MALAYSIA WORLD HERITAGE TRAVEL SITE Rotating Header Image

34 Hotel Murah Di Krabi | Penginapan Selesa Untuk Bajet Traveller Bawah RM200

Tertanya-tanya di manakah lokasi percutian yang paling relaks berdekatan dengan Malaysia? Krabi di Thailand adalah destinasinya. Dikelilingi oleh lebih daripada 200 pulau, daerah Krabi ini menawarkan keindahan pantai dan pulau yang berjela-jela untuk diterokai.

Pemandangan yang mempesonakan dan udara yang menyegarkan dapat dinikmati sepuasnya di daerah ini. Bagi anda yang berjiwa adventure pula, aktiviti dan penerokaan yang boleh dilakukan di sini hampir tiada hadnya.

Disebabkan betapa hebatnya penangan alam semula jadi dan kedamaian yang ditawarkan, wujudlah beratus-ratus hotel yang terdiri daripada pelbagai jenis penginapan yang berbeza iaitu daripada yang mewah hinggalah kepada yang murah, hampir kesemuanya memiliki keistimewaan tersendiri untuk merebut hati pengunjung yang ramai.

Nak tahu di mana hotel murah yang hebat di Krabi ni? Teruskan membaca senarai hotel murah di Krabi yang kami bahagikan mengikut kawasan pelancongan popular di Krabi.

34. River Front Krabi Hotel | Krabi Town

River Front Krabi Hotel - Main Image

Hotel yang masih baru ini, River Front Krabi Hotel menawarkan penginapan yang mempunyai dekorasi yang sempurna di pandangan mata. Kebersihannya juga sangat memuaskan hati.

Jika anda bercadang untuk bercuti sehingga puas di Krabi, anda boleh memilih River Front Krabi Hotel sebab ianya juga lengkap dengan kemudahan dobi dan mesin pengering, tak payahlah anda pening kepala macam mana nak buat kalau dah tak cukup baju. Fasiliti lain yang disediakan adalah kolam renang yang juga termasuklah kolam kanak-kanak.

River Front Krabi Hotel - Room Image

Lokasinya, walaupun tidaklah berada di tengah bandar Krabi, pihak hotel ada menyediakan tuk-tuk percuma untuk menuju ke sana dan banyak lagi lokasi lain. Tapi, sebenarnya anda boleh berjalan kaki di sepanjang sungai dalam hanya 10 minit sahaja untuk ke bandar.

Harga: Dari RM145+ Semalaman

Alamat: 299 Thanon Utarakit, 81000 Krabi town, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


Lihat Tawaran Terkini Hotel Terbaik Di Krabi

33. Le Anda Boutique Hotel | Krabi Town

Le Anda Boutique Hotel - Main Image

Nak hotel yang hipster atau rasa macam country house sikit? Anda boleh booking hotel 3 bintang, Le Anda Boutique Hotel yang lengkap dengan taman dan ruang lepak. Anda juga boleh mengisi waktu lapang di hotel ini dengan bermain dart ataupun ping-pong.

Bagi anda yang bercuti bersama keluarga, Le Anda Boutique Hotel adalah salah satu pilihan penginapan yang sesuai kerana keluasan biliknya dan tahap kebersihannya yang sangat memuaskan hati.

Le Anda Boutique Hotel - Room Image

Dari segi kemudahannya pula, pihak hotel turut menyediakan khidmat penghantaran percuma ke kawasan bandar. Tapi nak lagi senang, anda boleh sewa motor untuk dibawa sendiri dalam harga yang sangat murah.

Harga: Dari RM82+ Semalaman

Alamat: 26/8 Watchara road Krabi, 81000 Krabi town, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


32. The Nice Krabi Hotel | Krabi Town

The Nice Krabi Hotel - Main Image

The Nice Krabi Hotel adalah sebuah hotel selesa yang terletak di tengah-tengah kota Krabi dan berhadapan dengan pasar segar Maharaj.  Hotel ini menawarkan 21 buah bilik penginapan yang memang ‘nice’ sentuhannya, sangat moden dan didekorasi dengan pilihan warna yang sejuk dipandang.

The Nice Krabi Hotel - Room Image

Keselesaan hotel dalam harga bajet ini juga agak melampaui batas, cukup bersih dan nyaman dari sebarang gangguan bunyi bising. Selain itu, anda juga boleh memilih penginapan yang berbalkoni untuk dijadikan tempat bersantai di waktu petang sambil menikmati minuman panas.

Harga: Dari RM183+ Semalaman

Alamat: 23 Chaokhun Road, 81000 Krabi town, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


31. The Sasi House | Krabi Town

The Sasi House Krabi - Main Image

The Sasi House adalah sebuah penginapan yang penuh dengan keselesaan walaupun bermula dengan harga di bawah daripada RM90. Bilik-biliknya cukup luas untuk keselesaan penginapan beramai-ramai. Dihias dengan simple namun ini semua menambahkan lagi rasa santai anda sewaktu berehat-rehat di dalam bilik.

Sambil menonton tv dalam bilik tu, anda boleh tapau sikit makanan yang disediakan secara PERCUMA di kaunter hotel yang tersedia sepanjang masa seperti air kopi, air coklat, biskut dan macam-macam jenis buah. Macam dekat rumah sendiri pula rasanyakan sebab boleh korek dapur setiap kali terasa nak mengunyah?

The Sasi House Krabi - Room Image

Berkaitan dengan lokasi hotel ini, ianya terletak dekat dengan pasar malam dan gerai-gerai makanan. Tidak jauh dari hotel ini juga terdapat kedai 7-E kalau anda teringin nak minum air Slurpee selepas kehausan berjalan di sekitar Krabi.

Harga: Dari RM88+ Semalaman

Alamat: 249/5 Thanon Utarakit, Tambon Pak Nam, Krabi, 81000 Krabi town, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


30. Nap Krabi Hotel | Krabi Town

Nap Krabi Hotel - Main Image

Nakkan penginapan yang terasa lebih eksklusif daripada biasa? Jangan terkejut, anda dapat merasakan atmosfera ini di Krabi dengan harga yang bermula kurang daripada RM150. Nap Krabi Hotel ini memiliki sentuhan dalaman berkonsep moden yang cukup menarik mata dan membuatkan anda terasa seperti menginap di hotel mahal.

Nap Krabi Hotel - Room Image

Bukan itu sahaja, di restoran milik hotel ini juga anda dapat mencuba pelbagai jenis pilihan makanan untuk sarapan pagi yang terdiri daripada aneka pilihan cereals, buah-buahan, kek, nasi bubur dan banyak lagi. Jangan terlebih kenyang sudahlah ya, nanti tak larat pula nak teroka Krabi.

Tapi, kalau memang tak larat nak berjalan jauh, jangan risau, sebab anda boleh mendapatkan perkhidmatan shuttle percuma yang disediakan pihak hotel untuk ke kawasan bandar.

Harga: Dari RM148+ Semalaman

Alamat: 575 Moo.11 Petchakasame Rd. Krabinoi Maung, 81000 Krabi town, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


29. Krabi Golden Hill Hotel | Krabi Town

Krabi Golden Hill Hotel - Main Image

Krabi Golden Hill Hotel adalah sebuah penginapan yang terletak di dalam sebuah bangunan bereka bentuk kolonial di tengah-tengah taman tropika yang penuh dengan kehijauan.

Hotel ini menyediakan bilik yang luas dan cukup mantap kebersihannya walaupun menawarkan bilik di dalam harga bajet. Selain itu, dari bilik-bilik di resort butik yang bertaraf 3 bintang ini anda dapat melihat pemandangan menarik sama ada lautan yang membiru ataupun sekitar bandar. Yang mana menjadi pilihan anda?

Krabi Golden Hill Hotel - Room Image

Dari hotel ini, anda boleh menuju ke kawasan bandar dengan menggunakan perkhidmatan shuttle percuma yang disediakan pihak hotel. Untuk pulang ke hotel, anda boleh call sahaja mereka untuk ambil anda dari bandar tadi. Tak payah bersusah-payah mencari kemudahan awam yang lain, kan senang?

Setelah penat berjalan di sekitar Krabi anda boleh terjun ke dalam kolam renang atau sekadar bersantai di kerusi malas yang menanti di tepi kolam sambil mendengar bunyi kicauan burung.

Harga: Dari RM98+ Semalaman

Alamat: 18 Soi Chamaianouson Parknum, 81000 Krabi town, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


28. The Chill at Krabi Hotel | Krabi Town

The Chill at Krabi Hotel - Main Image

Terletak di dalam bangunan yang kelihatan macam gudang adalah The Chill at Krabi Hotel. Hotel yang berwarna kelabu ini sememangnya memiliki aura ‘chill’ yang sangat ketara. Sentuhan dalaman hotel ini dapat menghadirkan rasa santai sesiapa sahaja yang menjejakkan kaki ke dalamnya. Hilang segala kepenatan setelah melihat suasana di dalam hotel ini.

Nak lagi santai? Anda boleh melepak di tepian kolam renang hotel sambil mengambil udara segar dan membaca novel cinta kegemaran anda.

The Chill at Krabi Hotel - Room Image

Hotel 3 bintang ini menyediakan bilik-bilik yang dihias dengan sungguh stylish dan moden, semestinya melipat gandakan lagi kesempurnaan percutian anda di Krabi. Rating? Boleh bagi 11/10, tak percaya? Cuba dulu!

Harga: Dari RM94+ Semalaman

Alamat: 121 Vatchara Rd, Pak Nam, Mueang Krabi, 81000 Krabi town, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


27. Lada Krabi Express | Krabi Town

Lada Krabi Express - Main Image

Terletak di tengah-tengah pekan Krabi, Lada Krabi Express seperti mana namanya, memudahkan anda untuk mengakses secara ‘express’ banyak lokasi menarik dan kemudahan di Krabi, dari pasar malam untuk anda bershopping hinggalah ke tarikan-tarikan alam semula jadi untuk anda menyejukkan mata.

Hotel yang agak baru ini cukup terasa kesegarannya, segalanya boleh dikatakan bersih ‘berkilauan,’ jadi, bagi anda yang perfectionist dari segi kebersihan, inilah salah satu penginapan yang boleh dipertimbangkan di Krabi.

Lada Krabi Express - Room Image

Di samping itu, walaupun lokasinya terletak di tengah-tengah kota, hotel ini sangat sunyi daripada sebarang gangguan, jadi tak perlulah anda risau kerana anda masih dapat menikmati mimpi indah sebaik melelapkan mata.

Harga: Dari RM81+ Semalaman

Alamat: 90/17 Maharach Rd.,Paknam,Muang, Krabi, 81000 Krabi town, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


26. Krabi SeaBass Hotel | Krabi Town

Krabi SeaBass Hotel - Main Image

Kalau anda seorang yang suka melawat akuarium dan mudah terpesona dengan hidupan marin, menginap di Krabi SeaBass Hotel adalah satu pilihan yang wajib dibuat sekiranya berada di Krabi. Di dalam bilik penginapan, anda dapat melihat gantungan bentuk-bentuk ikan yang berwarna-warni pada satu sudut dinding. Gabungan warna yang digunakan di dalam dekorasinya agak funky dan moden.

Anda boleh memilih untuk menginap di bilik yang berbalkoni ataupun yang memberikan akses terus ke kolam renang. Yang penting, walau mana satupun bilik yang anda inapi, anda sekeluarga dapat menikmati penginapan yang luas dan lengkap dengan katil yang teramatlah selesa.

Krabi SeaBass Hotel - Room Image

Kemudahan lain yang disediakan hotel ini iaitu siaran tvnya juga agak menarik, banyak pilihan movie untuk ditonton sewaktu bersantai.

Lokasinya pula tidak mengecewakan, terletak di tengah-tengah pekan Krabi, anda boleh menuju ke 2 buah pasar malam dalam hanya 10 minit berjalan kaki. 1 daripada pasar ini dibuka pada hari Isnin – Rabu dan sebuah pasar lagi dibuka daripada hari Jumaat – Ahad. Macam-macam makanan segar boleh didapati di sini dalam harga murah.

