Categories
Malaysia Travel Guide

18 Hotel Murah Di Taiping | Bilik Bawah RM250 Semalam Khas Untuk Bajet Traveller

 

Penuh dengan nostalgia, Taiping cukup sesuai memegang reputasi sebagai bandar yang paling ‘antik’ di negara ini. Mana tidaknya, di sinilah terletaknya dalam sekitar 40 perkara pertama yang wujud di Tanah Malaysia.

Sebagai contoh, muzium, tasik, zoo, penjara, keretapi dan banyak lagi! Sekiranya jiwa anda meronta-ronta ingin melihat cebisan peninggalan zaman yang telah lama berlalu, jadikanlah Taiping sebagai destinasi percutian yang akan datang.

Sebelum anda memulakan langkah ke bandar ini, jangan lupa untuk membuat tempahan penginapan terlebih dahulu. Untuk tujuan ini, kami nak memudahkan anda membuat pilihan dengan menyenaraikan kesemua hotel dalam harga bajet yang menarik untuk diinapi namun dalam masa yang sama dapat memberikan keselesaan yang dicari. Teruskan membaca senarai hotel murah di Taiping untuk mencari penginapan pilihan hati anda.

18. Panorama Hotel

Panorama Hotel Taiping - Main Image

Terletak di bandar Taiping, Panorama Hotel adalah sebuah penginapan yang sangat strategik untuk anda meneroka pelbagai tarikan yang ditawarkan di sekitar.

Sekiranya anda menginap di sini, cukup mudah untuk anda mengakses tempat-tempat seperti Jejak Warisan Taiping, kedai-kedai makan, pusat-pusat membeli-belah seperti Taiping Mall dan banyak lagi tarikan lain seperti Zoo Night Safari serta Bukit Larut yang hanyalah dalam 2.5 km dari hotel.

Panorama Hotel Taiping - Room Image

Mengenai penginapannya, hotel ini menawarkan 80 buah bilik yang terdiri daripada penginapan jenis Standard, Deluxe, Family dan bilik Suite. Bilik-bilik yang ditawarkan cukup luas dan selesa, lengkap dengan katil yang empuk untuk tidur yang lena sebelum memulakan eksplorasi pada esok hari.

Kemudahan yang disediakan pula adalah tempat meletak kereta yang diberikan pengawasan, surat khabar percuma dan akses wifi. Pihak Panorama Hotel turut menyediakan khidmat sewaan basikal dan kemudahan dobi.

Harga: Dari RM98+ Semalaman

Alamat: 61-79, Jalan Kota, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


Lihat Tawaran Terkini Hotel Terbaik Di Taiping

17. Novotel Taiping

Novotel Taiping Main Image

Untuk yang datang dengan niat nak bershopping tu, apa kata kalau menginap di Novotel Taiping? Kalau anda nak tahu, hotel ini bergabung dengan Taiping Mall! Dengan lokasi yang begini hebat, macam-macam kemudahan ada di sekitar hotel, nak makan? Nak beli barang keperluan? Tak perlu berjalan kaki bawah panahan matahari.

Mengenai penginapannya pula, anda dapat menikmati pemandangan yang menyegarkan bukit-bukau dari bilik tidur. Bilik-biliknya juga agak luas untuk keselesaan penginapan bersama keluarga.

Novotel Taiping Room Image

Selain selesa, hotel ini juga tak kedekut dengan penginapnya, sebab bagi anak-anak yang berusia kurang daripada 16 tahun, boleh mendapat sarapan percuma di hotel.

Tak cukup dengan itu, fasiliti hotel ini juga tak ubah macam hotel mewah, lengkap dengan kolam renang yang luas untuk menyegarkan badan setelah puas makan angin serta pusat kecergasan untuk anda kekal menawan walaupun dah makan macam-macam kat Taiping ni.

