pada bahagian pintu masuknya pula terdapat ukiran dengan motif flora yang termasuklah lada hitam serta bunga cengkih yang merupakan hasil utama Johor.

Alamat: Jalan Abdullah Ibrahim, Bandar Johor Bahru, 80000 Johor Bahru

25. Stesen Keretapi Lama Johor Bahru

Johor Bahru Old Railway Station - Main Image
Sumber: Tim Tan

Stesen Keretapi Lama Johor Bahru pada suatu ketika dulu pernah menjadi stesen yang penting menghubungkan Johor Bahru dengan kawasan bandar yang lain. Bangunan yang dirasmikan pada tahun 1932 ini memiliki reka bentuk barat yang cukup unik.

Namun begitu, bangunan ini telah ditutup pada tahun 2010 setelah stesen keretapi terbaru siap dibina bersebelahan dengan stesen ini.

Alamat:  Jalan Tun Abdul Razak, Bandar Johor Bahru, 80000 Johor Bahru, Johor

24. Masjid Sultan Abu Bakar

Masjid Sultan Abu Bakar - Main Image
Sumber: My Kampong Kampong

Berada di Jalan Skudai, Johor Bahru, masjid yang mula dibina pada tahun 1892 dan siap pada tahun 1900 ini telah direka bentuk oleh arkitek Melayu, Tuan Haji Mohamed Arif bin Punak yang mendapatkan inspirasi daripada bangunan-bangunan zaman Victoria Inggeris memandangkan Sultan Johor pada ketika itu, Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar agak cenderung kepada budaya dan gaya Inggeris.

Masjid ini juga telah dibina dengan sedikit sentuhan elemen Melayu dan Moorish. Masjid yang dinamakan sempena nama ayahanda kepada Sultan Ibrahim, Sultan Abu Bakar ini dapat memuatkan dalam 2000 jemaah pada satu-satu masa.

Alamat: Jalan Abu Bakar, 80100, Johor Bahru, Johor

23. Galeri Seni Johor

Galeri Seni Johor Image
Sumber: Chongkian / CC By 4.0

Bagi pencinta seni, lawatan ke Galeri Seni Johor pasti dapat menjadi satu highlight yang terindah anda ketika di Johor. Di samping pameran lukisan yang menarik untuk dilihat, reka bentuk bangunan ini sendiri dapat membuatkan jiwa seni anda bahagia.

Bangunan yang terletak di Jalan Petrie ini telah dibina pada tahun 1910 dan digunakan sebagai kediaman Dato’ Abdullah Jaafar yang merupakan Menteri Besar Johor ketiga. Bangunan ini kemudiannya dijadikan sebagai markas tentera Jepun dan seterusnya dibiarkan terabai dalam waktu yang lama.

Selepas itu, bangunan ini digunakan oleh Jabatan Pendidikan sebelum dipilih untuk menjadi lokasi Galeri Seni Johor kerana seni binanya yang sangat mengujakan.

Waktu Operasi:  Setiap Hari Kecuali Jumaat (9.00am – 4.30pm)

Bayaran Masuk: Percuma

Alamat: JKR 144, Jalan Petrie, Kampung Bahru, 80100 Johor Bahru

Baca: 50 Tempat Menarik Di Johor


Pahang

22. Masjid Negeri (Madrasatul Firdaus)

Masjid Negeri (Madrasathul Firdaus) Image
Sumber: Norazam Mamat Nor

Masjid yang comel berwarna terang ini, Masjid Negeri ataupun Madrasathul Firdaus adalah sebuah bangunan yang tertua yang terletak di bandar Kuala Lipis. Berapa tua? Bayangkanlah, bagaimana sebuah masjid yang tidaklah segah bangunan-bangunan kolonial lain ini mampu berdiri dengan teguh sejak tahun 1888 lagi.

Sangat menakjubkan bukan? Lagi satu sebab kenapa masjid ini sangat istimewa adalah kerana ia tidak pernah ditenggelami banjir walaupun ketika banjir besar melanda pada tahun 1971, yang peliknya, masjid ini terletak di tebing Sungai Jelai. Wow!

Untuk pengetahuan anda, masjid ini telah dibina pada abad ke-19 oleh seorang saudagar Arab dari Yemen yang bernama Habib Hassan. Jangan lepaskan peluang untuk bersolat di sini ya?

Alamat: Masjid Negeri Lama (Madrasatul Firdaus), Kuala Lipis, Pahang

21. Bangunan Bekas Suk Pahang

Bangunan Bekas Suk Pahang Image
Sumber: Saiful F Ramli

Teringin melihat di mana tempat kelahiran bekas Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak? Inilah lokasinya. Rumah yang siap dibina pada tahun 1920 ini pernah menjadi tempat tinggal Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein, bapa beliau, ketika menjadi setiausaha Kerajaan Pahang.

Alamat: Terletak di atas Bukit Bius

20. Pahang Club

Pahang Club Kuala Lipis Image
Sumber: Abdullah Hadi Jr.‎

Pahang Club adalah sebuah bangunan lama hasil binaan penjajah British yang terawal dibina di negeri Pahang iaitu pada tahun 1907.

Pada asalnya, ia dibina untuk dijadikan sebagai kediaman Superintenden Ulu Pahang pada ketika itu iaitu Hugh Clifford, kemudiannya, mulai tahun 1922 ke 1926 rumah ini menjadi tempat kediaman Inspektor Polis British.

Bermula daripada pertengahan tahun 1926, bangunan ini dijadikan sebagai kelab khas untuk pegawai-pegawai tinggi British. Namun selepas negara mencapai kemerdekaan, ianya dibuka kepada semua rakyat tempatan.  Kini, bangunan ini tidak lagi digunakan.

Alamat: Pahang Club, 27200 Kuala Lipis, Pahang

19. Muzium Sultan Abu Bakar

Muzium Sultan Abu Bakar Pekan Perak Image
Sumber: Siang Siang

Dibina pada tahun 1888, bangunan ini telah digunakan sebagai tempat penginapan residen-residen Inggeris pada tahun 1898. Struktur asal bangunan ini adalah daripada kayu namun pada tahun 1929, ianya telah digantikan sebagai bangunan batu 2 tingkat. Ketika waktu pencerobohan Jepun, bangunan ini pernah digunakan sebagai markas tentera Jepun.

Mulai tahun 1976 pula, ianya telah dijadikan sebagai Muzium Sultan Abu Bakar. Dalam muzium ini terdapat banyak pameran barangan bersejarah untuk dilihat seperti barangan tembikar dan kaca antik daripada China, dan banyak lagi artifak-artifak yang lain.

Alamat: Muzium Negeri Pahang, Jalan Sultan Ahmad, 26600 Pekan

Baca: 20 Destinasi Terbaik Di Kuantan Pahang


Kelantan

18. Masjid Kampung Laut

Masjid Kampung Laut Image
Sumber: Melayu

Nak lihat masjid yang tersangatlah tua usianya di Malaysia ni? Datanglah ke Masjid Kampung Laut.  Jangan terkejut jika dikatakan bahawa masjid ini telah berusia sekitar 300 ke 400 tahun kerana dibina pada tahun 1730. Tua ya amat bukan?

Masjid ini telah dibina oleh para mubaligh yang sewaktu pelayaran meraka di sepanjang Kepulauan Melayu mengalami nasib yang malang di mana kapal mereka bocor. Namun begitu, mereka berjaya mendarat dengan selamat di kawasan pantai yang terdekat. Masjid ini kemudiannya dibina untuk memperingati peristiwa tersebut.

Sekiranya anda ke sini, anda dapat melihat ciri reka bentuk Jawa dan teknik binaan klasiknya yang tidak langsung menggunakan paku. Lokasinya, hanyalah dalam 10 km dari bandar Kota Bharu.

Namanya, Masjid Kampung Laut adalah bersempena dengan nama lokasi asal masjid ini yang terletak di kawasan Jajahan Tumpat iaitu Kampung Laut. Kini, ianya terletak di dalam kawasan Pusat Pengajian Tinggi Islam, Nilam Puri.

Alamat: Jalan Kuala Krai, 16010 Kota Bharu

17. Istana Balai Besar

Istana Balai Besar Kelantan Image
Sumber: Muhamad Fadhli Ahmad

Istana Balai Besar ataupun Istana Susmana Besar adalah sebuah bangunan lama yang telah dibina pada tahun 1840 oleh Sultan Muhammad II sebagai menggantikan pusat pentadbiran dari Kota Saba ke Kota Bharu.

Istana ini telah menjadi tempat bersemayam Sultan-sultan Pahang yang lalu. Sehingga kini, bangunan ini masih kekal digunakan untuk menjalankan sebarang upacara rasmi negeri.

Alamat: Jalan Tengku Seri Akar, Bandar Kota Bharu, 15000 Kota Bharu

16. Istana Jahar (Muzium Diraja Negeri Kelantan)

Istana Jahar Kelantan Image
Sumber: Istana Jahar

Bangunan yang kelihatan sungguh menarik di pandangan mata dengan warna hitam dan kuning ini, merupakan pada asalnya dibina oleh Sultan Muhammad II pada tahun 1887 untuk cucuandanya yang bernama Long Kundur Bendahara. Pembinaannya disambung oleh Sultan Ahmad selepas Sultan Muhammad II mangkat.

Pada tahun 1889, Long Kundur telah menjadi Sultan Muhammad III dan menjadikan Istana Jahar sebagai Balai Besar dan tempat bersemayam baginda dan Sultan-sultan yang kemudian iaitu Sultan Muhammad IV dan Sultan Ismail. Bangunan ini kini digunakan sebagai  Muzium Diraja Negeri Kelantan.