Harga: Dari RM161+ Semalaman

Alamat: 273/55 Uttarakit Rd., Paknam Muang, 81000 Krabi town, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


25. Arawan Krabi Beach Resort  | Ao Nam Noa

Arawan Krabi Beach Resort - Main Image

Sekali menginap di sini, macam tak nak balik pula rasanya. Jika hotel lain ada sebuah kolam renang untuk memberikan anda kepuasan berenang, Arawan Krabi Beach Resort pula menyediakan 3 buah kolam renang yang bukan main besar lagi saiznya.

Bukan itu sahaja, anda juga boleh melepak di kolam ini sambil menikmati pemandangan indah terutama sekali di kolam infinitinya. Di kolam ini, anda dapat melihat keindahan matahari terbenam tanpa perlu menuju ke kawasan pantai. Yang bestnya, kolam renang ini dibuka 24 jam.

Arawan Krabi Beach Resort - Room Image

Dari bilik-biliknya juga anda dapat menyegarkan mata dengan pemandangan yang mempesonakan sama ada bukit-bukau ataupun air laut.

Untuk anda yang ingin melawat banyak kawasan di sekitar Krabi ini, anda boleh menuju ke kawasan bandar ataupun ke jeti dengan menggunakan khidmat shuttle percuma yang disediakan pihak hotel.

Harga: Dari RM171+ Semalaman

Alamat: 107/6 Moo 5, Tambon Ao Nam Mao Sai Thai, Muang District, Krabi, 81000 Ao Nam Mao, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


24. Timber House Aonang | Ao Nang

Timber House Aonang - Main Image

Timber House Aonang menawarkan 51 buah bilik tetamu yang terdiri daripada superior rooms, superior family, one-bedroom deluxe family rooms dan  two-bedroom deluxe family room. Yang mana satu yang sesuai dengan bilangan geng percutian anda?

Menginap di sini, anda dapat menikmati keselesaan di dalam bilik-bilik yang luas lengkap dengan balkoni peribadi yang menawarkan pemandangan sama ada taman tropika ataupun kolam renang.

Timber House Aonang - Room Image

Anda juga boleh merancang untuk melakukan pelbagai aktiviti menarik seperti memancing ataupun berendam skuba dengan mengatur semua aktiviti ini di meja tempahan lawatan hotel. Lokasinya, terletak dekat dengan pantai Ao Nang yang hanyalah 10 minit berjalan kaki dari hotel.

Harga: Dari RM110+ Semalaman

Alamat: 157 Moo 2, Muang, Krabi, 81000 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


23. De Loft Hotel | Ao Nang

De Loft Hotel - Main Image

Alang-alang bercuti untuk mendapat ‘udara segar’ apa kata kalau menginap di hotel yang ‘segar’ juga. De Loft Hotel adalah sebuah penginapan yang baru sahaja dibuka pada tahun ini, bayangkanlah betapa freshnya aura yang disebarkan hotel ini sebaik memasuki ruang lobinya yang menggunakan warna-warna neutral secara keseluruhannya.

De Loft Hotel - Room Image

Ruang biliknya juga sangat menyegarkan pandangan, setiap pelusuk penginapan ini cukup bersih. Bilik-bilik yang diberi sentuhan moden ini juga luas dan lengkap dengan katil yang super empuk.

Gabungan semua ini membolehkan anda sekeluarga menikmati rehat dan tidur yang berkualiti untuk kesegaran di keesokan hari. Untuk pengetahuan anda, sesetengah bilik di hotel ini turut lengkap dengan ruang balkoni.

Harga: Dari RM146+ Semalaman

Alamat: 6 Moo 2 Ao Nang Road, Ao Nang, Amphur Muang, Krabi, 81180 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


22. Baan Ban Dalay | Ao Nang

Baan Ban Dalay Krabi - Main Image

Kalau anda bukan setakat ingin berjalan di Krabi tapi juga bercadang untuk memanjakan diri, apa kata sekiranya anda menginap di Baan Ban Dalay? Kalau anda nak tahu, hotel ini terletak hanyalah beberapa tapak daripada pusat rawatan spa yang dikatakan yang terbaik di sekitar Ao Nang. Macam rugi je tak cuba kalau dah sampai ke Thailand, tak gitu?

Baan Ban Dalay Krabi - Room Image

Bila badan dah segar, anda boleh masuk ke dalam bilik yang dihias dengan indah untuk beradu.  Warna-warna neutral  serta lampu malap yang digunakan dalam dekorasi dalaman bilik ini membuatkan anda terasa relaks serta membantu anda mendapatkan tidur yang lena. Sesetengah bilik yang ditawarkan turut memiliki ruang balkoni untuk anda menghirup udara segar sambil menikmati pemandangan.

Harga: Dari RM76+ Semalaman

Alamat: 126/2 Moo3 T. Ao Nang A. Muang Krabi, 81000 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


21. The Nine Hotel @ Ao Nang | Ao Nang

The Nine Hotel @ Ao Nang - Main Image

The Nine Hotel @ Ao Nang adalah sebuah penginapan yang pasti dapat menggembirakan hati anda yang rindukan keindahan alam semula jadi. Kenapa? Sebabnya sesetengah bilik di hotel ini menyajikan pemandangan bukit yang cukup menyejukkan mata.

Bukan itu sahaja, anda juga boleh menginap di bilik yang lengkap dengan balkoni untuk menikmati pemandangan menyegarkan ini sambil menghirup kopi panas.  Jangan lupa, bila nak booking nanti cari yang lengkap dengan kriteria yang anda inginkan ya? Keywordnya adalah pemandangan gunung dan ruang balkoni.

The Nine Hotel @ Ao Nang - Room Image

Lokasinya, terletak tidak jauh daripada kawasan pantai yang hanyalah 8 minit berjalan kaki dari hotel. Teringin kudapan di tengah malam? 7-E hanyalah beberapa langkah dari hotel.

Hotel yang terletak di jalan utama ini juga turut memudahkan anda mencari kedai makan dalam harga yang berpatutan. Makanan halal memang banyak di sini memandangkan lokasinya yang juga terletak tidak jauh dari masjid bandar.

Harga: Dari RM134+ Semalaman

Alamat: 348 moo 2 Tambon Aonang, Muang, Krabi,, 81000 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


20. Kokotel Krabi Ao Nang | Ao Nang

Kokotel Krabi Ao Nang - Main Image

Inginkan  hotel yang dekat dengan pantai? Kalau macam tu, anda boleh memilih untuk menginap di Kokotel Krabi Ao Nang. Sebab hotel ini hanyalah 5 minit berjalan kaki dari pantai. Habis dengar satu lagu je dah sampai.

Di samping lokasi yang menarik, anda yang menginap di Kokotel Krabi Ao Nang juga turut dapat menikmati penginapan dengan pemandangan menarik sama ada laut biru ataupun bukit-bukau sambil bersantai di ruang balkoni. Biliknya pula, memiliki dekorasi yang cukup unik dan sedap dipandang.

Kokotel Krabi Ao Nang - Room Image

Dah puas bersantai, jangan lepaskan peluang untuk bermandi-manda di kolam renang yang terletak di atas bumbung hotel ini. Bagi anda yang membawa anak kecil pula, ruang yang khas untuk anak-anak berseronok juga turut disediakan. Senang cerita, satu keluarga pasti seronok kalau menginap di sini.

Harga: Dari RM143+ Semalaman

Alamat: 143 Moo 2, Tambol Ao Nang, Ampure Muang, Krabi, 81000 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


19. The Ri Hotel | Ao Nang

The Ri Hotel - Main Image

Jangan salah faham pula, The Ri Hotel tak ada kaitan dengan ‘badgalriri’ atau Rihanna ya? Hotel dalam harga bajet di Krabi ini merupakan sebuah hotel 2 bintang yang tersangatlah comfy. Lengkap dengan semua kemudahan penting untuk keselesaan penginapan anda sekeluarga.

Dekorasi hotel ini agak minimal menggunakan warna-warna neutral yang mewujudkan atmosfera santai. Dari harga yang bermula bawah RM80, anda dapat menikmati penginapan yang sangat terjaga kebersihannya dan selesa. Di samping itu, sesetengah bilik di hotel ini turut lengkap dengan ruang balkoni untuk anda melepak sambil melihat pemandangan di luar dan menikmati udara segar.

The Ri Hotel - Room Image

Dah bosan bersantai di dalam bilik, anda sekeluarga boleh bersuka-ria di kolam renangnya yang dibuka 24 jam pada bila-bila masa.

Lokasinya, cukup menarik untuk orang muslim kerana terletak dekat dengan pasar muslim dan juga masjid yang hanyalah 5 minit berjalan kaki dari hotel. Pantai yang terdekat pula hanyalah 15 minit perjalanan. Macam jauh je 15 minit tu? Anda boleh mendapatkan perkhidmatan shuttle percuma daripada pihak penginapan.

Harga: Dari RM78+ Semalaman

Alamat: 824 Soi Aonang 2/1 Moo.2  Aonang, Thailand, 81180 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


18. LaRio Hotel Krabi | Ao Nang

LaRio Hotel Krabi - Main Image

LaRio Hotel Krabi menawarkan 25 buah pilihan penginapan yang dihias dengan selesa menggabungkan warna-warna yang neutral untuk aura santai serta sentuhan warna yang ceria untuk menghidupkan suasana bilik.

Biliknya juga luas dan lengkap dengan segala kemudahan untuk keselesaan penginapan seberapa lama sekali pun anda bercadang untuk berada di sini. Bukan itu sahaja, setiap bilik yang ditawarkannya juga lengkap dengan ruang balkoni yang menghidangkan pemandangan bukit-bukau yang menyegarkan mata.

LaRio Hotel Krabi - Room Image

Mengenai kemudahan yang disediakan hotel ini pula, anda boleh melegakan badan yang penat dengan beredam di dalam kolam renang hotel ini. Bagi anda yang tak pandai berenang, boleh sahaja berehat di ruang santai yang disediakan di tepi kolam sambil mengakses wifi hotel ini yang tak kurang hebat kelajuannya. Perut berbunyi? Kedai makanan halal ada di mana sahaja anda berjalan di sekitar hotel ini.

Harga: Dari RM183+ Semalaman

Alamat: 849 Moo 2, Ao Nang Soi 2/1, Ao Nang, Krabi, 81000 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


17. Aonang Sea Valley Resort | Ao Nang

Aonang Sea Valley Resort - Main Image

Teringin menginap di hotel bajet yang elegan pula? Aonang Sea Valley Resort adalah jawapannya. Bilik-biliknya juga cukup luas untuk keselesaan penginapan beramai-ramai.

Nak melihat sukan Muay Thai dengan lebih dekat? Gym untuk aktiviti ini terletak hanya 200 meter dari hotel. Dah puas melihat atau mencuba sendiri sukan ini, balik sahaja ke hotel anda boleh bermandi-manda di kolam renang hotel yang sangat indah.

Aonang Sea Valley Resort -Room Image

Lokasinya, terletak dekat dengan jalan utama namun, tak perlu risau, resort ini cukup tenang daripada sebarang gangguan bunyi. Sebelum tidur, anda boleh melegakan dada dengan menghirup udara segar dari ruang balkoni bilik.

Harga: Dari RM121+ Semalaman

Alamat: 939 Moo2 Aonang Muang, 81180 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


16. Ibis Styles Krabi Ao Nang | Ao Nang

ibis Styles Krabi Ao Nang - Main Image

Sekiranya masih tidak puas menyegarkan mata dengan keindahan alam semula jadi, anda boleh memilih penginapan Ibis Styles Krabi Ao Nang untuk sebuah pengalaman penginapan yang juga menyejukkan mata. Hotel ini menggabungkan warna-warna yang cerah termasuklah warna hijau dalam dekorasi dalamannya.

Walaupun terletak hanya dalam 50 meter dari jalan utama, suasana di dalam hotel ini tenang daripada sebarang gangguan bunyi, membolehkan anda menikmati rehat yang sebenar setelah kepenatan.

ibis Styles Krabi Ao Nang - Room Image

Jarak hotel ini dari pantai terdekat hanyalah 10 minit berjalan kaki, anda juga boleh menggunakan khidmat shuttle percuma yang disediakan pihak hotel kalau nak simpan tenaga beraktiviti di sana. Kemudahan lain yang disediakan pihak hotel adalah wifi percuma dan juga kolam renang yang menyajikan pemandangan tebing bukit batu kapur.