Lokasinya? Cukup strategik, terletak di tengah-tengah bandaraya Taiping, ini membolehkan anda melawat banyak tarikan yang terdapat di daerah ini dengan hanya berjalan kaki.

Dengan hanya dalam sekitar 15 minit berjalan kaki, anda boleh sampai ke Zoo Taiping, Taiping Lake Garden, Muzium Perak dan Taiping Night Safari. Bagi anda yang menaiki bas, Terminal Bas hanyalah 5 minit perjalanan kaki dari hotel.

Segalanya tentang hotel ni TERBAIK!

Harga: Dari RM158+ Semalaman

Alamat: No.1, Jalan Tupai, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


16. Tune Hotel Taiping

Tune Hotel Taiping - Main Image

Siapa tak kenal dengan rangkaian Tune Hotel? Ada sahaja di mana-mana bandar besarkan? Tapi yang menariknya, harga yang ditawarkan hotel ini sangat berpatutan tanpa mengabaikan keselesaan penginap.

Lokasi? Tip-top! Tune Hotel Taiping ini terletak di lokasi yang strategik kerana betul-betul berhadapan dengan Taiping Mall, dan di sebelahnya pula terdapat Tesco Taiping.

Bukan itu sahaja, hotel ini juga terletak dalam hanya 3 km dari tarikan-tarikan seperti Zoo Taiping dan Taiping Night Safari.

Tune Hotel Taiping - Room Image

Penginapannya pula memiliki susun atur yang cukup kemas dengan kebersihan yang sangat memuaskan. Di samping itu, sistem keselamatan hotel ini juga sangat canggih. Kedengaran sempurna sebagai pilihan penginapan bersama keluarga bukan? Daripada bilik juga, anda dapat menikmati pemandangan yang menarik di sekitar Taiping.

Harga: Dari RM97+ Semalaman

Alamat: No. 67, Taiping Centre Point, Susur Larut, (Jalan Istana Larut), 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


15. Beverly Hotel Taiping

Beverly Hotel Taiping - Main Image

Beverly Hotel Taiping adalah sebuah penginapan yang juga berada di lokasi yang sangat strategik kerana berdekatan dengan pusat-pusat membeli-belah iaitu Tesco Taiping dan juga Taiping Sentral Mall.

Dari hotel ini juga anda boleh menuju ke banyak kawasan kedai makan dengan hanya berjalan kaki dalam masa 5 minit. Tarikan-tarikan yang terletak berdekatan adalah Zoo Taiping dan Maxwell Hill yang hanyalah dalam sekitar 5 km dari hotel.

Beverly Hotel Taiping - Room Image

Melihat reka bentuk hotel ini dari luar, anda sudah dapat membayangkan bagaimana keadaan di dalamnya yang juga sangat moden. Menggabungkan warna-warna neutral dalam rekaan dalamannya, segalanya sangat sejuk dipandang mata. Bilik-biliknya juga agak luas untuk keselesaan penginapan bersama keluarga. Yang penting, kebersihannya sangat memuaskan hati.

Harga: Dari RM118+ Semalaman

Alamat: Lot 1421, Jalan Istana Larut, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


14. Legend Inn Hotel

Legend Inn Hotel Taiping - Main Image

Legend Inn Hotel yang terletak di tengah-tengah bandaraya Taiping ini menawarkan 89 buah bilik yang masing-masing luas untuk keselesaan bagi anda yang datang bersama keluarga.

Bilik yang dihias dengan moden ini juga sangat bersih! Yang bestnya, sambil bersantai di dalam bilik yang terasa ‘mahal’ ni, anda boleh menikmati pemandangan yang disajikan di sekitar bandar atau alam semula jadi Bukit Larut di kejauhan.

Legend Inn Hotel Taiping - Room Image

Lokasinya, terletak dekat dengan masjid dan kedai-kedai makan sekiranya perut berbunyi kelaparan setelah puas berjalan. Tarikan seperti Lake Garden dan juga pusat-pusat membeli-belah cukup mudah untuk diakses dari hotel.