Alamat: Jalan Sultan, Bandar Kota Bharu, 15000 Kota Bharu

15. Muzium Perang Kelantan (Bank Kerapu)

Muzium Perang Kelantan (Bank Kerapu) Image
Sumber: Zafrani Arifin

Dibina pada tahun 1912, sebaik siap dibina, bangunan ini telah digunakan sebagai bank oleh The Mercatile Bank of India Ltd. Ianya dipanggil sebagai Bank Kerapu kerana permukaan bangunan ini yang agak menggerutu disebabkan oleh penggunaan simen berbatu-batu kecil. Kalau anda nak tahu, bangunan ini merupakan bangunan batu yang pertama di Kelantan.

Ketika Perang Dunia Ke-2, bangunan ini telah digunakan oleh polis Jepun sebagai ibu pejabat, penjara, bilik siasatan serta tempat untuk mendera tahanan perang. Setelah kejatuhan Jepun, ia digunakan semula sebagai bank sehingga tahun 1981 sebelum dijadikan Balai Seni Lukis Kraftangan Kelantan.

Mulai tahun 1992, fungsinya telah diubah kepada Muzium Memorial Perang Dunia Ke-2 yang mempamerkan banyak barangan berkaitan dengan peperangan yang terdiri daripada artifak, foto dan artikel.

Bayaran Masuk: Dewasa RM2 | Kanak-kanak RM1

Alamat: Hilir Padang Merdeka, Kota Bharu, Kelantan

Baca: 19 Destinasi Pelancongan Popular Di Kelantan


Terengganu

14. China Town

China Town Kuala Terengganu Image
Sumber: Low Boon Chew

China Town bukan sahaja ada di KL, malahan hampir di seluruh negeri dan juga di seluruh dunia. Memang hebat penangan masyarakat Cina ni! Untuk China Town yang terletak di Terengganu ini, tidak ubah seperti di kawasan China Town yang lain, penuh dengan warna-warni yang terang.

Berjalan dekat sini, anda dapat melihat deretan-deretan kedai yang antik, ada juga yang memiliki ukiran yang tersendiri. Ada bangunan yang dibuat daripada simen dan ada juga yang diperbuat daripada kayu.

Sebagai info, China Town di Terengganu merupakan tempat penempatan masyarakat Cina yang datang dari tanah besar China dalam abad ke-19. Terdapat banyak lorong yang menarik untuk dilihat di sini dengan tema-tema tertentu seperti Lorong Warisan Dunia yang menunjukkan info tentang tarikan menarik di dunia, Lorong Mesra Alam yang dihiasi dengan keindahan flora dan banyak lagi.

Alamat: Kampung Cina, Jalan Bandar, Kuala Terengganu

13. Kota Lama Duyung

Kota Lama Duyung Image
Sumber: Edmund Ssik

Terletak hanyalah 7 km dari bandaraya Kuala Terengganu di Pulau Duyung, Kota Lama Duyung telah dibina pada tahun 1919 oleh pegawai kanan Pentadbiran Negeri Terengganu,  Dato’ Biji Sura.

Rumah ini digelar sebagai Kota Lama kerana ia turut dikelilingi oleh tembok batu. Yang menariknya tentang rumah ini, ia merupakan rumah yang dibina menggunakan batu-bata yang satu-satunya terdapat di daerah ini pada ketika itu. Reka bentuknya diinspirasikan daripada seni bina Melayu Terengganu pada zaman 1920-an.

Waktu Operasi: Setiap Hari (8.00am – 6.00pm) | Jumaat Tutup

Bayaran Masuk: Percuma

Alamat: Pulau Duyung Kecil, 20100 Kuala Terengganu

12. Masjid Putih

Masjid Putih Main Image
Sumber: orangnogori.com

Masjid Putih ataupun juga dikenali sebagai Masjid Besar dan Masjid Abidin adalah sebuah masjid yang dibina antara tahun 1783 ke 1808 oleh Sultan Zainal Abidin II. Masjid unik ini pada awal binaannya langsung tidak menggunakan tiang. Ketika zaman pemerintahan Sultan Umar, bangunan masjid ini telah digantikan dengan batu bata.

Kemudiannya ditambah dengan 3 buah kubah dan 3 tiang bulat oleh Tengku Panglima Besar. Masjid ini telah mengalami banyak pengubahsuaian sehingga dapat memuatkan dalam 2,500 orang jemaah pada satu-satu masa.

Alamat: Jalan Masjid Abidin, 20000 Kuala Terengganu

Baca: 35 Tempat Percutian Menarik Di Kuala Terengganu


Kedah

11. Rumah kelahiran Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad

Rumah kelahiran Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad Image
Sumber: Kedah Darul Aman

Alor Setar Kedah adalah daerah dimana Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad telah dilahirkan iaitu pada 20 Disember, 1925.

Daripada seorang rakyat biasa yang dibesarkan di dalam rumah papan yang hanyalah berbumbungkan daun nipah, beliau telah membesar menjadi seorang doktor dan seterusnya sebagai pemimpin negara.

Rumah satu bilik ini telah dipulihara oleh Arkib Negara pada tahun 1992.

Waktu Operasi: Selasa – Khamis (10.00am – 5.30pm) | Jumaat 10.00am – 12.00pm 3.00pm – 5.30pm | Isnin Kecuali Cuti Umum Cuti Sekolah Tutup

Bayaran Masuk: Percuma

Alamat: Nombor 18, Lorong Kilang Ais, Jalan Pegawai, Alor Setar, Kedah


10. Balai Seni

Balai Seni Negeri Kedah Image
Sumber: Balai Seni Negeri Kedah

Bangunan dengan gabungan reka bentuk barat dan timur ini adalah hasil rekaan seorang arkitek bernama Muhammad bin Lebai Tambi. Pembinaannya dimulakan pada 21 Januari 1893 untuk digunakan sebagai Mahkamah Tinggi yang dirasmikan oleh Sultan Abdul Hamid Shah.

Bangunan ini kemudiannya bertukar fungsi beberapa kali sehinggalah pada tahun 1983 dimana ia telah dijadikan sebagai Balai Seni Negeri yang dirasmikan oleh sultan pada 25 Julai 1983.

Waktu Operasi: Setiap Hari (9.00am – 5.00pm) | Jumaat Tutup Sementara Pada 12.30pm – 2.30pm

Bayaran Masuk: Percuma

Alamat: Balai Seni Negeri Kedah, Medan Bandar, Jalan Raja, 05100 Alor Setar

9. Masjid Zahir (Zahir Mosque)

Masjid Zahir Kedah Image
Sumber: Mazrullizam Mahadzir

Masjid Zahir (Zahir Mosque) adalah sebuah masjid lama yang dibina pada tahun 1912. Tapak dimana masjid ini didirikan adalah kawasan perkuburan pahlawan-pahlawan Kedah yang telah terkorban sewaktu mempertahankan Kedah daripada serangan Siam pada tahun 1821.

Setelah pembinaannya siap, masjid ini dirasmikan oleh Sultan Abdul Hamid Shah pada hari yang mulia iaitu Jumaat, 15 Oktober 1915.

Masjid ini memiliki 5 buah kubah yang besar melambangkan 5 rukun Islam. Masjid Zahir didirikan di atas tanah yang berkeluasan 124,412 kaki persegi. Dewan solatnya berkeluasan 62 X 62 kaki persegi dan dikelilingi oleh ruang beranda yang berkelebaran 4 kaki.

Alamat: Jalan Kampung Perak, Bandar Alor Setar, 05150 Alor Setar

8. Istana Pelamin

The Pelamin Palace - Main Image
Sumber: Safuwan Fauzi

Istana Pelamin telah dibina pada tahun 1736 oleh Sultan Muhammad Jiwa (1710-1778) dan dijadikan sebagai tempat bersemayam Sultan-sultan yang kemudian di Kedah serta tempat berjalannya pelbagai majlis Diraja.

Istana ini telah melalui banyak ‘dugaan’ seperti kemusnahan sewaktu kedatangan Bugis pada tahun 1771 dan diabaikan ketika dibawah taklukan Siam dari tahun 1821 ke 1842. Namun, pada tahun 1851, ia telah dibaikpulih oleh Sultan Ahmad Tajuddin Mukarram Shah dan kembali meriah dengan pelbagai majlis termasuklah majlis-majlis perkahwinan.

Istana ini dinamakan sebagai Istana Pelamin selepas berlangsungnya sebuah majlis perkahwinan yang dikatakan paling meriah pernah diadakan iaitu pada tahun 1904. Mulai tahun 1983, bangunan ini telah ditukarkan fungsinya sebagai Muzium Diraja Kedah sehingga kini.

Alamat: Kedah Royal Museum, Bandar Alor Setar, 05000 Alor Setar

Baca: 50 Tempat Menarik Di Kedah


Perlis

7. Muzium Negeri Kangar / Muzium Kota Kayang (Rumah Tetamu Kangar)

Muzium Kota Kayang Image
Sumber: Azizi Bin Anas

Muzium Negeri Kangar berdiri di atas tanah berkeluasan 4.84 ekar yang suatu ketika dahulunya diberikan Raja Syed Alwi kepada adik lelaki baginda Syed Salim yang menjadi ketua menteri kepada Raja.

Pada sekitar kurun ke-19, Syed Salim telah mendirikan rumahnya di atas tanah yang luas ini untuk didiami bersama keluarganya sebelum dijual kepada Kerajaan Negeri selepas Perjanjian Bangkok ditandatangani.