Harga: Dari RM137+ Semalaman

Alamat: 725 Moo2 Ao-nang, Nopparat Road Muang Krabi, 81000 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


15. S2 Residence | Ao Nang

S2 Residence Krabi - Main Image

Penginapan yang moden dan selesa, S2 Residence juga memiliki tahap kebersihan yang melampau untuk harga bajet yang ditawarkannya. Untuk menyegarkan badan yang kepenatan, anda boleh berendam di dalam kolam renang hotel yang sangat sedap dipandang mata kerana dikelilingi oleh lanskap semula jadi tumbuhan dan kayu-kayu buluh.

S2 Residence Krabi - Room Image

Di tepian kolam ini turut terdapat kerusi malas untuk anda bermalas-malasan sambil menonton YouTube menggunakan kemudahan wifi berkelajuan superb yang disediakan.  Pihak hotel turut memberikan tuala untuk digunakan di kolam renang. Kesempurnaan hotel bajet ini boleh meletakkan ia setaraf dengan hotel 4 bintang yang ada.

Bagi anda yang bercadang untuk menikmati pemandangan indah di pantai, pantai yang terdekat boleh diakses dalam hanya 5 minit perjalanan menaiki tuk-tuk.

Harga: Dari RM117+ Semalaman

Alamat: 338 Moo.5 Tamboon.Aonang,Muang, 81180 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


14. BlueSotel Krabi AoNang Beach | Ao Nang

BlueSotel Krabi AoNang Beach - Main Image

Bilik-bilik penginapan di BlueSotel Krabi AoNang Beach membentangkan pemandangan bukit batu kapur untuk dinikmati dari tingkap ataupun balkoni. Wang yang dikeluarkan terasa sangat berbaloi kerana dapat bangun setiap hari dengan pemandangan alam semula jadi yang memukau jiwa. Tiada apa yang lebih memuaskan hati traveler daripada dapat menginap di sebuah hotel yang menyatukan anda dengan keindahan alam bukan?

BlueSotel Krabi AoNang Beach - Room Image

Bilik-biliknya juga agak luas dengan sesetengahnya membolehkan akses terus ke kolam renang untuk anda ber‘chill out’  sambil  menikmati pemandangan. Dah puas melepak, anda boleh menghempaskan badan ke atas katil dan terus terlena di atas tilamnya yang selembut awan. Memang selesa!

Bangun dari tidur yang lena, anda boleh menuju ke kawasan pantai yang hanyalah 5 minit berjalan kaki dari hotel.

Harga: Dari RM207+ Semalaman

Alamat: 778 Moo 2, Muang, Krabi, 81180 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


13. The Verandah | Ao Nang

The Verandah Hotel Krabi - Main Image

Nak merasa penginapan dengan dekorasi seperti di rumah jutawan? Anda boleh mencuba penginapan menarik dalam harga bajet ini, iaitu The Verandah. Menggunakan warna-warna yang sejuk dan cerah di dalam rekaan dalamannya, The Verandah dapat memberikan anda pengalaman percutian ‘mewah’ tanpa perlu keluar bajet lebih.

Dengan harga yang bermula dari RM160 dan ke atas anda dapat menikmati penginapan yang diinspirasikan daripada negara Morocco, walau dimana sahaja pandangan mata dihalakan, anda akan terpesona melihat betapa cantiknya segenap pelusuk hotel ini.

The Verandah Hotel Krabi - Room Image

Sekiranya anda menginap di hotel ini, anda dapat menggunakan akses wifinya yang memiliki kelajuan yang sempurna. Untuk kolam renang pula, hotel ini tidak memiliki kolamnya sendiri, tapi anda boleh menggunakan kolam renang daripada hotel berdekatan, Peace Laguna untuk bermandi-manda.

Yang menariknya lagi,  lokasi hotel ini cukup strategik kerana terletak dekat dengan banyak kedai dan syarikat-syarikat traveling lain untuk memudahkan anda mengatur aktiviti di sini. Untuk ke pantai Ao Nang pula, hanyalah 3 minit berjalan kaki dari hotel.

Harga: Dari RM161+ Semalaman

Alamat: 191 M.2 Muang, Krabi, 81000 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


12. 8Icon by I Galleria Krabi | Ao Nang

8Icon by I Galleria Krabi - Main Image

8Icon by I Galleria Krabi adalah sebuah penginapan  yang diberikan sentuhan Selatan Thailand dan dalam masa yang sama moden. Jika anda ingin menyelami Thailand, tak perlu pandang tempat penginapan lain lagi, hotel ini adalah antara yang terbaik dalam harga yang ditawarkan.

Kedudukan hotel ini juga strategik, terletak hanya dalam 10 minit berjalan kaki untuk ke Pantai Ao Nang serta jeti yang dapat membawa anda ke Pantai Railay. Anda juga boleh menyewa skuter di kedai yang terletak berhadapan dengan hotel ini dalam harga yang berpatutan, lagi puas anda dapat meneroka Krabi dengan cara ni.

8Icon by I Galleria Krabi - Room Image

Yang bestnya, hotel ini turut menyediakan kemudahan ekstra seperti tuala untuk digunakan di pantai, selipar, beg pantai dan banyak lagi. Tak payahlah anda membazir wang untuk membeli barangan yang akan digunakan mungkin hanya sekali sewaktu bercuti di sini.

Harga: Dari RM187+ Semalaman

Alamat: 208 Moo 3, Aonang Soi 8, Aonang, Muang, Krabi, 81180 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


11. Wake Up Aonang Hotel | Ao Nang

Wake Up Aonang Hotel - Main Image

Kalau anda perlukan ‘push’ untuk mood anda setiap hari,  Wake Up Aonang Hotel dapat memberikannya setiap kali anda terjaga dari tidur. Dekorasi dalamannya yang cukup stylish dan funky ini boleh menaikkan mood sesiapa sahaja yang memilih untuk menginap di sini.

Bukan itu sahaja, kalau anda rasa nak bermandi-manda, penginap di hotel ini boleh menggunakan kolam renang di resort yang terletak di sebelah. Di dalam resort yang menjadi jiran Wake Up Aonang Hotel ini juga anda boleh mendapatkan urutan yang menyegarkan sendi-sendi badan.

Wake Up Aonang Hotel - Room Image

Tak cukup lagi? Wake Up Aonang Hotel turut menyediakan sesuatu yang penting untuk menjadi energetic sepanjang percutian di Krabi ni, iaitu kopi, air coklat dan aneka snek secara percuma tanpa mengira masa. Lokasinya, terletak dekat dengan masjid dan kedai-kedai yang menjual makanan halal. Segalanya tip-top!

Harga: Dari RM55+ Semalaman

Alamat: 121/2 Moo. 2 Ao-Nang, Muang, Krabi, 81180 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


10. Green View Village Resort | Ao Nang

Green View Village Resort - Main Image

Melihat dari rekabentuk bangunan Green View Village Resort ini, anda pasti tak sabar nak merasa atmosfera di dalamnya. Resort yang terletak hanya 13 minit perjalanan kaki dari pantai ini adalah sebuah penginapan di dalam banglo-banglo yang dikelilingi oleh lanskap tropika.

Suasana nyaman di resort ini dapat melenyapkan segala beban dan tekanan yang ada. Yang menariknya, kesemua bilik di resort ini lengkap dengan ruang balkoni sebagai tempat anda bersantai, kecuali bilik yang membolehkan akses terus ke kolam renang.

Green View Village Resort - Room Image

Mana-mana pun ok je kan? Dari kolam renang ini juga anda dapat menikmati pemandangan bukit-bukau batu kapur yang indah bak lukisan.

Dengar macam penginapan yang mahalkan? Jangan terkejut, anda boleh menginap di Green View Village Resort dengan harga yang bermula dari hanya RM79. Macam tak percaya!

Harga: Dari RM79+ Semalaman

Alamat: 279 Moo 2, Muang, Krabi, 81000 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


9. Kokotel Krabi Oasis | Ao Nang

Kokotel Krabi Oasis - Main Image

Sebenarnya, Kokotel memiliki empat lagi cawangan yang lain di sekitar Thailand, dan di Krabi pula terdapat dua cawangan iaitu Kokotel Krabi Oasis dan Kokotel Krabi Ao Nang.

Hotel ini sebenarnya membawa tema yang sama untuk kesemua cawangannya. Dengan kambing biri-biri berwarna biru sebagai ‘duta’, anda dapat melihat lukisannya di serata hotel termasuklah di dalam bilik tidur yang dihias dengan moden dan agak ‘hipster’ ini.

Kokotel Krabi Oasis - Room Image

Hotel murah ini juga lengkap dengan pelbagai kemudahan penting termasuklah soket yang banyak di dalam bilik. Bagi anda yang menginap bersama keluarga, tak perlulah berebut nak caj bateri lagi.

Biliknya juga luas untuk keselesaan anda sekeluarga. Lokasinya, cukup strategik di mana anda hanya perlu berjalan kaki dalam sekitar 10 minit untuk sampai ke kawasan yang happening di bandar ini.

Ratingnya? Boleh bagi perfect 10!

Harga: Dari RM135+ Semalaman

Alamat: 230/4-7 Moo 3, Aonang, Krabi, 81180 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


8. Marina Express-Fisherman Aonang | Ao Nang

Marina Express Fisherman Aonang - Main Image

Tercari-cari penginapan yang lengkap dengan gym? Marina Express-Fisherman Aonang adalah salah satu hotel bajet yang lengkap dengan fasiliti ini. Selain itu, anda juga boleh terjun ke dalam air kolamnya bila dah penat makan angin.

Mengenai penginapan biliknya, kesemua bilik yang ditawarkan di hotel ini lengkap dengan balkoni untuk anda menikmati pemandangan yang memukau sambil menarik nafas yang menyegarkan peparu. Bilik-bilik ini juga lengkap dengan katil yang super duper comfy sampaikan terasa macam nak melekat sepanjang hari pada katil.

Marina Express Fisherman Aonang - Room Image

Dekorasinya pula sangat kreatif dan menyegarkan mata. Penggunaan warna-warna yang lembut serta gabungan perabot kayu dan moden menampakkan aura eksklusif hotel ini.

Harga: Dari RM136+ Semalaman

Alamat: 20/1 Moo 2, Ao Nang, Muang Krabi, 81000 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


7. Sugar Marina Resort CLIFFHANGER | Ao Nang

Sugar Marina Resort CLIFFHANGER Aonang - Main Image

Sugar Marina Resort CLIFFHANGER Aonang menawarkan bilik-bilik yang sangat stylish yang mampu menggoda sesiapa sahaja yang melihat. Penginapan ini memaparkan dekorasi dalaman yang melibatkan kayu dan batu-bata untuk elemen klasik.

Sugar Marina Resort CLIFFHANGER Aonang - Room Image

Pihak hotel turut menyediakan beg dan selipar untuk kegunaan sewaktu ke pantai. Dari sesetengah bilik di hotel ini juga, anda dapat menikmati pemandangan bukit batu kapur.

Lokasinya, terletak dekat dengan banyak restoran halal yang berpatutan harganya. Dah penat berjalan, anda boleh mendapatkan urutan yang terbaik di kedai bersebelahan dengan hotel ini.

Harga: Dari RM178+ Semalaman

Alamat: 873 Moo 2, Ao Nang, Muang Krabi, Thailand, 81000 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


6. The Small Hotel Krabi | Ao Nang

The Small Hotel Krabi - Main Image

The Small Hotel Krabi adalah sebuah hotel yang terletak di dalam bangunan berwarna oren yang sekali terpandang terasa macam dilaser oleh keterangan warnanya. Bangunan dengan rekabentuk moden ini menawarkan 6 jenis bilik yang boleh dipilih mengikut keperluan anda. Kesemua bilik ini dihias dengan moden dengan sentuhan Thailand yang elegan dan simple.

The Small Hotel Krabi - Room Image

Dalam banyak-banyak jenis penginapan yang ditawarkan, antara yang best adalah Pool Access Mini Suitenya yang memberi akses terus ke kolam renang dan jakuzi peribadi. Seterusnya, Moon Deck Suite pula lengkap dengan balkoni peribadi yang dihias dengan menarik untuk anda bersantai menikmati pemandangan indah kawasan sekitar.