Harga: Dari RM117+ Semalaman

Alamat: No. 2, Jalan Long Jaafar, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


13. SSL Traders Hotel

SSL Traders Hotel - Main Image

SSL Traders Hotel adalah sebuah hotel yang terletak di Jalan Kamunting lama iaitu di antara bandar warisan Taiping dan juga zon industri.

Dengan harga yang bermula dari RM92+ anda dapat menginap di sebuah hotel yang cukup sempurna lokasinya. Anda boleh menuju ke Larut Matang Perak dalam hanya 5 minit pemanduan, manakala tarikan-tarikan seperti Muzium Perak dan Tasik Taiping pula hanyalah 3 km dari penginapan ini.

SSL Traders Ipoh Hotel - Room Image

Dari kawasan di sekitar hotel ini juga, cukup mudah untuk anda mencari makanan dan tempat membeli barangan keperluan.

Berkaitan penginapannya pula, biliknya diberikan sentuhan moden kontemporari dengan gabungan warna-warna yang neutral menambahkan lagi rasa ‘comfy’ semasa merehatkan badan.

Nak tahu apa lagi sebab untuk memilih penginapan ini di Taiping? Sebabnya adalah kerana sarapan pagi yang disediakan di hotel ini sungguh enak!

Harga: Dari RM92+ Semalaman

Alamat: No.43, Jalan Medan Perwira Satu, Medan Perwira, 34600 Kamunting, Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


12. Hotel Taiping Perdana

Hotel Taiping Perdana - Main Image

Bertaraf 3 bintang, namun Hotel Taiping Perdana ini sebenarnya menyediakan keselesaan yang melepasi tarafnya, tak ubah macam hotel 4 bintang! Antara kemudahan mewah yang disediakan di sini adalah kolam renang indoor untuk bermandi-manda dan spa untuk memanjakan badan.

Hotel yang terletak di pusat bandar Taiping ini cukup strategik untuk anda yang datang untuk menerokai bandar klasik ni.

Hotel Taiping Perdana - Room Image

Antara tarikan yang terletak berdekatan adalah Muzium Perak Taiping dan Taiping Lake Gardens yang hanyalah 5 minit pemanduan dari hotel. Manakala Pusat Perlindungan Burung dan Taiping Night Safari pula hanyalah dalam 20 minit pemanduan.

Mengenai bilik penginapannya pula, sungguh selesa dan lengkap dengan pelbagai kemudahan penting. Kalau anda menginap di bilik yang berbalkoni, pemandangan yang dapat dinikmati sangat mengujakan.

Harga: Dari RM129+ Semalaman

Alamat: 1, Medan Koperasi, Lorong Koperasi, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


11. Kimal Hotel Taiping

Kimal Hotel Taiping - Main Image

Kimal Hotel Taiping adalah sebuah penginapan yang sempurna untuk anda yang susah nak kenyang, sebab anda hanya perlu berjalan kaki je untuk menuju ke gerai-gerai makanan dan kedai makan 24 jam yang termasuklah KFC. Untuk beraktiviti pula, tarikan yang terletak berdekatan adalah Zoo Taiping dan Taiping Park.

Kimal Hotel Taiping - Room Image

Walaupun di dalam harga bajet, penginapan yang ditawarkan sangat sejuk dipandang mata, dengan konsep moden yang menambahkan lagi keselesaan. Antara kemudahan yang disediakan adalah akses wifi dan tempat meletak kereta di depan hotel.

Harga: Dari RM88+ Semalaman

Alamat: Jalan Taming Sari, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


10. Louis Hotel

Louis Hotel Taiping - Main Image

Louis Hotel adalah sebuah penginapan yang elegan dan tampak mewah walaupun dengan tawaran harga yang murah iaitu dari RM124 semalaman.