Bangunan ini telah dijadikan kediaman rasmi Penasihat British yang pertama, Meadow Frost serta pewarisnya sehinggalah Perang Dunia Kedua (1941) yang memperlihatkan rumah ini diambil alih oleh tentera Jepun. Dari tahun 1943 ke 1945 pula ia digunakan oleh tentera Thai.

Setelah negara mencapai kemerdekaan, bangunan ini dijadikan sebagai kediaman rasmi Ketua Menteri Perlis. Sedihnya, bangunan asal di atas tanah ini dirobohkan pada tahun 1991 dan digantikan dengan replika bangunan yang sama yang berfungsi sebagai Muzium Negeri.

Alamat: Muzium Kota Kayang, 02000 Kuala Perlis

Baca: 29 Tempat Menarik Di Perlis


Sarawak

6. Kubu Margherita

Kubu Margherita - Main Image
Sumber: The Brook Gallery

Kalau dilihat reka bentuk Kubu Margherita ni terasa macam melancong ke negara Eropah. Kubu yang berwarna putih ini telah siap dibina dengan reka bentuk istana lama Inggeris pada tahun 1879 oleh Sir Charles Brooke dan diberikan nama sempena nama isterinya, Margaret Brooke.

Terletak di atas bukit, kubu ini menyajikan pemandangan yang seluas pandangan mata ke semua arah di kawasan sekitarnya. Kubu ini dibina untuk menjadi lambang kestabilan kerajaan dan kekuatannya.

Alamat: Fort Margherita, Petra Jaya, 93050 Kuching

5. Kubu Alice

Kubu Alice - Main Image
Sumber: Ho Ho Luho Lembang

Satu-satunya peninggalan sejarah yang terdapat di Sri Aman Sarawak, keseluruhan bajet pembinaan kubu ini telah dibiayai oleh Charles Brooke. Kubu ini telah dibina dalam hanya 12 bulan dengan bahan-bahan binaan yang terdiri daripada kayu belian derma. Dikatakan, peralatan-peralatan binaan kubu ini telah dibawa dari muara Sungai Skrang.

Sekiranya anda ke sini, anda berpeluang untuk menikmati pemandangan di sekitar Kubu Alice ini yang cukup indah oleh kerana lokasinya yang amatlah strategik. Kawasan di sekitar kubu ini turut dikelilingi dengan meriam yang sering digunakan untuk menyerang musuh tempatan pada ketika itu.

Alamat: Jalan Kuching/Serian 95000 Pantau, Sri Aman Sarawak, Jalan Sri Aman, Pekan Sri Aman

4. The Old Courthouse

The Old Courthouse Image
Sumber: Shk Denny

The Old Courthouse adalah sebuah bangunan bersejarah dibina pada tahun 1883 oleh Charles Brooke yang boleh di temua di bandar Kuching. Pada asalnya ianya digunakan sebagai pejabat kerajaan dan tempat majlis upacara negeri dijalankan.

Di bahagian hadapan bangunan ini, terdapat monumen Charles Brooke yang berketinggian 6 meter. Pada monumen yang dibina dalam tahun 1924 ini, terdapat panel dengan 4 angka yang melambangkan kepelbagaian masyarakat di Sarawak iaitu Melayu, Kayan, Dayak dan Cina.

Alamat: Jalan Tun Abang Haji Openg, 93000 Kuching

Baca: 23 Destinasi Percutian Menarik Di Sarawak


Sabah

3. Agnes Keith House

Agnes Keith House - Main Image
Sumber: Agnes Keith House

Siapa sangka rumah kayu yang kelihatan begitu terpancar ciri tradisional tempatan ini sebenarnya merupakan milik keluarga mat saleh daripada Amerika, Agnes Keith. Kalau anda gemar membaca  sastera lama, mungkin anda pernah dengar nama ini, kerana Agnes Keith telah membukukan pengalamannya-pengalamannya sewaktu menetap di Sabah.

Rumahnya sebelum ini pernah menjadi kuarters kerajaan Inggeris yang dipanggil sebagai Newlands. Agnes dan keluarganya tinggal di sini sehingga tahun 1942 dan kembali lagi selepas Perang Dunia Ke-2. Namun, sekembalinya ke sini, rumah ini dilihat telah musnah terbakar dek kerana perang. Oleh itu, mereka telah membina rumah ini sekali lagi dengan reka bentuk yang sama. Mereka tinggal di sini sehinggalah tahun 1952.

Bangunan ini dibaikpulih 50 tahun kemudian dan dibuka kepada orang awam mulai tahun 2004. Di dalamnya terdapat perabot-perabot dengan ciri-ciri kolonial dan barangan antik yang lain.

Waktu Operasi:  Setiap Hari (9.00am – 5.00pm)

Bayaran Masuk: Dewasa RM2 | Warga Emas Atas 55 Tahun Kanak-kanak Bawah 12 Tahun Percuma

Alamat:  Agnes Keith House, 90000 Sandakan, Sabah

2. Bangunan Pelancongan Sabah (Sabah Tourism Board/ Jesselton Post Office)

Bangunan Pelancongan Sabah Image
Sumber: Ronnie Rayner Gampaih

Bangunan yang meletakkan pejabat Pelancongan Sabah ini merupakan bangunan yang tertua di dalam bandaraya Kota Kinabalu. Sebelum Perang Dunia Ke-2, bangunan ini dikenali sebagai Jesselton Post Office yang dirasmikan pada tahun 1918 oleh Mr. Pearson.

Alamat: Sabah Tourism Board, Pusat Bandar Kota Kinabalu, 88000 Kota Kinabalu

1. Menara Jam Atkinson (Atkinson Clock Tower)

Menara Jam Atkinson Image
Sumber: Tuan Jaya Holidays

Menara Jam Atkinson  pada asalnya telah dibina untuk memperingati Pegawai Daerah pertama Jesselton iaitu Francis George Atkinson yang telah menemui kematian setelah diserang malaria ketika berusia hanya 28 tahun.

Ibunya, Mary Edith, telah memberikan jam talam dua muka untuk bangunan ini. Namun begitu, bangunan asal yang telah siap dibina pada tahun 1905 ini digantikan dengan bangunan yang baru pada tahun 1964.

Pada asalnya, menara ini dibina dengan hanya menggunakan kayu Merbau ataupun Mirabau dengan ketinggian 48 kaki. Namun reka bentuknya telah banyak berubah sebaik diperbaharui.

Alamat: Atkinson Clock Tower, Kota Kinabalu, 88400

Baca: 45 Tempat Menarik Di Sabah Yang Istimewa


Inilah antaranya tarikan-tarikan bangunan klasik yang telah berusia beratus tahun yang terdapat di negara Malaysia. Siapa sangka negara sekecil ini memiliki terlalu banyak peninggalan bersejarah dengan aura misteri dan reka bentuk unik yang sangat menarik untuk diteroka dan dilihat di depan mata sendiri.

Sebenarnya masih banyak lagi bangunan bersejarah di Malaysia sehingga boleh dijadikan koleksi buku yang berjilid-jilid jika ingin disenaraikan kesemuanya.

Diharapkan senarai ini dapat membantu anda dan keluarga merancang percutian dengan tema ‘kembali ke masa lampau’ pada musim cuti yang akan datang. Selamat bercuti!

Baca: 43 Destinasi Percutian Paling Popular Di Malaysia

DISCOVER SCUBA DIVING & SUNSET CRUISE

DISCOVER SCUBA DIVING SUNSET CRUISE

A gateway to the interior of Sarawak, Miri is also known as a coastal city that has interesting diving spots and offers diving opportunities for the complete newbies! Certain dive spots do not require a licence or certification, only some training. Everything from the training to the actual dive happens in one day. 

 

The Anemone Gardens

Located just 20 minutes by boat from the Marina bay jetty, this dive spot has a depth ranging from 10-16 metres. Common sightings at these dive spots are hard soft corals, anemones and their symbolic clown fishes, bubble corals, anchor corals, colorful dendronepthya soft corals, feather stars, giant clams, nudibranches and schooling yellowtails.



The product experience team prepared for the dive with the dive masters, went to the anemone gardens, then experienced a sunset cruise along the coast of Miri.

 

PERTINENT INFORMATION BEFORE DIVING:

While not a scuba certification course, Discover Scuba Diving is a quick and easy introduction to what it takes to explore the underwater world. To sign up for a PADI Discover Scuba Diving experience, you must be at least 10 years old.

No prior experience with scuba diving is necessary, but you need to be in reasonable physical health*.

You learn the basic safety guidelines and skills needed to dive under the direct supervision of a PADI Professional.

If you make an open water dive, you’ll practice a few more skills in shallow water to prepare for your adventure.

Source: www.divemiri.com

*Those with respiratory issues or pre-existing heart conditions will not be allowed to dive without a recent letter of consent from a physician.

Sea sickness may also be a deterrent, as those who are nauseated should not be diving, therefore if you are prone to seasickness, bring your appropriate medication.

 

Diving Training

This all begins with training at the Miri Gymkhana Club. The team gathers to register and listen to a briefing on the training they are about to undergo and lastly the swim they’ll be enjoying at the Anemone Gardens.






First they train above water, getting used to wearing the attire and the oxygen tanks on their back.




Next, they try their hand at underwater pool training, learning the most vital part of diving: how to breathe properly from their tanks.




 

Off to the Anemone Gardens

Once the team had a grasp on all the basics, they departed from the pool area to Marina Bay jetty, next to Coco Cabana. Before leaving, had time to kick around and have lunch at Coco Cabana and admire the view at the jetty.




Coco Cabana

 





Marina Bay Jetty

 

Finally, the team prepares to dive among the anemone in the Anemone Gardens. The excitement is palpable, but the team has been well trained and they enjoy a good swim through the clear waters before heading back to the boat.