Harga: Dari RM165+ Semalaman

Alamat: 167 Moo 3, T. Ao Nang , A.Muang, 81000 Ao Nang Beach, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


5. Lanta Residence Boutique | Ko Lanta Island

Lanta Residence Boutique - Main Image

Mesti anda tak percaya yang walaupun harga untuk menginap hotel ini bermula daripada bawah RM50, Lanta Residence Boutique adalah sebuah penginapan yang lengkap dengan bermacam kemudahan, antaranya adalah pusat kecergasan, kolam renang dan khidmat shuttle.

Lanta Residence Boutique - Room Image

Yang menariknya, kolam renang hotel ini yang terletak di bumbung menghidangkan pemandangan yang menggoda di sekitar bandar dan bukit-bukau. Bukan itu sahaja, bagi anda yang ingin sekadar melepak di sini, anda boleh menggunakan akses wifi yang cukup power yang disediakan pihak hotel.

Anda power bermain ping-pong? Boleh compete dengan ahli keluarga yang lain kalau ada waktu lapang di sini kerana kemudahan meja ping-pong turut disediakan.

Harga: Dari RM43+ Semalaman

Alamat: 248 Moo 1, Saladan, 81150 Ko Lanta, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


4. Lanta Miami Resort | Ko Lanta Island

Lanta Miami Resort - Main Image

Tak payah ke Miami, anda boleh merasa pengalaman konon-konon di US kalau menginap di Lanta Miami Resort. Suasana tropika di sekitar hotel ini cukup mendamaikan jiwa anda yang ingin lari dari kesibukan kota.

Lanta Miami Resort - Room Image

Menyediakan bilik-bilik di dalam rumah banglo dengan gaya Thailand, penginapan ini juga lengkap dengan balkoni sebagai tempat untuk anda bersantai menikmati pemandangan lautan membiru, pantai ataupun taman yang kehijauan.

Selain itu, Lanta Miami Resort turut menyediakan khidmat urutan Thailand untuk anda yang ingin memanjakan badan.

Harga: Dari RM176+ Semalaman

Alamat: 13 Moo 6, Klong Nin Beach, Krabi, 81150 Ko Lanta, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


3. Riviera Boutique House | Ko Lanta Island

Riviera Boutique House - Main Image

Riviera Boutique House adalah sebuah penginapan yang strategik untuk anda yang bercadang melawati banyak pantai yang menarik. Untuk pengetahuan anda, hotel butik ini hanyalah beberapa minit pemanduan daripada Pantai Klong Toab, Pantai Klong Nin dan Pantai Klong Khong. Dalam 2 minit berjalan kaki juga anda boleh sampai ke pantai yang terdekat. Lokasi? Terbaiklah!

Riviera Boutique House - Room Image

Bilik-biliknya pula dihias dengan moden dan lengkap dengan segala fasiliti penting untuk keselesaan penginapan berapa lama sekali pun. Anda boleh juga bersantai di ruang balkoni untuk menenangkan fikiran.

Sekiranya anda menginap di sini, anda boleh menggunakan segala fasiliti yang terdapat di Lanta Riviera Resort yang terletak hanyalah 3 minit sahaja dari hotel ini. Di sini terdapat kolam renang yang menarik untuk anda berenang sepuas hati.

Harga: Dari RM98+ Semalaman

Alamat: 65 Moo 2, Klong Khong, Sala-Dan, T.Koh Lanta, Krabi, 81150 Ko Lanta, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


2. Hatzanda Lanta Resort | Ko Lanta Island

Hatzanda Lanta Resort - Main Image

Terletak hanyalah 3 minit berjalan kaki dari Pantai Klong Khong, Hatzanda Lanta Resort adalah sebuah penginapan di dalam rumah banglo yang dikelilingi oleh taman berlanskap indah.

Bilik-bilik yang ditawarkannya cukup luas untuk keselesaan penginapan beramai-ramai. Anda juga boleh memilih penginapan yang memiliki ruang balkoni luas untuk anda menyelesaikan kerja-kerja yang dibawa sambil merasai nikmati percutian dalam udara yag segar.

Hatzanda Lanta Resort - Room Image

Dah penat bertungkus-lumus, anda boleh terjun ke kolam renangnya untuk melegakan badan yang lenguh. Anda juga boleh bersandar di kerusi-kerusi malas yang disediakan untuk mendapatkan ketenangan fikiran.

Harga: Dari RM60+ Semalaman

Alamat: 90 Moo 2, Klong-Khong, T.Koh Lanta Krabi, 81150 Ko Lanta, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


1. Lanta Fevrier Resort | Ko Lanta Island

Lanta Fevrier Resort - Main Image

Terletak hanya 2 minit dari pantai, kalau anda nak menghabiskan banyak waktu menikmati bayu laut, Lanta Fevrier Resort adalah penginapan yang boleh dipertimbangkan. Di bahagian  utara hotel ini pula adalah kawasan bandar sekiranya anda ingin merasakan suasana yang happening di Krabi.

Teringinkan kudapan? Hanyalah beberapa tapak dari hotel ini terdapat banyak kedai-kedai kecil yang menjual pelbagai jenis snek dan minuman. Kedai makan juga tak susah untuk dicari.

Lanta Fevrier Resort - Room Image

Mengenai hotel ini sendiri, penginapannya cukup luas dan dihias dengan minimal untuk memaksimumkan keselesaan anda yang menginap di sini beramai-ramai. Anda boleh memilih sama ada untuk mendapatkan bilik dengan pemandangan bukit-bukau, kolam renang ataupun yang memberi akses terus ke kolam.

Harga: Dari RM73+ Semalaman

Alamat: 213 Moo.6 , Koh Lan Ta Yai, Krabi, 81150 Ko Lanta, Thailand

Selanjutnya Di Booking.com


Dah tahu di mana nak menginap selepas membaca senarai hotel murah di Krabi penginapan yang terbaik dalam kategori harga murah ini? Ataupun masih lagi tak puas hati dengan pilihan yang diberikan? Kalau macam tu, anda boleh layari booking.com untuk pilihan yang tak akan larat untuk dilihat kesemuanya.

Sudah jumpa hotel pilihan, jangan lupa untuk merancang perjalanan anda sebelum ke sini supaya tak terlepas pandang lokasi yang wajib dilawati. Nak tahu di mana? Anda boleh membaca artikel kami yang bertajuk 30 Tempat Menarik di Krabi.

Bila semuanya dah set, jangan tunggu lama-lama, cepat-cepatlah lari ke Krabi sebelum badan mula sakit setelah berhari-hari menghidu udara tercemar di kawasan bandar. Semoga berseronok menyelami keindahan alam semula jadi di Krabi!

19 Tempat Menarik Di Kuching | Terokai Keindahan Bandaraya Perpaduan

Anda rasa kehidupan di kota dah cukup kompleks dengan pelbagai kaum berbeza? Mai singgah ke Sarawak untuk satu ‘kejutan’ budaya yang jauh lebih luar biasa. Bukan hanya didiami pelbagai kaum, tapi juga etnik-etnik berbeza yang cukup menarik untuk dikenali.

Ibu negerinya, Kuching, adalah antara destinasi penting untuk anda lawati bagi mengisi dada dengan pelbagai informasi sebelum membuka langkah kaki ke kawasan sebenar yang menjadi penempatan mereka.

Itu sahajakah sebabnya untuk ke Kuching? Jangan disalah anggap pula, statusnya sebagai ibu negeri juga tidak menjadikan ia ketandusan flora dan fauna, kerana kalau anda nak tahu, di sini jugalah pintu masuk untuk ke pelbagai tarikan alam semula jadi yang terdapat di Sarawak.

Dengan hanya melawat sebahagian daripada kesemua tarikan ini, anda dapat merasakan betapa istimewa dan indahnya ibu negeri Sarawak ini. Nak tahu di mana tersembunyi tempat-tempat menarik di Kuching? Teruskan scrolling sehingga ke penghujung artikel untuk mengetahui lebih mendalam tentang tempat-tempat hebat di ibu negeri Bumi Kenyalang ini.

19. Muzium Sarawak

Muzium Sarawak Kuching - Main Image
Sumber: mysutra

Muzium yang tertua di Borneo, Muzium Sarawak adalah sebuah bangunan dengan seni bina Perancis yang telah dibina oleh Charles Brooke pada tahun 1891. Lawatan ke muzium ini akan membuka mata anda tentang bukan sahaja sejarah negeri Sarawak tetapi juga tentang budaya dan kehidupan masyarakat di negeri ini.

Antara koleksi yang dipamerkan di sini adalah senjata-senjata yang digunakan masyarakat Sarawak, bot perang orang Iban, seramik asli yang tertua dari Gua Niah, serta banyak lagi barangan dan kepingan seramik yang diperoleh negeri ini hasil perdagangan dari abad ke-11 hingga ke-13 AD.

Bila dah ‘penuh’ ilmu di dada, anda boleh menuju ke tingkat bawah yang menempatkan Muzium Shoppe untuk membeli tanda ingatan sama ada buku, T-shirt dan sebagainya.

Waktu Operasi: Setiap Hari (9.30am – 4.30pm)

Bayaran Masuk: Percuma

Alamat: Jalan Tun Abang Haji Openg, Taman Budaya, 93400 Kuching


Lihat Tawaran Terkini Hotel Terbaik Di Kuching

18. Taman Negara Bako

Taman Negara Bako Image
Sumber: Suara Borneo

Taman Negara Bako adalah taman negara yang terkecil di Asia Tenggara, walaupun kecil, sebenarnya ia adalah taman negara yang tertua yang terdapat di Sarawak. Disebabkan usianya ini, hampir semua spesies tumbuhan di sekitar Borneo terdapat di dalamnya, kecil-kecil cili padi gamaknya.

Bukan sahaja kaya dengan tarikan flora, ia juga menjadi habitat bagi banyak lagi hidupan liar yang lain seperti 150 spesies burung, monyet Belanda (proboscis) dan banyak lagi!

Tak cukup dengan itu, di dalam taman negara yang sama, anda dapat menikmati banyak lagi tarikan alam semula jadi yang lain seperti bukit-bukau, air terjun, paya bakau dan pantai. Secara totalnya, terdapat 16 buah denai yang disediakan untuk anda tempuhi. Pilihan ada di dalam tangan anda, nak yang penuh dengan cabaran atau jalan shortcut? Apa-apa pun, pakailah pakaian yang sesuai untuk berjungle trekking dan hiking ya?

Waktu Operasi: Isnin – Jumaat (8.00am – 5.00pm) | Sabtu Ahad Tutup

Bayaran: Tambang Bot RM30 | Tiket Masuk RM10

Alamat: Taman Negara Bako, Kuching


17. Taman Negara Kubah

Taman Negara Kubah Image
Sumber: Aiman Zhafransyah

Anda sukakan warna-warni? Jangan lepaskan peluang untuk melawat Taman Negara Kubah. Kalau anda nak tahu, taman negara ini menempatkan bermacam spesies tumbuhan hutan yang termasuklah pelbagai jenis bunga orkid yang sukar untuk ditemui di tempat lain.

Sekiranya anda bercadang untuk meneroka taman negara ini, terdapat 5 buah laluan yang disediakan iaitu Laluan Palmetum, Laluan Air Terjun, Laluan Rayu, Laluan Selang dan Laluan Belian.

Selain aneka bunga orkidnya, bonus point kenapa anda perlu melawati taman negara ini adalah kerana ia pernah menjadi lokasi penggambaran bukan 1 tapi 2 buah filem Hollywood iaitu The Sleeping Dictionary lakonan Jessica Alba dan Farewell to the King lakonan Nick Norte.

Di samping itu, untuk pengetahuan anda, taman negara ini juga pernah disebut di dalam buku hasil penulisan ahli botani terkenal, Odoardo Beccari yang bertajuk The Great Forest of Borneo sebagai taman negara yang memiliki tanaman palma yang terbaik di dunia. Bukan main hebat lagi Taman Negara Kubah ni kan?

Alamat: Jalan Lundu-Sampadi, Kuching


16. Masjid Bandaraya Kuching (Masjid Negeri Lama)

Masjid Kuching Main Image
Sumber: Yarn‎

Sudah berjalan kesana-kemari, nak menambahkan berkat perjalanan, jangan lupa untuk singgah ke Masjid Bandaraya Kuching ataupun masjid lama negeri ini. Lamanya bukan kepalang sebab ia merupakan masjid yang pertama di Bandar Kuching yang dibina oleh pemimpin yang dihormati di Sarawak  pada ketika itu, Datu Patinggi Ali pada tahun 1847.