 

After wrapping up the dive, the team settled down for a relaxing Sunset Cruise along the coast of Miri’s coast.






 

The day’s tour package cost as follows:

Diving: RM398 per person.

Package includes: 1 boat dive, 1 packed lunch refreshment, hotel/jetty transfer, PADI DSD certificate, weights full equipment, on board PADI dive master.

Sunset Cruise: RM68 per person

Package includes: Refreshments on board.

 

This trip was arranged by Minda Travel, formerly known as Tropical Dives.

Minda Nusantara Tours Travel Agencies Sdn Bhd

A: Shoplot No.1338, 2nd Floor, Jln Sri Dagang, Waterfront

T: 6085 414 433 / 424 433      F: 6085 424455

E: [email protected]

Share

Article source: http://sarawaktourism.com/blog/feed/

25 Pulau Di Malaysia Yang Menarik | Terokai Syurga Pantai Pasir Putih & Laut Biru

Malaysia adalah sebuah negara yang memegang reputasi sebagai syurga bagi pulau-pulau tropika disebabkan oleh kekayaannya dengan pulau-pulau yang mempesonakan jiwa bukan sahaja di sekitar Kepulauan Borneo tapi juga di kawasan Semenanjung.

Yang menjadikan pulau-pulau ini lebih istimewa adalah kerana keindahannya yang cukup terjaga dan lebih privasi berbanding pulau-pulau di negara lain yang terlalu sibuk dengan kedatangan pelancong-pelancong dari seluruh pelusuk dunia.

Oleh itu, tidak perlulah anda bersusah-payah menempah tiket penerbangan untuk ke negara lain bagi menikmati keindahan alam semula jadi yang turut ditawarkan di negara sendiri.

Bukan itu sahaja, anda juga dapat menjimatkan bajet di mana wang selebihnya boleh digunakan untuk melakukan banyak aktiviti menarik yang ditawarkan di pulau-pulau yang dilawati.

Di dalam artikel kali ini, kami menyenaraikan 25 buah pulau di Malaysia yang kami rasakan antara destinasi pulau yang wajib anda lawati apabila tiba musim cuti. Nak tahu di mana? Teruskan membaca.

25. Pulau Redang | Terengganu

Pulau Redang Terengganu - Main Image
Sumber: World Landscapes

Siapa tak kenal Pulau Redang, kat sinilah anda dapat tengok penyu bertelur sebab pulau ni adalah tapak pemuliharaan penyu yang penting di Terengganu. Bagi anda yang inginkan kepuasan bercuti di pulau di Terengganu, ini boleh dijadikan sebagai pilihan utama kerana ia adalah salah satu pulau yang tercantik dan terbesar di bahagian pantai timur negara ini.

Di sini, anda sekeluarga dapat melakukan banyak aktiviti menarik seperti jungle trekking, menyelam skuba, berenang dan snorkeling. Dalam banyak-banyak aktiviti yang terdapat di sini, salah satu yang tidak patut anda lepaskan adalah menyelam di lautan sekitar pulau ini terutamanya pada waktu tengahari ketika mana cahaya mentari menembusi air laut memperlihatkan keindahan panorama hidupan marin batuan karang dan ikan yang penuh warna-warni.

Untuk pengetahuan anda, di sekitar perairan pulau indah ini juga terdapat 2 buah tempat karamnya kapal lama ketika Perang Dunia Kedua iaitu kapal H.M.S Prince of Wales dan H.M.S Repulse.

Menarik kan? Untuk menuju ke sini, anda boleh menaiki bot yang disediakan di jeti yang tidak jauh dari Pasar Payang di Kuala Terengganu.

Alamat: Pulau Redang, 21090 Kuala Terengganu

Baca: 35 Tempat Menarik Di Kuala Terengganu


24. Pulau Kapas | Terengganu

Pulau Kapas Main Image
Sumber: _ernxt_

Walaupun hanyalah sebuah pulau yang kecil, dengan kepanjangan 2 km dan kelebaran 1 km, Pulau Kapas cukup terkenal di negeri Pantai Timur ini.  Mana tidaknya, kedudukannya cukup strategik, kerana jaraknya yang hanyalah sekitar 6 km dari jeti Marang.

Nak tahu satu fakta menarik tentang Pulau Kapas? Dikatakan, terdapat beberapa asal-usul berbeza tentang nama pulau ini antaranya, nama Pulau Kapas diambil daripada nama pokok kapas yang kebiasaannya digunakan untuk membuat kapas atau kain, dan lagi satu sebab kenapa ia dinamakan sedemikian adalah kerana keindahan pasirnya yang putih bersih.

Pulau Kapas ini memiliki sebuah pantai yang cukup tenang dimana anda sekeluarga dapat mendamaikan fikiran sambil melihat keindahan pokok-pokok kelapa yang melambaikan daunnya di samping keindahan kawasan perairan di sekitar yang meriah dengan pelbagai hidupan marin.

Kalau anda nak tahu, salah satu aktiviti yang terkenal untuk dilakukan di sekitar pulau ini adalah mencandat sotong. Anda boleh menyewa bot yang terdapat di jeti Marang untuk mendapatkan hasil laut yang segar ini yang kebiasaannya rancak dilakukan dalam bulan Jun ke Julai setiap tahun.

Aktiviti-aktiviti lain yang boleh dirancang di pulau ini adalah meluncur ombak, berkayak, berenang dan banyak lagi.

Alamat: Pulau Kapas, Terengganu


23. Pulau Perhentian | Terengganu

Pulau Perhentian Main Image
Sumber: Tourism Malaysia

Mesti biasa dengar kan tentang pulau yang satu ni? Walaupun biasa dengar, mungkin anda tak tahu yang Pulau Perhentian ni sebenarnya terbahagi kepada dua iaitu Pulau Perhentian Besar dan Kecil.

Pulau Perhentian Besar adalah sebuah pulau yang sesuai untuk anda yang mendambakan ketenangan sewaktu musim cuti, di sini jugalah terletaknya beberapa buah resort yang indah untuk anda sekeluarga menikmati pengalaman percutian yang sempurna.

Bagi anda yang ingin mencuba sesuatu yang baru, alang-alang sudah berada di kawasan pulau, jangan lepaskan peluang untuk mengikuti kursus menyelam skuba yang ditawarkan sebilangan operator pelancongan di sini.

Mengenai Pulau Perhentian Kecil pula, pulau ini agak berbeza dengan Pulau Perhentian Besar  kerana kebanyakan pelancong lebih tertarik untuk melawat pulau Kecil disebabkan oleh kewujudan tempat-tempat penginapan yang menawarkan harga bajet.

Walaupun agak meriah, alam semula jadi di sini  kekal indah dan terjaga. Kalau anda nak tahu, pulau ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu Long Beach dan Coral Bay. Inginkan lebih privasi? Berlarilah ke Coral Bay yang hanyalah 15 minit jaraknya dari Long Beach.

Walau bagaimanapun, pulau-pulau ini ditutup ketika musim tengkujuh iaitu antara bulan Oktober ke Februari. Jangan tersalah rancang pula ya?

Alamat: Pulau Perhentian, Terengganu


22. Pulau Rhu Hentian | Terengganu

Pulau Rhu Hentian Malaysia Image
Sumber: nikwatersport

Pulau Rhu Hentian bukanlah sebuah pulau yang terkenal sepertimana Pulau Perhentian dan Pulau Redang, namun pulau yang terletak hanyalah 15 batu nautika dari Kuala Besut ini juga mampu menghentikan nafas anda dengan keindahannya yang begitu mengujakan.

Kawasan pantainya cukup indah dengan kawasan perairan di sekitar yang jernih, anda sekeluarga boleh berehat di tepian untuk melegakan minda sebelum melihat keindahan hidupan marin yang ditawarkannya sambil menyelam. Panorama dalam airnya cukup memukau dengan kepelbagaian spesies ikan dan terumbu karang untuk dilihat.

Berkeluasan 1.4 hektar, anda dapat menerokai seluruh pulau ini dalam hanya 1 setengah jam sahaja di samping menikmati pemandangan di sekitar yang penuh dengan kehijauan.

Alamat: Pulau Rhu Hentian, Terengganu


21. Pulau Tenggol | Terengganu

Pulau Tenggol Main Image
Sumber: bobo_tifanny

Hanyalah dalam 50 minit perjalanan dari jeti Kuala Dungun, anda akan sampai ke sebuah pulau yang bukan calang-calang reputasinya dalam kalangan penyelam skuba, Pulau Tenggol ini sebenarnya pernah disebut di dalam majalah Asian Diver Magazine Annual Edition sebagai kawasan menyelam yang terbaik di Semenanjung Malaysia.

Dikatakan pulau ini menawarkan 20 buah kawasan menyelam yang menarik di sekitarnya, antaranya adalah Batu Tokong Laut di mana anda berpeluang untuk melihat ikan selar dan batu karang pelantar laut dalam, dan juga Teluk Air Tawar yang menjadi kawasan penyu.

Sebelum ke pulau ini, pastikan anda membawa semua barangan keperluan yang penting kerana tiada satu kedai pun di sini.

Walau bagaimanapun, kalau anda masih baru dalam aktiviti menyelam, lokasi yang terbaik dan lebih selamat untuk anda berjinak-jinak adalah sama ada di Pulau Perhentian ataupun Pulau Redang.

Alamat: : Pulau Tenggol, Terengganu


20. Pulau Lang Tengah | Terengganu

Pulau Lang Tengah Main Image
Sumber: eddy_hardy

Lokasi Pulau Lang Tengah ini agak menarik kerana terletak di antara dua buah pulau yang terindah di Terengganu, iaitu Pulau Perhentian dan Pulau Redang. Secara spesifiknya, pulau ini terletak dalam sekitar 22 km dari pesisir pantai semenanjung. Untuk ke sini, anda boleh menaiki bot dari Jeti Merang di Daerah Besut.

Lokasinya yang tidaklah begitu jauh dari pulau indah yang lain, membuatkan keindahan kawasan perairannya tidak ubah sepertimana pulau di sekitarnya. Mampu memukau jiwa dan yang best sekali, atmosfera pulau ini yang jauh lebih privasi berbanding yang lain kerana kurang dilawati.

Di sini anda dapat melihat kepelbagaian batu karang dan hidupan marin yang lain yang cukup mempesonakan. Point tambahan kenapa anda perlu ke sini adalah kerana kalau anda bernasib baik, anda mungkin dapat melihat sendiri penyu-penyu hijau datang mendarat untuk bertelur dari bulan Mei ke September.

Alamat: Pulau Lang Tengah, Kuala Terengganu


19. Pulau Gemia | Terengganu

Pulau Gemia Main Image
Sumber: pakejpulaumalaysia

Pulau Gemia ini lokasinya sangatlah dekat dengan tanah semenanjung yang hanyalah 5 km atau 15 minit sahaja menaiki bot dari jeti Marang di Kuala Terengganu. Bagi anda yang ingin ke Pulau Kapas, jangan lupa untuk singgah ke pulau ini yang hanyalah 800 meter dari satu sama lain.

Pulau yang diliputi pohon-pohon yang mekar menghijau ini merupakan sebuah pulau persendirian yang juga dikenali sebagai Coral Island kerana dikelilingi oleh terumbu batu karang. Ianya agak kurang dilawati dalam kalangan pelancong tempatan walaupun keindahannya tidak kurang hebat dengan yang lain, namun agak terkenal dalam kalangan pelancong asing.

Antara aktiviti yang boleh dilakukan di sini adalah berkayak, snorkeling dan trekking. Di samping aktiviti yang memerlukan tenaga, anda juga boleh sekadar bersantai dan kalau tepat pada masanya, anda mungkin berpeluang melihat kehadiran penyu dari spesies Agar yang datang untuk bertelur di pulau ini.

Alamat: Pulau Gemia, Marang


18. Pulau Rawa | Terengganu

Pulau Rawa Terengganu Main Image
Sumber: Malaysia Asia

Untuk menuju ke Pulau Rawa, anda boleh menaiki bot dari Pulau Perhentian Kecil dan Pulau Perhentian Besar. Kawasan di sekitar pulau ini cukup sempurna untuk anda yang ingin bersnorkeling ataupun menyelam skuba.

Panorama di dalam air sekitar pulau ini cukup mempesonakan, ditambah lagi dengan kejernihan airnya yang bak kaca lutsinar memandangkan pulau ini tidak dihuni oleh sesiapa dan juga tidak memiliki sebarang tempat penginapan yang dapat mencemarkan persekitaran. Dari segi kebersihan, pulau ini memang tip-top!

Walau bagaimanapun, anda perlu berhati-hati sewaktu ingin meneroka kawasan sekitar perairan ini memandangkan terumbu batu karang tumbuh agak berdekatan dengan pesisir pantai.

Alamat: Pulau Rawa, Besut


17. Pulau Tinggi | Johor

Pulau Tinggi Johor Main Image
Sumber: Johor National Parks

Untuk pengetahuan anda, nama lain bagi Pulau Tinggi adalah Pulau Topi Jeneral, pelikkan? Tapi ada sebabnya. Pulau ini diberi gelaran sebagai Pulau Topi Jeneral oleh pelayar-pelayar yang datang dari China sekitar beratus tahun dahulu kerana ianya memiliki sebuah gunung yang berbentuk seperti topi pada sekali pandangan.

Gunung yang dinamakan Gunung Semadu ini berketinggian 2000 kaki dari paras laut dan merupakan gunung berapi yang sudah tidak lagi aktif. Kalau anda nak tahu, di dalam pulau ini juga terdapat dua buah perkampungan nelayan iaitu Kampung Tanjong Balang dan Kampung Pasir Panjang.

Tidak jauh dari Pulau Tinggi, iaitu hanya dalam 10 minit dari pulau ini, terletaknya Pulau Sibu yang dikelilingi oleh perairan yang super-duper jernih dan terkenal dalam kalangan penyelam skuba.

Alamat: Pulau Tinggi, Mersing


16. Pulau Rawa | Johor

Pulau Rawa Johor Main Image
Sumber: Viral Media Johor

Pulau Rawa di negeri Johor ini sama indahnya dengan Pulau Rawa di Terengganu. Pulau ini terletak dalam 16 km dari Mersing, Johor. Kawasan di sekitarnya dikelilingi oleh lautan yang biru dan dalam. Pulaunya pula mekar dengan hutan yang mengijau untuk diterokai bagi yang suka akan aktiviti lasak.

Untuk aktiviti jungle trekking, anda boleh melalui 270 anak tangga yang disediakan untuk menuju ke puncak di bahagian timur pulau. Dari puncak ini anda dapat melihat pemandangan yang cukup mengujakan lebih-lebih lagi ketika matahari naik ataupun tenggelam.

Aktiviti lain yang terkenal di sini adalah snorkeling kerana kekayaannya dengan hidupan marin dan batuan karang yang berwarna-warni.

Alamat: Pulau Rawa, Mersing, Johor


15. Pulau Sibu | Johor

Pulau Sibu Johor Main Image
Sumber: Ck Ang

Pulau Sibu ini sebenarnya terdiri daripada beberapa buah pulau berbeza iaitu Pulau Sibu Besar, Pulau Sibu Tengah, Pulau Sibu Kukus dan Pulau Sibu Hujung.

Dalam banyak-banyak pulau yang berkongsi nama ini, Pulau Sibu Tengah adalah yang paling sempurna dari segi fasilitinya kerana terdapat penginapan-penginapan yang selesa dan sesuai untuk para pelancong yang berjiwa urban.

Untuk beraktiviti, bagi anda yang memang kaki menyelam skuba,  pilihan lokasi untuk menyelam sangatlah memuaskan hati, sebulan duduk kat sini, baru selesai semuanya, kerana dalam kawasan di sekitar pulau ini terdapat kira-kira 30 buah lokasi menyelam yang menarik.

Alamat: Pulau Sibu, Mersing

Baca: 21 Destinasi Percutian Menarik Di Mersing Johor


14. Pulau Pemanggil | Johor

Pulau Pemanggil Main Image
Sumber: ASEAN Youth Organization

Jangan takut mendengar namanya, Pulau Pemanggil ini bukanlah diberikan nama dek kerana keseramannya tapi adalah berdasarkan daripada sebuah hikayat yang mengisahkan tentang seorang lelaki Indonesia dan keluarganya yang telah berlayar tidak jauh daripada pulau ini.

Ketika dia sedang tidur, lelaki ini termimpi yang ada suara memanggilnya untuk tinggal di pulau ini, dari sinilah Pulau Pemanggil mula dihuni dan semakin hari semakin ramai penduduk yang datang dari Indonesia dan Pulau Aur yang menetap di sini. Kalau anda nak tahu, pulau ini menempatkan sebuah kawasan perkampungan iaitu Kampung Buau.

Bagi anda yang ingin meneroka pulau ini, anda perlu menempuh lautan dalam sekitar 4 ke 5 jam dari Jeti Mersing, nak lagi cepat, anda boleh memilih untuk menggunakan bot laju, namun bayarannya pun, lebih tinggilah.

Walaupun perlu melalui perjalanan yang agak lama untuk ke pulau ini, kedatangan anda sebenarnya akan memberikan kepuasan kepada diri sendiri kerana di sinilah letaknya banyak lubuk rahsia yang dapat memberikan tangkapan hasil laut yang menggembirakan jiwa. Nak lagi best? Datanglah ketika musim mencandat sotong iaitu dari bulan Ogos ke September untuk mendapatkan hasil yang semaksimum mungkin.

Selain sotong, antara hasil laut lain yang mudah didapati di sini adalah ikan tenggiri, ikan kerapu,  ikan kerisi, ikan tongkol dan banyak lagi.

Alamat: Pulau Pemanggil, Mersing


13. Pulau Kukup | Johor

Pulau Kukup Main Image
Sumber: gambopilus_photografy

Tak payah nak ke Krabi untuk melihat perkampungan terapung, sebab di Johor pun ada kampung di atas air. Pulau Kukup merupakan kawasan perkampungan tradisional nelayan yang majoriti penduduknya adalah Cina.

Kalau dah dihuni oleh Cina, memang meriahlah kawasan ini dengan perniagaan-perniagaankan? Perniagaan utama sekali di sini adalah tempat penginapan seperti chalet, hotel dan resort. Khidmat sewa motor dan basikal pun ada. Kalau dah sampai di sini, inilah cara yang terbaik untuk anda melihat kawasan persekitaran kampung.

Selain kawasan perkampungan, Pulau Kukup juga sebenarnya secara keseluruhannya terdiri daripada paya bakau yang juga dikatakan sebagai kawasan paya bakau yang terbesar di Malaysia. Sepertimana di kawasan paya bakau yang lain, pulau ini agak kaya dengan hasil tangkapan seperti udang, ketam, dan bermacam lagi spesies ikan yang lain.