Masjid klasik ini pada asalnya dibina menggunakan kayu dimana atapnya terdiri daripada kayu bulian dan dindingnya pula daripada papan. Bangunan lama ini kemudiannya diperbaharui pada tahun 1968 menjadi struktur yang lebih kukuh yang lengkap dengan kubah yang bewarna keemasan.

Untuk pengetahuan anda, masjid ini mampu menampung sehingga 4000 orang jemaah pada satu-satu masa.

Alamat: 332, Jalan Datuk Ajibah Abol, Kampung No3, 93400 Kuching


15. Tugu Kuching

Tugu Kuching Image
Sumber: D’Sha Bridal

Tak sah kalau tak bergambar dengan lambang yang terpenting di Kuching kalau dah melancong ke sini. Mercu tanda ini tak lain tak bukan adalah Tugu Kuching yang megah berdiri di hadapan hotel-hotel dan pusat membeli-belah bandaraya ini.

Tugu yang berada di dalam roundabout ini dijaga dengan baik oleh pihak Dewan Bandaraya Kuching Utara yang sentiasa memastikan agar warna tugu ini tidak pudar. Maka, bagi anda yang nak bergambar di sini tak perlulah risau ya? Warnanya tetap vibrant bila-bila masa sahaja anda bercadang untuk berposing di sini.

Alamat: Jalan Tunku Abdul Rahman, 93100 Kuching


14. Muzium Kucing

Muzium Kucing Main Image
Sumber: Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU)

Ke mana nak pergi tanpa perlu keluarkan bajet di Kuching ni tapi dalam masa yang sama best bukan main? Jawapannya adalah Muzium Kucing! Jangan main-main, muzium yang juga terletak di ‘Kuching’ ini adalah muzium kucing yang pertama yang terdapat di dunia.

Muzium yang terletak di dalam bangunan Ibu Pejabat Dewan Bandaraya Kuching Utara di atas Bukit Siol ini menempatkan lebih daripada 3000 pameran yang menarik hati. Berkeluasan lebih daripada 1000 meter persegi, muzium ini memiliki 4 buah galeri yang didalamnya terdapat lebih daripada 50 pameran berbeza seperti jenis-jenis kucing, kucing pada zaman pertengahan, koleksi Garfield, koleksi buku kucing, koleksi Hello Kitty, info tentang kucing pada zaman purba Mesir dan banyak lagi.

Tak ada apa lagi yang perlu anda Google tentang kucing sebaik melawat muzium ini. Nak jadi pakar kucing? Jom ke sini!

Waktu Operasi:  Setiap Hari Kecuali Cuti Umum (9.00am – 5.00pm)

Alamat: Bangunan DBKU, Bukit Siol, Jalan Semariang, Petra Jaya, 93050 Kuching


13. Taman Sahabat Kuching Sarawak

Taman Sahabat Bandar Kuching
Sumber: Wahbi Wahbi

Taman Sahabat Kuching Sarawak adalah sebuah taman rekreasi yang dibina pada tahun 2005 hasil kerjasama antara kerajaan Malaysia dan China untuk memperingati hubungan diplomatik antara kedua-dua negara yang telah pun mencapai ulang tahun ke-30.

Taman indah yang terletak di atas tanah berkeluasan 2.8 hektar ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu taman Malaysia dan taman China. Di dalam kawasan Malaysia, anda sekeluarga dapat melihat Sarawak Fountain yang mana berdirinya sebuah monumen yang menjadi simbol kepada kepelbagaian etnik di Sarawak, di hadapannya pula terdapat Malaysia Murals yang memaparkan 14 buah dinding  (14 buah negeri di Malaysia).

Di dalam taman China pula, terdapat jambatan zig-zag, perigi permintaan (wishing well), pondok rehat berinspirasikan Kunming dan Beijing, sebuah tugu yang berketinggian 20 kaki Laksamana Cheng Ho dan banyak lagi. Berjalan-jalan di sini, anda sekeluarga juga dapat menyejukkan mata melihat kelibat-kelibat ikan koi yang berenang dengan penuh keseronokan di dalam kolam-kolam yang ada di sini.

Nak tenangkan fikiran dari kacau-bilau di bandar? Tariklah nafas lega sebentar di dalam taman yang mendamaikan ini.

Bayaran Masuk: Percuma

Alamat: Tabuan Heights, 93350 Kuching


12. Taman Negara Gunung Gading

Taman Negara Gunung Gading Image
Sumber: Lundu Homestay

Dah selalu melihat bunga Rafflesia dalam brochure pelancongan atau National Geographic, bila lagi nak melihatnya di depan mata? Anda boleh merasai pengalaman ini sendiri dengan menjejakkan kaki di Taman Negara Gunung Gading.

Kalau anda nak tahu, taman negara ini adalah tempat di mana pemuliharaan bunga terbesar di dunia ini dilakukan.  Pada mulanya, projek ini dilaksanakan secara tertutup oleh Jabatan Taman Negara, namun kemudiannya ia dibuka supaya orang ramai dapat melihat khazanah alam ini dengan lebih dekat. Pihak berkuasa masih memantau aktiviti ini untuk memastikan tiada sebarang kerosakan berlaku sewaktu lawatan orang ramai.

Macam mana? Excited tak nak tengok bunga Rafflesia ni? Sebelum anda ke sini, anda perlu tahu bahawa bunga ini mengambil masa dalam 8 ke 9 bulan untuk mencapai kematangan dan hanyalah berbunga penuh untuk 4 ke 5 hari sebelum mati, jadi anda perlulah bertanya dengan pihak taman negara ini terlebih dahulu tentang waktu yang terbaik untuk melawat bagi mengelakkan kekecewaan ya?

Waktu Operasi:  8.00am – 5.00pm

Bayaran Masuk: RM20

Alamat: Taman Negara Gunung Gading, 94500 Lundu


11. Hutan Simpan Semenggoh

Hutan Simpan Semenggoh Image
Sumber: Sally Rodrick

Sudah melihat orkid, rafflesia dan monyet Belanda, apa lagi yang belum dibuat di tanah Borneo ini? Apa lagi kalau bukan melihat haiwan terkenal di Borneo ini iaitu orang utan!

Terletak hanyalah 30 minit pemanduan dari pusat bandar Kuching, Hutan Simpan Semenggoh merupakan tempat di mana orang-orang utan dididik oleh renjer-renjer hutan supaya pandai ‘membawa diri’ apabila dilepaskan di dalam hutan.

Pusat Hidupan Liar Semenggoh yang dibina pada tahun 1920 ini bukan sahaja menjadi tempat rawatan untuk orang utan, tapi juga kepada lebih daripada 1,000 ekor haiwan liar yang lain.

Waktu yang paling menarik untuk ke sini adalah sewaktu orang-orang utan diberi makan iaitu pada sekitar pukul 9.00am ke 10.00am dan 3.00pm ke 3.30pm. Jangan terkejut pula kalau anda terdengar penjaga-penjaga di sini memanggil nama manusia seperti Salina untuk turun dari pokok yang tinggi bila waktu makan tiba. Sebabnya, orang utan di sini diberikan nama seperti manusia. Specialkan layanan untuk haiwan dekat sini?

Waktu Operasi: Isnin – Jumaat (8.00am – 4.45pm) | Sabtu, Ahad, Cuti Umum Tutup

Bayaran Masuk: Dewasa RM10

Alamat: Jalan Puncak Borneo, 93250 Kuching


Baca: 28 Destinasi Terbaik Di Miri Untuk Percutian Yang Luarbiasa

10. Kuching Wetlands National Park

Kuching Wetlands National Park Main Image
Sumber: Ezrin Nazan

Terletak hanyalah dalam 5 km dari Pantai Damai, Kuching Wetlands National Park merupakan sebuah taman negara yang berkeluasan 6610 hektar yang hampir keseluruhannya terdiri daripada hutan paya air masin.

Cara yang paling best untuk menerokai taman negara ini adalah dengan menyelusuri sungai menggunakan bot sewa yang disediakan. Anda dapat melihat pemandangan kawasan perkampungan Melayu serta banyak hidupan fauna lain yang selalu dilihat di dalam kaca tv secara live.

Alamat: Petra Jaya, 93050 Kuching


9. Kuching Civic Centre

Kuching Civic Centre Image
Sumber: Chipmunk 1 / CC By 2.0

Tak sempat untuk melawati semua tarikan yang ada di negeri ini? Nak pendekkan jalan cerita, anda bolehlah melawat Kuching Civic Centre.

Walaupun tak dapat melawat kesemua tempat best di sini, sekurang-kurangnya dapatlah anda melihat dari jauh tempat-tempat seperti Gunung Santubung, Gunung Serapi dan banyak lagi di sekitar Kuching ini secara 360 darjah.

Kalau cuaca baik dan pandangan mata 20/20, pemandangan anda boleh menjangkau sehingga ke kawasan pergunungan Kalimantan. Yang menariknya lagi, million dollar view ini boleh anda nikmati dalam harga hanya RM2. Macam tak ada sebab untuk tak pergi bukan?

Bayaran Masuk: RM2

Alamat: Jalan Taman Budaya, Kuching


8. Pantai Damai

Pantai Damai Main Image
Sumber: Kuching Family Homestay

Bercadang untuk berkelah sewaktu berada di Kuching? Anda boleh memilih Pantai Damai sebagai lokasi untuk anda menebarkan tikar berkelah. Sambil menikmati juadah yang dibawa, anda dapat menyejukkan mata dengan pemandangan indah pantai ini yang cukup terjaga kebersihannya serta hutan hujan tropika yang mengelilingi Gunung Santubong.

Setelah puas melegakan paru-paru dengan udara yang segar, anda boleh meneruskan langkah ke Kampung Kebudayaan Sarawak yang terletak hanyalah 10 minit perjalanan dari sini.

Alamat: Teluk Bandung Santubong, 93756 Kuching


7. Kampung Kebudayaan Sarawak (Muzium Kebudayaan Sarawak)

Muzium Kebudayaan Sarawak Kuching Image
Sumber: Sarawak Cultural Village

Kampung Kebudayaan Sarawak ataupun Muzium Kebudayaan Sarawak adalah antara sebuah tarikan yang wajib dilawati di negeri ini. Terletak di dalam kawasan berkeluasan 17 ekar di kaki Gunung Santubong, muzium ini bukanlah sebuah muzium biasa. Kenapa? Kerana ia merupakan muzium hidup, sesuai dengan namanya, tidak ubah seperti kawasan kampung yang sebenar.

Di sini anda dapat melihat secara realistik rumah-rumah unik etnik-etnik dan masyarakat yang terdapat di Sarawak seperti rumah tinggi Melanau, rumah menyuarat kaum Bidayuh, tempat simpan senjata dan banyak lagi. Kalau bernasib baik, anda juga dapat melihat perlangsungan perkahwinan sebenar orang Iban, Bidayuh, Orang Ulu dan masyarakat Melayu sendiri.

Di dalam rumah-rumah ini juga terdapat kakitangan yang menunjukkan aktiviti seharian mereka sebagai etnik tertentu, lengkap dengan pakaian tradisional.

Waktu Operasi: Setiap Hari (11.30am – 4.00pm)

Bayaran Masuk: Dewasa RM50 | Kanak-kanak RM25

Alamat: Kampung Budaya Sarawak, 93010 Kuching


6. Taman Buaya Jong

Taman Buaya Jong Kuching Image
Sumber: Jong’s Crocodile Farm Zoo Sdn Bhd

Anda seorang yang berjiwa berani? Jangan lupa untuk singgah ke taman buaya yang terbesar di Malaysia iaitu Taman Buaya Jong. Taman buaya ini menempatkan lebih daripada seribu ekor buaya yang mana kesemuanya setia menanti kedatangan anda di sebalik sangkar yang menjadi habitat mereka.

Anda juga boleh melihat aksi buaya-buaya ini menyambar bangkai ayam yang digantungkan pada tali rentang pada waktu makan mereka iaitu setiap pukul 11.00am dan 3.00pm.

Bukan itu sahaja, anda juga boleh melawat Muzium Buaya yang turut menempatkan tulang buaya bernama Bujang Senang yang merupakan antara buaya paling kejam di Sarawak.