Alamat: Mukim, Air Masin, 82300 Kukup, Pontian


12. Pulau Besar | Johor

Pulau Besar Island Main Image
Sumber: cedric_fit.lifestyle

Pulau Besar dahulunya dikenali sebagai Pulau Babi Besar. Dengar namanya pun dah seram sejuk nak pergi kan? Jangan panik! Anda kini boleh melawat pulau ini dengan senang hati, kerana pulau yang dahulunya dihuni oleh babi-babi liar kini sudah pun hilang, yang tinggal hanyalah ketenangan dan keindahan untuk dinikmati, sebab itulah namanya pun sudah diubah.

Pulau ini walaupun agak kecil dengan kepanjangan hanyalah dalam 4 km dan kelebaran 1 km, ia menawarkan 4 buah resort untuk dijadikan pilihan. Aktiviti yang ditawarkan di atas pulau ini juga tidak mengecewakan, anda bukan sahaja boleh bermain bola tampar pantai, tapi padang golf juga turut tersedia.

Untuk aktiviti yang sukar dilupakan di sini, anda boleh berbual dengan penduduk setempat dan belajar cara-cara untuk menangkap ikan. Dengan pengalaman yang unik ni barulah terasa ‘hidup’ percutian anda di pulau!

Untuk menuju ke pulau ini, anda perlu menaiki bot dari Jeti Mersing dan masa yang diambil untuk sampai ke sini hanyalah dalam 30 minit.

Alamat: Pulau Babi Besar, Mersing

Baca: 50 Destinasi Terbaik Di Johor Untuk Percutian Istimewa


11. Pulau Labuan

pulau labuan malaysia Main Image
Sumber: Schizo Stars

Pulau Labuan ini terletak tidak jauh dari Kota Kinabalu, yang mana boleh diakses dalam hanya beberapa jam perjalanan bot. Feri yang menuju ke Brunei juga akan melalui pulau yang cukup mempesonakan ini.

Selain Pulau Langkawi, Pulau Labuan juga adalah sebuah pulau bebas cukai yang dapat memuaskan anda yang kaki shopping. Kalau shopping bukanlah apa yang ada di minda anda, Pulau Labuan menawarkan banyak lagi tarikan menarik yang lain seperti Taman Botani yang indah, kawasan pantai dengan panorama matahari terbenam yang memukau jiwa, muzium-muzium yang menarik, taman burung dan banyak lagi.

Bagi anda yang suka menyelam pula, kawasan perairan di sekitarnya turut menarik untuk diterokai terutama sekali di sekitar kawasan kapal-kapal karam.

Alamat: Pulau Labuan

Baca: 15 Destinasi Pelancongan Paling Popular Di Pulau Labuan


10. Pulau Mataking | Sabah

Pulau Mataking Main Image
Sumber: BackPackerz

Pulau ini sebenarnya terdiri daripada dua buah pulau iaitu Pulau Mataking Besar dan Pulau Mataking Kecil yang terletak berhampiran dengan sempadan Filipina. Untuk menuju ke pulau ini, anda perlu mengambil bot dari pekan Semporna, dan masa yang diambil untuk sampai ke pulau ini adalah dalam 40 minit.

Gugusan dua buah pulau ini terletak agak dekat, sekiranya air surut, anda boleh berjalan kaki menuju ke Mataking Kecil dalam hanya 20 minit. Berkenaan dengan fasiliti, Pulau Mataking Besar lebih lengkap dengan segalanya yang termasuklah tempat penginapan.

Selain menawarkan dua buah pulau untuk diterokai, tarikan lain di pulau ini adalah pejabat bos bawah airnya yang memang rare! Yang menjadikan ia lagi unik, pejabat pos ini bukanlah sekadar replika, tapi adalah sebuah pejabat pos yang sebenar di mana anda boleh menghantar surat kepada yang tersayang.

Bagi anda yang suka membaca buku pula, pulau ini turut menyediakan ruang membaca yang padat dengan bermacam jenis buku. Memang terbaiklah!

Alamat: Pulau Mataking, Sabah


9. Pulau Sipadan | Sabah

Sipadan Island Main Image
Sumber: Holidayguru

Pulau Sipadan ini bukanlah calang-calang destinasinya. Pulau ini merupakan sebuah lokasi skuba yang kelima terbaik di dunia. Panorama dasar lautannya mendedahkan keindahan yang terbawa-bawa ke mimpi dek kerana panahan warna-warni terumbu karang dan kepelbagaian spesies ikan yang berenang bebas.

Walaupun memegang reputasi yang besar dalam kalangan penyelam skuba, keindahan alam semula jadi pulau ini tetap diberikan kepentingan, dan salah satu usaha yang dilakukan adalah dengan hanya memberikan ruang kepada 120 orang penyelam sahaja dalam masa sehari.  Di samping itu, para pelawat juga perlu beredar dari Pulau Sipadan pada pukul 6 petang atau lebih awal daripada itu untuk menjaga kebersihan dan keselamatan hidupan marin di sini.

Untuk anda yang berminat menerokai kawasan perairan di sekitar Pulau Sipadan, antara lokasi hotspot menyelam adalah Coral Garden, Drop Off, Barracuda Point dan Turtle Cavern.

Alamat: Pulau Sipadan, Sabah


8. Pulau Lankayan | Sabah

Pulau Lankayan Sabah Main Image
Sumber: GMC Travel Tours Sdn Bhd

Tidak jauh dari bandar Sandakan, di sebelah timur Sabah, terletaknya sebuah pulau indah tak terkata, Pulau Lankayan. Pulau kecil ini merupakan sebuah pulau tropika yang cukup terkenal dalam kalangan peminat sukan menyelam skuba kerana dasar lautannya cukup kaya dengan hidupan marin makro yang penuh dengan warna-warni di samping terumbu-terumbu karang yang pelbagai bentuk dan warna, keindahannya sukar diungkapkan dengan kata-kata.

Di sini terdapat sebuah kelas menyelam yang menawarkan sekitar 40 buah lokasi menyelam untuk anda terokai. Namun dalam banyak-banyak lokasi ini, Lankayan Wreck adalah pilihan yang paling terkenal.

Alamat: Pulau Lankayan, Sandakan, Sabah


7. Pulau Mabul | Sabah

Mabul Island Main Image
Sumber: Scubazoo

Pulau Mabul adalah sebuah pulau kecil yang dikelilingi oleh pantai yang berpasir. Di kawasan pantai yang indah ini anda boleh merancang untuk bangun awal pagi dan menanti keindahan cahaya mentari yang terbit.

Pada waktu malam pula, anda dapat melihat cahaya bintang yang cukup jelas memandangkan pulau ini jauh dari sebarang pencemaran cahaya atau ‘red polution’ seperti di kawasan bandar. Lokasi yang patut dilawati untuk merehatkan minda.

Selain keindahan kawasan pantainya, Pulau Mabul juga adalah salah sebuah lokasi penyelaman air cetek (muck-diving) yang terbaik. Selain lokasi menyelam, pulau ini turut terkenal kerana kedudukannya yang berhampiran dengan Pulau Sipadan.

Untuk menuju ke pulau ini, anda perlu mengambil penerbangan dari Kota Kinabalu  untuk ke Tawau yang memakan masa selama hampir 1 jam, dan kemudiannya memandu untuk ke Semporna dalam masa sejam. Dari pekan Semporna, anda boleh mengambil bot laju untuk ke Pulau Mabul yang hanyalah mengambil masa selama 45 minit.

Alamat: Pulau Mabul, Sabah


6. Pulau Pom Pom | Sabah

Pulau Pom Pom Island Sabah
Sumber: Nurul Yazid

Pulau Pom Pom, comel betul namanya kan? Pulau ini terbahagi kepada 2 bahagian iaitu Pulau Pom Pom Kecil dan Pulau Pom Pom Besar. Tapi sebenarnya kedua-duanya terletak di dalam satu pulau yang kecil. Kedua-dua bahagian ini akan habis anda terokai dalam hanya sekitar 30 minit berjalan kaki.

Dasar perairannya pula, dikatakan cukup kaya dengan hidupan marin dari spesies-spesies yang unik. Berdasarkan kajian yang pernah dilakukan, bilangan spesies ikan yang terdapat di sini adalah lebih daripada 220 kesemuanya, manakala terumbu karang pula lebih daripada 250 spesies.

Bukan itu sahaja tarikannya, pulau ini turut menjadi lokasi penyu-penyu untuk mendarat dan menetaskan telurnya dari bulan Mei hingga September.

Pulau yang terletak hanyalah 30 km dari Pekan Semporna ini tidaklah selengkap pulau terkenal yang lain, dan hanya terdapat sebuah tempat penginapan yang ditawarkan di sini. Oleh sebab itu, kalau anda merancang untuk menikmati percutian di pulau ini, booking penginapan anda terlebih dahulu dan secepat yang mungkin.

Alamat: Pom-Pom Island, Sabah


5. Pulau Layang-Layang | Sabah

Pulau Layang Layang Main Image
Sumber: Zaidawi Travel Kit Collection

Pulau Layang-Layang ini lokasinya bukannya dekat, kerana terletak pada jarak 300 km dari Kota Kinabalu. Tapi kalau anda tahu keistimewaan yang ditawarkannya, kata orang, gunung pun sanggup didaki. Pulau Layang-Layang ini adalah sebuah destinasi yang wajib dilawati bagi para pencinta aktiviti menyelam skuba.

Di sini terdapat dalam 14 buah kawasan menyelam untuk diterokai yang menyajikan panorama bawah air yang cukup mengujakan. Disebabkan kedudukannya yang jauh dari kawasan yang dipenuhi manusia, pulau ini cukup memukau keindahannya, alam semula jadinya terpelihara daripada sebarang pencemaran.