Andai kata sebaik membayar tiket tiba-tiba terasa meremang bulu roma dan tak jadi nak tengok buaya, anda boleh melihat banyak lagi haiwan lain yang turut terdapat di sini seperti biawak monitor, monyet, musang, beruang madu, burung merak dan lain-lain lagi. Taman buaya yang bukanlah sekadar buaya.

Waktu Operasi: Setiap Hari (9.00am – 5.00pm) | Waktu Buaya Diberi Makan (11.00am – 3.00pm)

Bayaran Masuk: Dewasa RM24 | Kanak-kanak RM12

Alamat: Siburan, 29Km Kuching-Serian Road, 93250 Kuching


5. Taman Orkid Kuching

Taman Orkid Kuching Main Image
Sumber: Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU)

Suka bunga orkid tapi tidak memiliki stamina yang tinggi untuk berjungle trekking di Taman Negara Kubah yang dikatakan kaya dengan pelbagai spesies orkid? Jalan mudahnya adalah dengan melawati Taman Orkid Kuching.

Bukan sikit variasi orkid yang ada dalam taman ini, kerana kalau dikira, terdapat lebih daripada 80,000 orkid kesemuanya di atas tanah yang berkeluasan 15 ekar ini.

Walaupun tidak perlu menerokai hutan, untuk sampai ke taman orkid ini anda perlu menyeberangi Sungai Sarawak menuju ke Jeti Pangkalan Sapi. Dari jeti ini, anda perlu berjalan kaki hanya 5 minit untuk sampai ke pintu masuk Taman Orkid.

Sebagai peringatan, orkid adalah sejenis tumbuhan yang berbunga mengikut musim, maka kajilah terlebih dahulu musim-musimnya sebelum ke sini ya? Di samping itu, kawasan taman ini kurang teduhan dari panahan mentari, kalau tak nak mekap cair atau muka berpeluh semasa berposing untuk gambar, datanglah ke sini seawal yang mungkin.

Waktu Operasi: Isnin Tutup | Selasa – Ahad (9.30am – 6.00pm)

Bayaran Masuk: Percuma

Alamat: Taman Orchid, 96000 Kuching


4. Muzium Sejarah Cina Sarawak

Muzium Sejarah Cina Sarawak Main Image
Sumber: Kuching Family Homestay

Dirasmikan pada tahun 1993 sebagai Muzium Sejarah Cina Sarawak, bangunan muzium ini sebenarnya meyimpan memori yang jauh lebih lama daripada itu. Struktur muzium ini  telah dibina pada tahun 1912, sejak dari itu sehinggalah tahun 1921, bangunan ini digunakan sebagai mahkamah oleh masyarakat Cina.

Kini, muzium ini meyimpan pelbagai bukti berkaitan sejarah masyarakat Cina sejak zaman pemerintahan Raja Putih. Barangan pameran yang dapat dilihat di sini adalah seperti peralatan muzik, barangan seramik, dan banyak lagi. Di samping itu, anda juga dapat mengetahui lebih mendalam berkenaan kepelbagaian etnik Cina yang wujud serta info-info berkaitan yang lain.

Waktu Operasi: Isnin – Jumaat (9.00am – 4.45pm) | Sabtu, Ahad, Cuti Umum (10.00am – 4.00pm) | Hari Pertama Cuti Umum, Ulang Tahun T.Y.T, Hari Pekerja Hari Malaysia Tutup

Bayaran Masuk: Percuma

Alamat: Jalan Main Bazar, 93100 Kuching


3. Muzium Tekstil

Muzium Tekstil Bandar Kuching Image
Sumber: Kuching Family Homestay

Bangunan dengan seni bina Renaissance Inggeris ini pada asalnya merupakan  Pusat Perubatan sebaik selesai pembinaannya pada tahun 1907. Kemudiannya, bangunan ini diambil alih untuk dijadikan Jabatan Pendidikan.

Namun sejak Ogos 2000, bangunan ini telah dijadikan sebagai Muzium Tekstil yang mempamerkan kepelbagaian busana tradisional dan tekstil hasil tenunan etnik-etnik yang terdapat di Sarawak. Bukan sekadar pameran yang biasa, anda juga dapat melihat bagaimana tekstil ini dihasilkan dari benang hinggalah ia siap sebagai sehelai kain.

Waktu Operasi: Isnin – Jumaat (9.00am – 4.45pm) | Sabtu, Ahad, Cuti Umum (10.00am – 4.00pm) | Hari Pertama Cuti Umum, Ulang Tahun T.Y.T, Hari Pekerja Hari Malaysia Tutup

Bayaran Masuk: Percuma

Alamat: Jalan Tun Abang Haji Openg, 93000 Kuching


2. Islamic Heritage Museum

Islamic Heritage Museum Bandar Kuching
Sumber: Yeo Jiun Tzen / CC By 4.0

Islamic Heritage Museum merupakan sebuah tempat menarik di Kuching yang memaparkan kekayaan khazanah sejarah dan budaya masyarakat Islam di Nusantara. Muzium ini turut menyampaikan info tentang hubungan antara perkembangan Islam di pelusuk ini dengan kawasan lain di dunia.

Bermacam informasi yang dapat anda ketahui dengan melihat 7 seksyen pamerannya antaranya adalah tentang sejarah Islam di Sarawak, senibina Islam, perkembangan ilmu pengetahuan dalam dunia Islam, kostum muzik, senjata dan banyak lagi.

Waktu Operasi: Isnin – Jumaat (9.00am – 4.45pm) | Sabtu, Ahad, Cuti Umum (10.00am – 4.00pm) | Hari Pertama Cuti Umum, Ulang Tahun T.Y.T, Hari Pekerja Hari Malaysia Tutup

Alamat: Jalan P. Ramlee, 93400 Kuching


1. Kuching Waterfront

Kuching Waterfront Main Image
Sumber: Kuching Today

Nak tahu di mana tempat paling happening di Kuching? Lokasinya adalah di Kuching Waterfront. Terletak pada sepanjang 1 km di tepian Sungai Sarawak, pelbagai tarikan yang menarik untuk dilawati di Kuching terletak di sini, antaranya adalah tokong Cina yang tertua iaitu Tokong Tua Pek Kong serta monumen Charles Brooke.

Apa lagi istimewanya di Kuching Waterfront ini? Sekiranya anda ke sini pada waktu siang, anda dapat menikmati pemandangan yang memukau jiwa Kubu Margherita, Astana dan perkampungan Melayu yang terletak di seberang sungai.

Untuk menikmati pemandangan di sekitar dengan lebih ‘dramatik’ lagi, anda boleh menaiki bot Penambang dari jeti ke jeti. Sebelum pulang, jangan lupa untuk membeli cenderamata yang banyak dijual di sekitar Waterfront.

Alamat: Main Bazaar, 93000 Kuching


Baca: 23 Hotel Murah Di Kuching Yang Sesuai Untuk Bajet Traveller

Taman-taman negara yang mendamaikan, muzium yang padat dengan informasi dan tugu-tugu yang unik, ini hanyalah sedikit cebisan daripada semua tarikan yang ditawarkan oleh bandaraya ini. Percayalah, semakin banyak anda teroka, semakin mendalam rasa cinta anda kepada negeri yang dinamakan sempena nama haiwan comel ini.

Bagi anda yang ingin mengembara lebih luas di tanah Borneo ini, anda boleh membaca artikel kami bertajuk 23 Tempat Menarik Di Sarawak.

Sudah kenyang merasai masakan pelbagai etnik di Sarawak? Jom cuci mata dengan keindahan satu lagi negeri dalam Malaysia yang terletak di Kepulauan Borneo iaitu Sabah, nak tahu di mana tempat-tempat menarik dalam negeri ini? Mai singgah baca artikel kami bertajuk 45 Tempat Menarik di Sabah.

Puaskanlah jiwa kembara anda dengan menuju ke Kepulauan Borneo, percayalah, tiada tempat permulaan yang lebih menyeronokkan daripada di kotaraya yang happening ini sebelum ke destinasi lain. Semoga berseronok di bandaraya Kuching!

Article source: http://www.maisinggah.com/feed/

20 Tempat Menarik Di Sungai Petani | Jom Bercuti Ke Bandar Perindustrian Kedah

Tercari-cari destinasi yang unik untuk percutian akan datang? Mai singgah ke Sungai Petani, Kedah. Masa yang diambil untuk ke negeri di sudut utara Semenanjung Malaysia ini adalah dalam 4 ke 5 jam, sebaik memasuki negeri ini akan dapat melihat keindahan sawah padi yang terbentang luas penuh kehijauan.

Bandar yang terbesar di Kedah ini sedang rancak membangun mengikuti pergerakan era namun dalam masa yang sama masih memelihara tapak-tapak tamadun awal yang pernah wujud beribu tahun yang lalu, menjadikan ia destinasi yang cukup mengujakan untuk dilawati.

Sungai Petani juga boleh dijadikan destinasi untuk ‘dokumentari’ jalan-jalan cari makan anda  dek kerana banyaknya restoran-restoran dan gerai menarik untuk dicuba bagi memuaskan deria rasa. Apa yang anda inginkan? Cendol? Laksa? Nasi kerabu? Nasi kandar? Apa sahaja yang terlintas di fikiran, sebut sahaja, macam-macam juadah ada di sini.

Sememangnya kaya dengan sejarah dan makanan yang mengiurkan, ingin lagi sebab untuk memaksa anda ke sini? Teruskan membaca senarai tempat menarik di Sungai Petani ini.

20. The Carnivall Waterpark

The Carnivall Waterpark Sungai Petani - Image
Sumber: The Carnivall Waterpark

Nak merasakan percutian yang paling best dalam hidup? Jadikanlah lawatan ke taman tema air sebagai salah satu rancangan percutian anda. Lagi best kalau taman tema yang dilawati itu adalah The Carnivall Waterpark.

Terletak di dalam Cinta Sayang Golf and Country Resort, taman tema yang berkeluasan 7 hektar ini padat dengan pelbagai tarikan menarik seperti 4 Water Coasters, Wall Climbing, Kids Area Play dan Lazy River.

Betapa bestnya taman tema ini dapat dirasakan sebaik anda menjejakkan kaki ke dalamnya dimana anda akan terdengar jeritan keseronokan yang tak putus-putus bukan sahaja kanak-kanak tapi juga orang dewasa yang bermandi-manda di sini.

Dah puas bermain air? Bila dah bersiap dengan penuh gaya, jangan lepaskan peluang untuk menunggang kuda yang juga merupakan salah satu aktiviti yang ditawarkan di sini. Apa salahnya buat lebih daripada 1 aktiviti cool dalam masa seharikan?

Waktu Operasi: Isnin, Selasa, Khamis (11.00am -6.00pm) | Jumaat, Sabtu Ahad (10.00am – 7.00pm) | Rabu Tutup

Bayaran Masuk:

Isnin – Khamis: Dewasa RM20, Kanak-kanak dll RM18

Jumaat, Sabtu Ahad: Dewasa RM28, Kanak-kanak dll RM20

Alamat: Persiaran Cinta Sayang, 08000, Sungai Petani, Kedah


Lihat Tawaran Terkini Hotel Terbaik Di Sungai Petani

19. Lembah Bujang

Lembah-Bujang-Image
Sumber: Imhadi

Jika anda rasa Bali adalah antara lokasi tertua di Asia Tenggara disebabkan peninggalan banyak tempat penyembahan kunonya, apa kata kalau anda buka mata anda tentang Lembah Bujang.

Salah satu topik yang pernah disentuh sewaktu di sekolah menengah ini menyimpan seribu satu bukti kewujudan tamadun tertua di Asia Tenggara yang dikatakan berkemungkinan telah wujud dari abad pertama Masihi lagi.

‘Bujang’ ini jika dikaji maknanya, selain daripada gadis dan pemuda yang ‘single’, di dalam bahasa Sanskrit ‘bujang’ bermaksud ‘ular,’ ini mungkin disebabkan oleh bentuk Sungai Bujang yang  bengkang-bengkok seperti seekor ular.

Sekiranya anda ke sini, dapatlah anda feeling seperti Indiana Jones melihat bukti kerajaan Hindu-Buddha purba berdasarkan daripada peninggalan sekitar 50 buah kuil yang dijumpai. Selain itu, banyak lagi penemuan artifak lain turut dipamerkan seperti tembikar Cina, lembing keagamaan, ukiran batu, manik, seramik Parsi dan tanah liat.