Alamat:  Pulau Layang-Layang, Sabah


4. Pulau Gaya| Sabah

Pulau Gaya Sabah Main Image
Sumber: kian.kiang

Gaya Island adalah sebuah pulau indah yang merupakan sebahagian daripada Taman Negara Tunku Abdul Rahman. Di dalam taman negara ini, Pulau Gaya merupakan pulau yang terbesar berbanding pulau-pulau lain. Di samping itu, ia juga sebuah pulau yang terletak paling dekat dengan Kota Kinabalu dengan jarak yang hanyalah 10 minit perjalanan.

Kalau anda nak tahu, ‘Gaya’ bukanlah kerana pulau ini ‘bergaya’ tetapi ia sebenarnya berasal daripada perkataan Bajau ‘Gayo’ yang bermaksud besar. Pulau ini sememangnya besar dengan keluasan lebih daripada 3700 ekar dan dengan puncak berketinggian lebih daripada 300 meter dari paras laut.

Pantai yang terindah di sini yang digelar sebagai Police Beach adalah sebuah lokasi berenang yang cukup menarik. Di pantai ini, anda dapat menyelam sambil menikmati pemandangan dasar laut yang sungguh jelas kerana airnya yang jernih bak kristal.

Alamat: Pulau Gaya, Taman Marin Tunku Abdul Rahman, Sabah

Baca: 45 Tempat Menarik Di Sabah Yang Luarbiasa


3. Pulau Tioman | Pahang

Pulau Tioman Malaysia Main Image

Ketika merentasi sekitar 58 km dari pantai timur Semenanjung Malaysia untuk ke Pulau Tioman ini, anda akan terlihat keindahannya yang terpapar dari jauh lagi di mana berdiri dengan megah dua puncak Gunung Simukut. Dari jauh lagi sudah terasa aura keindahan alam semula jadi yang ditawarkannya.

Pulau ini memiliki status sebagai salah satu daripada pulau yang paling indah di dunia. Apa lagi? Tak perlu anda bersusah-payah menyediakan passport untuk ke luar negara bagi mencari keindahan percutian di tempat lain bukan? Datang sahaja ke sini.

Di pulau ini, banyak aktiviti yang boleh anda rancang untuk lakukan seperti meneroka hutan di mana tersedianya trek-trek untuk dilalui, dengan laluan yang terpendek adalah berkepanjangan 2 km dan yang terpanjang adalah 8 km, pilihlah yang bersesuaian dengan stamina anda. Aktiviti lain yang boleh dilakukan adalah melawati air terjun-air terjun yang terdapat di sini, mendaki gunung, menyelam skuba dan banyak lagi.

Alamat: Tioman Island, Mersing, Pahang


2. Pulau Pangkor | Perak

Pulau Pangkor Malaysia Main Image
Sumber: Ar Razzaq Global Solution

Pulau Pangkor adalah sebuah pulau yang padat dengan sejarah kerana pada suatu ketika dahulu ia pernah dijadikan sebagai kawasan kubu pertahanan pihak Belanda daripada serangan musuh. Disebabkan itu, terdapat banyak lokasi-lokasi bersejarah yang menarik boleh dikunjungi di pulau ini seperti kota Belanda, Batu Bersurat dan kawasan Perkuburan Belanda.

Tarikan lain pula sudah semestinya terdiri daripada pantai-pantai yang terdapat di sini yang masing-masing menawarkan keindahan yang menenteramkan jiwa. Anda juga boleh menyewa bot untuk melawati pulau-pulau lain yang terletak berdekatan seperti Pulau Giam, Pulau Mentangor dan Pulau Pangkor Laut.

Aktiviti lain yang boleh dibuat di sini adalah menyewa basikal atau motor untuk melihat keindahan dan keharmonian sekitar pulau dengan lebih meluas lagi, mencandat sotong, berjungle trekking, snorkeling dan banyak lagi.

Alamat: Pulau Pangkor, Perak

Baca: 10 Destinasi Menarik Di Pulau Pangkor


1. Pulau Langkawi | Kedah

Pulau Langkawi Island Main Image
Sumber: EIS DRONE

Siapa tak kenal Pulau Langkawi, pulau yang menjadikan burung helang sebagai lambangnya ini merupakan sebuah destinasi percutian yang menjadi mimpi ramai penduduk dunia. Ianya cukup kaya dengan keindahan alam semula jadi yang mandamaikan jiwa.

Di sini, anda dapat bersantai di tepian pantai-pantai yang berpasir putih, menikmati keindahan air terjun, meneroka hutan hijau yang kaya dengan flora dan fauna dan banyak lagi.

Bukan itu sahaja, Pulau Langkawi juga merupakan syurga bagi sesiapa yang suka membeli-belah kerana ianya adalah sebuah pulau bebas cukai. Nak bisnes dekat rumah? Borong banyak-banyak barang di pulau ni. Jangan lupa untuk beli berbeg-beg coklat untuk yang tersayang!

Alamat: Pulau Langkawi, Kedah

Baca: Senarai Tempat Menarik Di Langkawi


Tidak disangkal lagi bahawa negara yang kecil di peta dunia ini cukup kaya dengan keindahan alam semula jadi pulau-pulau tropika yang tidak mungkin dapat habis diterokai dalam waktu yang sekejap, lebih-lebih lagi bagi anda yang memang kaki menyelam skuba.

Bayangkanlah dalam satu-satu pulau itu sahaja sudah lebih daripada 10 area menyelam yang ditawarkannya. Pasti kenyang jiwa anda yang ingin melihat dengan sepuas hati panorama indah dunia dalam air.

Tidak cukup dengan keindahan pulau di Malaysia, Negara ini juga kaya dengan banyak lagi tarikan lain yang menanti-nantikan kehadiran anda, nak tahu di mana? Anda boleh membaca artikel kami yang bertajuk 43 Tempat Percutian Menarik di Malaysia.

Semoga anda sekeluarga dapat menikmati percutian yang terindah dalam hidup setiap kali tiba musim cuti! Jangan lupa untuk menyediakan kamera kalis air sebelum melawati pulau-pulau ini supaya semua memori indah tak kira di luar atau di dalam air dapat diabadikan di dalam foto. Selamat bercuti!

Article source: http://www.maisinggah.com/feed/

Sibu and the Rumah Nyuka Homestay Product Experience

Sibu and the Rumah Nyuka Homestay Product Experience

Sibu is the gateway to central Sarawak, a town rich with culture and tradition, embraced on all sides by nature. It offers many charms, both on the outskirts of the town and within. Spanning just 129.5km², the town is located at the meeting of the Rajang and Igan rivers. The majority of the population are Chinese, mainly Fuzhou, with other ethnic groups like Melanau, Malay and Iban as well. Together, they live in harmony carrying out their cultural traditions and appreciating the traditions of one another.

During this product experience trip, the group was able to visit some traditional and organic food producers only found in Sibu, enjoy a night of breathtaking cultural dance performance at the Sibu International Dance Festival, see the historical and scenic landmarks as well as spend some time in an authentic Iban longhouse at the Rumah Nyuka homestay.

 

Day 1: Food, How It’s Made and a Dance Show

 

 TYC Goat Livestock Sdn. Bhd.

Owned by the Tang family, the TYC Goat and Livestock Farm is located 45km off the Oya Road (on the Sibu-Bintulu highway).

They first began livestock farming in 2003 on 35 hectares of land, and today they are home to goats, cows, turkeys and other livestock. Their aim is to promote awareness on loving, caring for and protecting the environment through environmentally friendly methods of rearing animals and planting crops.

Family touring the goat pen

Turkeys at the farm

Visiting families touring the farm, with a goat accompanying them
Cows at the farm

 

The farm provides opportunities for visitors to take a tour of the farms, including school trips and tourists.

The farm produces an assortment of dairy based products, especially goat milk. 70% of their sales are in fresh milk while 30% gets produced into other byproducts like soap and ice cream. They also produce coconut pudding, which is handmade and contains no preservatives, additives or coloring.

 

Goat milk ice cream

Fresh goat milk samples

Coconut pudding served inside a coconut.

Soaps derived from goat milk and other organic ingredients like sago, rosehip and charcoal

 

A display of the different soaps produced by the TYC farm

 

The Sua Longevity Noodles (Foochow mee)

Sibu is famous for its foochow dishes, and one of the most famous is the Mee Sua Longevity Noodles.

The noodles are made of wheat flour, powdered lime, salt and water, and while many of the noodles you can buy in the stores are now factory produced, there is one man who keeps the mee sua noodle traditions alive.

Located at located at 6 ½ miles, Jalan Oya, 96000 Sibu, Mr. Ting Cheng Sieng and his wife produce 25 to 30 kg of raw noodles daily, with optimum weather conditions.




Fine noodles being hung out under the sun to dry.

The preparation of the mee sua noodles.

 

These handmade noodles are in high demand throughout Sarawak, prepared in the traditional way. Demonstrations on his technique can be organized, contact Ting Cheng Sieng (012 8531701) for more details.

 

Permai Lake Garden

The lake garden was opened in 2002 with scenic lake (developed by National Landscape department) that spans 11 acres. It is located at 5th mile Oya road in housing estate of Permai.


Every year, this lake holds a remote control boat race that brings remote control boat enthusiasts together, but every other day of the week it is a serene location with good photo opportunities and scenic views.

 

Empawah fruit and vegetable Farm

The Empawah Fruit and Vegetable Farm is on the outskirts of Sibu and Greatown Travel have proposed 6-8km tours via two ferries crossing the Igan river from Sibu town to the farm.