Alamat: 08400 Merbok, Kedah


18. Damai Park Resort

Damai-Park-Resort-Image
Sumber: Damai Park Resort

Damai Park Resort bukanlah sebuah resort biasa, kerana di sini anda sekeluarga dapat merasakan nikmat kehidupan di kampung dengan sepuas hati. Macam mana tu?

Kalau anda nak tahu, selain penginapan, Damai Park Resort turut memiliki dusun buah duriannya sendiri di mana anda boleh menikmati dengan sepuas hati, selama mana perut boleh diisi dengan hanya sekali bayaran. Bagi anda yang gila durian, wajiblah memilih resort ini sebagai pilihan ya?

Bukan itu sahaja, penginapan yang ditawarkan di dalam ketenangan alam semula jadi ini juga agak menarik, bermacam-macam jenis penginapan yang disediakan, tapi kalau nak terasa pengalaman ‘kampung’ sebenar, anda boleh booking Traditional Chaletnya yang cukup comel reka bentuknya dan dikelilingi oleh kehijauan pokok-pokok yang tumbuh rendang.

Teringin mandi di sungai? Anda boleh bermandi-manda di dalam sungai yang terletak hanyalah di depan resort ini. Memang syok!

Harga: Dari RM116+ Semalaman

Alamat: Damai Park Resort, Lot 588, Kampung Bukit Acheh, Jalan Muzium Arkeologi Lembah Bujang, 08400 Merbok, Kedah


17. Hutan Lipur Rekreasi Tupah

Hutan Lipur Rekreasi Tupah - Main Image
Sumber: ChewHow Lim

Terletak di dalam daerah Kuala Muda, Hutan Lipur Rekreasi Tupah adalah hutan dipterokarp yang berada pada ketinggian sekitar 100 ke 200 meter dari paras laut. Hutan ini terletak di sepanjang sungai yang berkepanjangan 2 km.

Untuk pengetahuan anda, Hutan Lipur Rekreasi Tupah ini terkenal dalam kalangan penduduk tempatan untuk bermandi-manda dan berkelah kerana ia lengkap dengan pelbagai fasiliti seperti surau, gerai makan dan tandas awam. Bagi anda yang ingin menikmati keindahannya tanpa gangguan orang ramai, rancanglah untuk ke sini selain daripada hujung minggu.

Alamat: Hutan Lipur Rekreasi Tupah, Merbok


16. Tapak Arkeologi Sungai Batu

Tapak Arkeologi Sungai Batu - Image
Sumber: Nor Mohamad Samsudin

Kurang 10 km jaraknya daripada Sungai Petani, di dalam sebuah ladang kelapa sawit tersimpannya sebuah lagi tapak yang menjadi bukti kewujudan antara tamadun tertua di negeri Jelapang Padi ini iaitu Tapak Arkeologi Sungai Batu.

Jika diputarkan masa pada sekitar 600 tahun sebelum Masihi, Tapak Arkeologi Sungai Batu ini agak meriah dengan pelbagai aktiviti perdagangan kerana merupakan kawasan daratan yang terdekat dengan laut.

Apabila digali dan dikaji kawasan sekitar tapak arkeologi ini, Sungai Batu rupa-rupanya meninggalkan lebih daripada 10 binaan jeti, bangunan pentadbiran dan gudang. Di samping itu, para pengkaji turut menemui belasan tapak peleburan besi yang dipercayai telah digunakan secara berterusan buat 2300 tahun lamanya. Wow!

Alamat: Kampung Permatang Samak, 08100 Bedong


15. Gunung Jerai

Gunung- erai Sungai Petani
Sumber: JJCM Kedah

Bagi anda yang kehausan aktiviti lasak, apa kata untuk cuti kali ini anda bersama geng cuba mendaki Gunung Jerai. Untuk mendaki gunung ini, trail dari kaki hingga ke puncaknya ataupun untuk ke kawasan air terjun telah tersedia.

Kalau anda nak tahu, pada asalnya Gunung Jerai ini adalah sebuah pulau yang bernama Pulau Serai, namun disebabkan aras laut turun dengan banyak, terbentuklah gunung ini.  Terletak pada ketinggian lebih daripada 1170  meter dari paras laut, sesiapa yang berjaya menaklukinya dapat menikmati pemandangan persis lukisan.

Di puncak gunung ini, anda dapat melihat pemandangan sawah padi Yan, Kedah penuh dengan kehijauan seluas pandangan mata sambil menghirup udara segar.

Alamat: Gunung Jerai, Kuala Muda


Baca: 50 Destinasi Terbaik Di Kedah

14. Semeling Street Art

Semeling Street Art - Image
Sumber: Faiz Fadziar

Sudah banyak negeri yang ada Street Art, takkanlah Sungai Petani nak ketinggalan pulakan?Semeling Street Art memaparkan hasil karya kreatif yang dilukiskan pada dinding-dinding di belakang deretan kedai di Jalan Raya Semeling.

Dikatakan terdapat dalam sekitar 95 buah mural termasuklah lukisan 3D yang dihasilkan pada banyak kedai-kedai dan rumah yang sudah berusia di kawasan ini.  Street Art di sini telah dihasilkan oleh pelukis yang didatangkan daipada sekitar Kedah, iaitu dari Kulim, Alor Setar dan Sungai Petani.

Antara lukisan yang dapat anda jadikan background posing adalah watak-watak kartun seperti Elmo, Snoopy, Spongebob, Patrick, Doraemon, Avengers dan banyak lagi. Selain itu, turut dihasilkan adalah mural yang menggambarkan kehidupan masyarakat Kedah dan alam semula jadi.

Alamat: 17, Jalan Raya Semeling, Kampung Mata Hari Naik, 08100 Bedong


13. Dataran Zero Kilometer

Dataran Zero Kilometer Main - Image
Sumber: Mohd Izuan

Tercari-cari tempat untuk meluangkan waktu lapang apabila malam menjelma di Sungai Petani? Apa kata kalau anda ke Dataran Zero Kilometer. Anda boleh berbual-bual bersama yang tersayang ataupun berjalan-jalan di sekitar sambil melihat keindahan cahaya lampu LED yang mewarnai bangunan di dataran ini.

Limpahan cahaya LED ini tidak patut dibiarkan begitu sahaja, keluarkan kamera untuk snap gambar sebagai kenangan anda di negeri ini. Berkenaan dengan tempat meletak kereta, ianya turut disediakan dengan caj sekitar RM1.50.

Alamat: Jalan Ibrahim, Sungai Petani 08000


12. KS Coins Collectibles Antique Shop

KS Coins  Collectibles Antique Shop Main - Image
Sumber: KS Coins

Selalu berangan agar mesin yang mampu merentas masa dapat dicipta supaya anda dapat  merasai era yang telah lama berlalu? Mai singgah ke KS Coins Collectibles Antique Shop.

Bermacam barangan antik yang termasuklah seramik, duit lama dan lain-lain lagi dipamerkan  dan dijual di kedai ini. Nak duit lebih? Bolehlah anda mencuba nasib untuk menjual barangan antik yang anda miliki kepada pemilik kedai ini. Duit yang dapat, bolehlah digunakan untuk mendapatkan koleksi antik yang lain pula atau untuk enjoy lebih sikit di Sungai Petani ni.

Alamat: Lot 1-21, Tingkat 1, Village Mall, Legenda Heights, 08000 Sungai Petani, Kedah


11. Masjid Sultan Muzaffar Shah

Masjid Sultan Muzaffar Shah Kedah - Main Image
Sumber: KEDAH OHSEM

Masjid Sultan Muzaffar Shah yang terletak di Jalan Sungai Layar ini juga boleh dikatakan sebagai sebuah masjid ‘di dalam taman’ kerana lokasinya yang betul-betul bersebelahan dengan Taman Jubli Perak.

Masjid indah ini terletak cukup dekat dengan kawasan pusat bandar Sungai Petani, memudahkan akses sesiapa yang ingin menunaikan solat 5 waktu. Ia juga cukup terjaga dan bersih membolehkan anda sekeluarga beribadah dengan penuh kekhusyukan. Dah selesai bersolat, barulah jiwa tenang dan berkat perjalanan anda sekeluarga, tak gitu?

Alamat: Jalan Sungai Layar, Taman Jubli Perak, 08000 Sungai Petani


Baca: 27 Hotel Istimewa Di Penang

10. Muzium Paya Bakau

Muzium Paya Bakau Semeling
Sumber: izzuddinjanaton.blogspot.com

Tak puas lagi berphotoshoot di sekitar Sungai Petani? Ataupun masih lagi belum puas mengisi dada dengan oksigen yang segar? Teruskan penerokaan anda sekeluarga ke Muzium Paya Bakau yang terletak di Semeling ini.

Di dalam kompleks hutan simpan ini anda dapat melihat bukan sahaja kawasan paya bakau, tetapi juga tempat membakar arang dan lain-lain lagi. Fasiliti lain yang terdapat di sini adalah seperti kaunter penerangan, kedai cenderahati, dewan serbaguna dan banyak lagi. Di bahagian kaunter penerangan muzium ini, anda boleh mendapatkan banyak info berkaitan ekosistem, arkeologi dan banyak lagi.

Alamat: Muzium Paya Bakau, Semeling, Sungai Petani


9. Taman Rekreasi Sungai Petani

Bukit Banyan Sungai Petani
Sumber: Bukit Banyan Homestay

Memang banyak tempat untuk anda sekeluarga jadikan kawasan beriadah di sekitar Sungai Petani ini dan salah satu yang terbaik dan terbaru di sini adalah Taman Rekreasi Sungai Petani.

Terletak di atas bukit, pemandangan yang disajikan dari taman ini boleh membuatkan jiwa anda terpukau. Anda dapat melihat pemandangan 360 darjah sekitar Sungai Petani sepuas hati.

Bermacam aktiviti yang boleh dibuat di sini sambil melihat pemandangan kerana fasilitinya yang boleh dikatakan agak lengkap, menarik dan unik seperti trek basikal, trek jogging, maze play pokok dan lain-lain lagi.

Nak bergambar? Anda boleh beraksi di hadapan dam haji dan chess bersaiz raksasa yang terdapat di sini. Gambar yang terhasil pun memang rare! Dah puas bergambar, dam dan chess ini juga boleh digunakan sebagai peralatan senaman sambil cuba menunjukkan betapa geniusnya anda untuk memenangi permainan papan gergasi ini.

Alamat: Bukit Banyan, Sungai Petani


8. Pantai Merdeka

Pantai Merdeka Sungai Petani Kedah
Sumber: Mahyuddin Gbom

Tak lengkap rasanya percutian kalau tak melawat antara lokasi terbaik untuk menikmati pemandangan mempesonakan langit dan lautan bukan? Kalau di Sungai Petani, Pantai Merdeka adalah tempatnya.

Inginkan pengalaman yang berbeza sewaktu ke pantai? Anda boleh menaiki bot pelancong yang disediakan di sini untuk melihat pemandangan di sekitar pantai dari perspektif yang jauh lebih menarik. Anda juga boleh merancang untuk ke Tanjung Dawai menggunakan bot di sini.

Nak tahu apa lagi aktiviti lain yang cool untuk dilakukan di Pantai Merdeka? Antaranya adalah bermain layang-layang, berkayak, berkhemah, memancing dan banyak lagi.

Dah puas berseronok, anda boleh memilih daripada belasan gerai yang terdapat di sini untuk menikmati pelbagai juadah menyelerakan seperti char kuew teow, cendol, ABC, laici kang, mee ketam, mee udang dan macam-macam lagilah yang agak sinonim untuk dinikmati di tepi pantai. Enaknya terngiang-ngiang di ingatan.

Alamat: Jalan Merbok, Sungai Petani 08000


7. Sungai Merbok

Sungai Merbok - Main Image
Sumber: Discover Kedah

Di utara bandar Sungai Petani terletaknya sebuah sungai yang cukup penting pada suatu ketika dahulu. Berkelebaran sekitar 1 km, Sungai Merbok adalah laluan yang sempurna untuk kapal-kapal besar berlayar menuju ke kawasan hulu.

Bukan itu sahaja, kawasan sekitar Sungai Merbok ini juga turut meninggalkan jejak era lampau seperti Kota Istana Pulau Tiga, peninggalan kubu tentera British, tapak peninggalan ‘Gok’ pembakar kayu yang pernah suatu ketika dahulu digunakan sebagai tempat membuat batu-bata dan arang.