  

Sg Merah LED Night Market

The Sungai Merah LED Night Market is a sight to behold, offering a nice location to go shopping for cheap souvenirs as well as beautiful backdrops for photos.

 





 

Sibu International Dance Festival

The Sibu International Dance Festival takes place at the Sibu Civic Centre and the Ku Tien Memorial Park in Sibu every year. Dedicated to presenting a world-class celebration of the dance arts by creating timeless and adventurous productions that stimulate arts education, foster economic growth, and unite dancer and audiences.

The festival was privately debuted in 2012 at Sibu, Malaysia. Four international dance groups has participated in the 2013 edition of the festival, attracting groups from Lithuania, Southern Thailand, Singapore and local groups. Indoor and outdoor performances will be held throughout the festival.

 




While filming and photography were not allowed in the Dance Festival, the entire event proved to be a  breathtaking experience for all in the team. It was certainly a highlight for those who appreciate performing arts.

 

Day 2: Paradom and the Rumah Nyuka Homestay

 

Jetty Paradom

Jetty Paradom is a historical landmark in Sibu, bustling with people who travel to and from Sibu by boat and ferry since 20 years ago. The shops lining the jetty was built in 1954.

You can drink coffee at the kopitiams (coffee shops) next to the river, go prawn fishing or view fireflies at night.

 




 

Homestay Rumah Nyuka

Rumah Nyuka Homestay, Lubuk Lemba in Sarikei District is located 85 KM from Sibu (17KM from Sibu – Kuching junction) and was built in 1955. It first opened its doors as a Homestay  in March 2011. Now, 19 “Bileks” of families are registered as Trained Homestay Operators.

Also known as one of the oldest longhouses in Sarikei District with about 300 people from 45 families living under one roof, the Nyuka longhouse is a unique opportunity for visitors to experience their hospitality and nature.

Among popular activities for visitors to this longhouse are trekking to the nearby waterfalls, and of course, learning the ways of life for the local Iban people.

The waterfalls are relatively easy to reach, ranging from 30 to 60 minutes, and are a great reprieve from the day heat, especially after a trek through the jungle.

  

As for experiencing the Iban lifestyle, you can join in on the fun in the ruai (the main hall of the longhouse) or see how the Iban cultivate pepper on the nearby hills and other farm products, as well as how they process it.

 

The longhouse has its own exhibit, boasting everything from the smoked heads from the bygone era of when Headhunting was still frequent, old gongs collected over the years in the longhouse, earthenware pots and household appliances, intricately woven mats and traditional costumes.

  

 

 

 

 

The longhouse people also sell an assortment of handicrafts including jungle products made from bamboo and ratan, woven products, jewelry and accessories and recycled products.

 

 

 

All in all, the journey was a memorable 2 days, spanning across Sibu and Sarikei, and offered a glimpse into the traditional ways of the people, the environmental closeness of the different races to the land, and the rich culture of the different people that can be found in central Sarawak.

Share

Article source: http://sarawaktourism.com/blog/feed/

The Melanau Cultural Experience and the Pesta Kaul

The Melanau Cultural Experience and the Pesta Kaul

Mukah, a small town located in the central region of Sarawak always rich with its cultural value. Populated by the majority of Melanau people, Mukah now is a well-develop town/district and well known by its famous “Kaul” festival that celebrated every year. The Melanaus’ are one of the most celebrated ethnic tribes in Sarawak, known for their gentle, loving nature and seafaring skills besides making “Sago” and “Umai” as part of cultural practices that expose their popular traditions.


 

Among Mukah’s popular attractions, the crown jewel remains the “Pesta Kaul Mukah,” a festival full of the cultural heritage of the Melanau people in the region.

This product experience team will be experiencing the Mukah, Dalat and Oya as a tourism attraction while visiting the local yearly event held in Mukah on this 4D2N trip. During those four days, they visited sites such as the Sibu Central Market, Kut River jetty, the Church by the River and Jerunei Gardens, Kampung Judan the home of ‘kuih asli’ (a type of snack), an authentic Melanau Tallhouse Lamin Dana as well as the Pesta Kaul Mukah.

The first day of the expedition brought the team to Sibu for the night, with the journey beginning the next day.

 

Day 2: Sibu to the Church by the River, home of the Kuih Asli and the Melanau Tallhouse

The team began early in the morning to see the charming Sibu Market. Famous for its diverse organic jungle and farm produce, the fresh catches of the day and their traditionally preserved food. Sibu is a colourful representation of the Sibu community, a peak into their daily lives and dishes.




 

Next, the team traveled to Sungai Kut by speed boat, before stopping by at the Sungai Kut jetty to see the school and village.




An exciting boat ride



A quaint village

 

By afternoon, they arrived at the Church by the River and the Jerunei Gardens. The ‘Church by the Rover’ actually seems more like the church ‘on’ the river, with most of its structure supported on stilts over the moving waters of the river. It is a pillar of the community and a place for congregation every sunday and during ceremonies and community events.



 

The Jerunei Gardens is named so after the towering Jerunei at the centre of it, also known as a Kelidieng.  A plaque decorates the centre of the garden explaining the creation of Jerunei/Kelidiengs. While the English translation is not the best, vital information can still be gleaned from it. For the purpose of clarification, we have transcribed the message below:

“Jerunei or Kelidieng is a wooden post which measures up to an armful in diameter and is made of Belian timber, a type of wood that can withstand  exposure to extreme weather conditions for centuries. The Jerunei is carved with various kinds of patterns. Some have simple patterns, some of them are carved with complicated designs which takes years to finish. Those patters are made by the Melanau craftsmen. According to the legends, when a king dies, his corpse will not be buried immediately but will be placed inside a *casket. The casket later will be placed inside a special shelter near the Jerunei. After the corpse has rotted, the bones will be gathered and placed inside an urn. The urn containing the King’s bones will then be placed inside the Jerunei.

During the burial ceremony, a female slave’s daughter will be brought to the king’s family. THe child be be strung to the top of the Jerunai and left to starve to death. The reason behind this is so that hte spirit of the slave can serve the king in death, just as they had in life.

A male slave will be thrown into the Jerunei. His spirit will become the guard, waiter and oar craftsman for the King’s spirit on his way to the Death Realm, Likow Matai.

According to the given information, the earliest known location of a Jerunei is at Kampung Seberang Tengah and has been moved several times before settlng in its final location in front of the Dalat District Office in 1971. This Jerunei is estimated to be centuries old and is the last preserved and taken care of by the Dalat residents under the management of the District Office.

On 28 April 2008, the Jerunei was officially recognised for its historical and cultural significance and turned into the essential landmark at Taman Poket Dalat, becoming an eternal reminder for the Melanau Society on the lives of their ancient nobles, as well as a tourism spot.”

 


 

By evening, the team departed to Oya and transited to Kampung Judan, the ‘centre’ of ‘Kuih Asli’ making. Here they witnessed the preparation of the traditional ‘kuih’, which are crispy biscuits or snacks, as well as packaging. The famous kuih featured here are the Kuih Sepit (love letters), Tebaloi (dry sago), Kuih Jala, and Keropok Ikan (fish snacks).



Arriving at the Kuih Asli headquarters


A woman preparing Kuih Sepit
Packaged and ready for sale

 

 

The team then arrived at Lamin Dana where they stayed overnight, an authentic replica of a Melanau Tallhouse.






The Tallhouse has cosy rooms, decorated with traditional displays, photos and attire throughout.

 

 

Day 3: Mukah and Pesta Kaul

Bidding Lamin Dana farewell after a good night’s rest, the team cruised along the Telian River and Misan River towards Mukah. They stopped by Kampung Telian to view the village and see the logs of Sago in the river, the traditional method of transporting the logs through the natural waterways still the main method for these Sago farmers.





They arrived at the Mukah Waterfront and Market. The Waterfront is a great place to take leisurely walks, appreciate the sights and enjoy the sun and serenity. The Mukah Market sells dry and wet foods, with their signature being chopped fresh fish made especially for umai, a traditional delicacy made from raw fish which is cooked with the juice of limes, with other additional ingredients added for flavour.






Finally, the group headed to the main event: the Pesta Kaul.

 

It began as a  religious ceremony to appease the spirits of the sea, land, forest and farm. It is a ritual of purification and thanksgiving as well as one of the propitiation for good fortune. Today, the festival remains an annual event where the Melanau people of Mukah (though now no longer religiously practicing) keep their culture alive, gather together as one community and celebrate their traditions.

The Pesta takes place at Paintai Kala Dana and begins with the “Kaul Serahang Kakan Mukah,” an offering of traditional food in a special offering basket (the serahang) symbolysing the commencement of the ceremony.

The rest of the festival is full of fun and games, both traditional and modern, competitions and contests, food, decorations and traditional dance performances.

Tibau, a traditional game where you hold onto the rope, climb up the ladders on the left, and swing sometimes two at a time.

Lubak Salui Lukut, or the Lukut Longboat Races. The boats are made from wood and lukut leaves for sails.



Traditional displays and decorations throughout the festival grounds

Dancers preparing to dance the Mukun Ria, traditional dance of the Melanau

After the Pesta came to an end, the team headed back to town. Their journey through Melanau-land undoubtedly left them with fond memories, with the fun boat rides and breathtaking scenery that accompanied it, as well as the fascinating insights into Melanau traditions, from their architecture to their ancient funeral rights, to their Pesta Kaul where they continue to preserve their traditional games, food, dances, crafts and ceremonies.

Mukah, and Pesta Kaul, remain a great destination for visitors looking for a pure cultural experience among the Melanau people.

Share

Article source: http://sarawaktourism.com/blog/feed/