Alamat: Sungai Merbok


6. Tanjung Dawai

Tanjung Dawai Seafood
Sumber: Zakinah Ibrahim

Tidak jauh dari Pantai Merdeka terletaknya Tanjung Dawai yang merupakan destinasi wajib dilawati bagi anda yang ingin menyegarkan tekak dengan makanan laut atau pelbagai hasil laut yang terbaik.

Antara yang diniagakan di sini adalah ikan bilis, ikan masin, belacan dan macam-macam lagi. Keropok yang dijual di sini juga datang dalam pelbagai perisa seperti ikan, sotong dan udang.

Sudahlah banyak pilihan yang segar, harganya juga jauh lebih murah jika dibandingkan dengan tempat lain kerana terletak berdekatan kawasan pantai yang mana kebanyakan penduduknya bekerja sebagai nelayan. Memang rugi kalau tak bawa balik beberapa plastik ikan kering dan keropok dari sini.

Dah puas bershopping, anda boleh melegakan lapar dan dahaga di kedai makan seafood yang ada di sini. Terasa sensasi kesegaran hasil lautnya di lidah baq hang.

Alamat: Kuala Muda (Utara Muara Sg.Merbok Kedah)


Baca: 21 Hotel Bajet Di Batu Ferringhi Untuk Percutian Pantai Yang Sempurna

5. Jeti Sungai Semeling

Jeti Sungai Semeling - Image
Sumber: Sungai Petani – A Fast Growing City

Jeti Sungai Semeling bukanlah sebuah jeti yang biasa, kerana di kawasan ini terdapat laluan pejalan kaki berkepanjangan 1 km di mana di kiri dan kanannya terhidang pemandangan hutan bakau.

Sambil melihat dengan dekat keindahan alam hijau ini, anda juga dapat mendengar bunyi kicipan burung dan melihat pemandangan matahari terbenam yang cukup mempesonakan.

Tak puas lagi? Apa kata kalau anda mengambil pakej river cruise yang turut disediakan di sini untuk memaksimakan lagi keseronokan anda sekeluarga bersatu dengan alam semula jadi.

Alamat: Kompleks Pelancongan Jeti Semeling, Sungai Merbok, 08000 Sungai Petani


4. Taman Jubli Perak

Taman Jubli Perak - Image
Sumber: Raaga (Malaysia)

Taman Jubli Perak ini telah dibina untuk memperingati sambutan Jubli Perak Sultan Abdul Halim Muadzam Shah yang merupakan Sultan Kedah yang ke-27. Lengkap dengan laluan pejalan kaki, di tengah-tengah taman ini pula terdapat sebuah tasik indah dengan jambatan untuk merentasinya.

Sambil berjalan-jalan di dalam taman indah ini anda dapat melihat kelibat burung-burung eksotik yang terbang bebas di angkasa. Anak-anak pula boleh berseronok di taman permainan yang disediakan.

Taman awam yang dikelilingi oleh pokok-pokok besar ini memiliki atmosfera yang sungguh nyaman untuk anda menenangkan fikiran dan jiwa setelah kepenatan. Antara kemudahan lain yang terdapat di taman indah ini adalah gimnasium rakyat, perpustakaan awam, medan selera dan masjid yang hanyalah bersebelahan dengan taman.

Alamat: Taman Jubli Perak, 08000 Sungai Petani


3. Air Terjun Tupah

Air Terjun Tupah - Image
Sumber: Fuad Rahim Asman

Nak menyejukkan mata melihat keindahan flora dan fauna sambil menghirup udara yang segar? Bawalah keluarga anda berkelah di Air Terjun Tupah. Terletak tidak jauh dari Pekan Semeling, air terjun ini agak mudah untuk dicari kerana ianya cukup terkenal sebagai destinasi riadah pilihan ramai penduduk tempatan terutama pada hujung minggu.

Bagi pencinta fotografi, percayalah, anda akan terpana melihat keindahan air terjun ini yang cukup memukau, menggoda anda  untuk mencuba sedaya upaya mengabadikannya di dalam foto.

Alamat: Air Terjun Tupah, Hutan Lipur Tupah, Kedah


2. Chalet Terapung  Segantang Garam

Chalet Terapung Segantang Garam - Image
Sumber: Sungai Petani – A Fast Growing City

Tergoda sudah dengan keunikan yang ditawarkan Sungai Petani? Kalau anda merancang untuk ke sini pada percutian akan datang, Chalet Terapung  Segantang Garam adalah salah satu pilihan penginapan yang boleh dipertimbangkan.

Menawarkan tujuh buah chalet yang terapung di atas permukaan Sungai Merbok, Chalet Terapung  Segantang Garam menyediakan dua buah chalet yang lengkap dengan penghawa dingin, chalet VIP, chalet berkembar dan bilik penginapan berasingan. Pilihlah yang mana yang sesuai dengan keperluan penginapan anda.

Antara aktiviti menarik yang boleh anda rancang untuk lakukan sekiranya memilih untuk menginap di sini adalah memancing di pelantar yang disediakan, melawat pulau-pulau berhampiran, melihat keindahan hutan paya bakau ataupun melawat banyak lokasi menarik terdekat seperti muzium arkeologi dan lain-lain lagi.

Alamat: Chalet Terapung Segantang Garam,PPK Merbok


1. Menara Jam Besar Sungai Petani

Menara Jam Besar Sungai Petani
Sumber: Hotel Seri Malaysia Sungai Petani

Didirikan pada tahun 1934, Menara Jam Besar Sungai Petani ini merupakan hadiah daripada seorang tauke Cina, Lim Lean Teng kepada penduduk kawasan ini untuk meraikan sambutan Jubli Perak King George V dan Queen Mary. Yang menariknya, jam gergasi antik ini masih lagi berfungsi dan berbunyi.

Pada waktu malam, jam ini akan dilimpahi dengan cahaya lampu yang indah, menjadikan ia sempurna sebagai latar belakang gambar instagram anda.

Alamat: 916, Jalan Ibrahim, Sungai Petani, 08000 Sungai Petani


Inilah antara tempat menarik di Sungai Petani yang boleh anda lawati dan penginapan yang boleh dicuba sekiranya anda sekeluarga ingin menghabiskan percutian di bandar meriah ini.

Jika anda sedang merancang percutian ke Sungai Petani dan masih belum menjumpai penginapan yang sesuai, anda boleh mendapatkan tawaran hotel terkini dengan harga yang berpatutan di laman web Booking.com.

Semua ini masih tidak cukup untuk menghilangkan dahaga kembara anda? Anda boleh membuka langkah lebih luas ke seluruh Kedah dengan membaca artikel kami bertajuk 50 Tempat Menarik di Kedah.

Sekiranya anda ingin menikmati percutian di kawasan pulau yang terletak tidak jauh dari Kedah, mai singgah baca artikel kami tentang 33 Tempat Menarik di Penang.

Nak melihat pemandangan matahari terbenam yang mempesonakan dari kawasan pantai? Anda boleh membaca artikel kami berkaitan tempat menarik di Langkawi yang kaya dengan bukan sahaja pantai, tetapi juga pulau dan banyak lagi tarikan alam semula jadi yang lain.

Baca: 19 Hotel Murah Di Penang Sesuai Untuk Bajet Traveller

Setelah puas mengkaji tentang bandar bersejarah ini bertambah excitedlah anda sekeluarga untuk ke sini bukan? Bandar ini bukan sahaja menggembirakan hati para arkeologi tetapi juga pencinta alam semula jadi dan anda yang tak pernah kekenyangan.

Jangan tak tahu, di bandar ini sahaja ada belasan restoran nasi kandar terkenal untuk dipilih. Nak tunggu lagi? Kemas pakaian anda sekarang dan mulakan penerokaan di bandar unik ini secepat yang mungkin! Selamat bercuti ke Sungai Petani!

Article source: http://www.maisinggah.com/feed/

ENCORE MELAKA OPENS

This blogspot is being created to compliment our main Tourism Melaka website at www.tourism-melaka.com.

We hope to write our comments and views on the development of the tourism sector in Melaka so that old cultural jewels can be retained and new ones generated to attract more visitors to our Melakan shores.

For us to continue our journey, we like to invite visitors to pen their comments and views so that we can create a sustainable and vibrant tourism sector in Melaka.

Enjoy.

TW Kang

Article source: http://tourism-melaka.blogspot.com/feeds/posts/default

THINGS YOU DIDN’T KNOW ABOUT PEKAN RABU

One of the most popular attractions in Alor Setar, the capital of Kedah, is its Pekan Rabu, which literally means Wednesday Market, a business complex selling every traditional stuff that Kedah is famous for. What makes Pekan Rabu more special to the Kedahans is because Malaysia’s fourth and currently seventh Prime Minister, Tun Dr. Mahathir Mohamad, born in Alor Setar, was once a trader there.

Yes, you heard it right! During the Japanese Occupation, Tun Dr. Mahathir’s studies were interrupted so he decided to return to his birthplace and become a trader at the old Pekan Rabu, selling fruits, banana fritters, coffee and handicrafts until the World War II ended.

When Tun Dr. Mahathir became a politician, he made it his personal mission to turn the traditional market into a commercial one. He made sure that the weekly market operating from an attap shack, became a multi-storey arcade selling a wide range of stuff from traditional delicacies like “dodol durian” to mengkuang mats and apparel.

The brick-and-mortar shopping complex was built on Jalan Tunku Ibrahim in 1975 and was officially opened in 1978 by Tun Dr. Mahathir himself, the then-Deputy Prime Minister. It had 347 stalls with a variety of businesses and became one of the important landmarks of Alor Setar. The Phase 2 of the shopping complex was built in 1990 and later, in 1995, the original building was renovated.

Pekan Rabu has always been a compulsory stop in Tun Dr. Mahathir’s annual Ramadan pilgrimage to Alor Setar. On his recent visit to Pekan Rabu after he became the Prime Minister for the second time, Tun Dr. Mahathir visited the stall selling the ‘Songkok Style Tun’ which has become his favourite and one he frequents regularly.

The history of Pekan Rabu actually goes as far back as World War I. A prince from the royal household of Kedah, the late Tunku Yaacob Almarhum Sultan Abdul Hamid, wanted to encourage more Malays to take an active role in commercial activities. So, in the early 1920s, he initiated a weekly market, open only on Wednesdays, along Sungai Kedah near Tanjung Chali. It became a training ground for the Malays to do business and it later evolved into a daily market when the business became prosperous. In 1932, Pekan Rabu was shifted to its present location in Jalan Tunku Ibrahim.

In 2014, Pekan Rabu was given a total makeover in an effort to make it more attractive to tourists. Even though the upgrading of the complex involved building a four-storey complex with a modern architecture, the original concept of Pekan Rabu, which made it unique, was maintained, including its traditional Islamic architecture.
The former Pekan Rabu used to have two separate buildings but the new building has everything under one roof to make shopping more comfortable for its visitors. It currently has 355 business lots, as well as 48 kiosks and 24 food stalls. There is also an exhibition area on the ground floor. It is open daily from 9 am to 9 pm.

Pekan Rabu offers a wide range of goods and services, including crockery, jewellery, textiles, traditional medicines, wedding and bridal items, local delicacies and handicrafts. For the locals, it is a complete shopping mall that fulfils all needs, while for tourists, it is glimpse into the daily lives of both traders and the local customers.

Let us throw a challenge to the would-be visitor to Pekan Rabu. Whenever you have an opportunity to visit the place, take the time to trace our Prime Minister’s favourite haunts or shops at Pekan Rabu. If you are lucky, the original traders there might share a story or two about the world’s oldest country leader, our Prime Minister, Tun Dr. Mahathir. Good luck!

Getting There

By Car or Taxi
From the North-South Expressway (PLUS), take either the Alor Setar Selatan or Alor Setar Utara exit and follow the signboard heading to Alor Setar City Centre. From there you can see the signboard showing how to get to ‘Pekan Rabu’.

By Train (ETS)
From Kuala Lumpur Sentral Station to Alor Setar, Kedah will take approximately 5 1/2hours journey by KTM ETS

Who To Contact
Koperasi Pekan Rabu Alor Setar Berhad
Tel: +604-733 5929

Article source: http://blog.tourism.gov.my/feed/