Hotel butik ini terletak di lokasi yang sangat strategik yang memudahkan anda untuk menuju ke pusat-pusat membeli-belah dan kedai-kedai makan. Stesen keretapi juga hanyalah berberapa minit dari hotel ini. Tarikan seperti Zoo Taiping dan taman tasik pula hanyalah dalam 1 ke 2 km dari hotel.

Louis Hotel Taiping - Room Image

Bukan sekadar memiliki lokasi yang sempurna, hotel yang elegan ini turut menawarkan kemudahan wifi yang pantas, Unifi untuk anda gunakan sebagai hiburan pada waktu lapang. Di samping itu, pihak hotel turut menyediakan tempat letak kereta percuma yang diawasi oleh pengawal keselamatan.

Harga: Dari RM124+ Semalaman

Alamat: No. 129-131, Jalan Pasar, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


9. The Regency Seri Wawasan

The Regency Seri Wawasan Taiping - Main Image

Tidak seperti yang disangkakan bila melihat harga yang ditawarkan, The Regency Seri Wawasan  turut menawarkan kemudahan spa untuk memanjakan badan dan akses wifi yang berkelajuan tinggi.

Bukan itu sahaja, hotel ini juga dikatakan sangat mesra Muslim. Kalau ini yang menjadi perkara paling penting untuk anda, tak perlu cari tempat lain lagi, booking sahaja The Regency Seri Wawasan.

The Regency Seri Wawasan Taiping - Room Image

Bagi anda yang datang bersama keluarga, anda boleh menginap dengan rasa tenang kerana hotel ini melakukan pemantauan keselamatan selama 24 jam! Di samping itu, untuk anda yang datang dengan membawa kenderaan sendiri pula, tempat meletak kereta pun sudah tersedia.

Lokasinya, hanyalah 10 minit pemanduan untuk ke Zoo Taiping, Taiping Night Safari dan Muzium. Jarak hotel ini dari tarikan alam semula jadi Bukit Larut pula hanyalah 10 km. Kedai makan? Sangat mudah untuk dicari di sekitar hotel.

Harga: Dari RM146+ Semalaman

Alamat: 2453, Jalan Convent, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


8. Sojourn Beds Café (Backpackers)

Nak save bajet tapi tak nak penginapan yang terlalu terserlah sangat ‘kemurahannya’? Anda boleh memilih untuk menginap di Sojourn Beds Café. Dengar namanya je dah dapat rasa yang ini bukanlah tempat tidur bajet yang biasa.

Jiwa hipster dan klasik anda pasti bersorak gembira sebaik melihat suasana di sekitar tempat penginapan untuk backpackers ni. Dihiasi dengan barangan antik, namun jangan tak tahu, bangunan ini juga agak antik!

Sojourn Beds Café sebenarnya terletak dalam bangunan rumah kedai yang telah wujud sejak tahun 1930-an lagi, namun ianya telah dibaikpulih untuk menambahkan keselesaan para penginap. Bukan itu sahaja, jangan tertipu dengan pemandangan ‘klasiknya’ kerana ia juga lengkap dengan kemudahan moden seperti penyejuk udara dan juga wifi percuma.

Nak tahu apa lagi yang best kat sini? Bagi anda yang suka membaca, penginapan ini turut menyediakan rak-rak yang padat dengan buku! Kalau cuaca tak sesuai untuk berjalan, adalah sesuatu untuk dibuat selain online kan?

Harga: Dari RM35+ Semalaman

Alamat: No. 54, Jalan Kota, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


7. Golden Roof Hotel Taiping

Golden Roof Hotel Taiping - Main Image

Golden Roof Hotel Taiping adalah sebuah hotel 3 bintang yang menawarkan 25 buah bilik yang terdiri daripada bilik jenis Superior Twin, Deluxe King, Premier King Double King, Deluxe Suite, dan Family Suite.

Lokasinya terletak di tengah-tengah bandaraya Taiping dan dekat dengan banyak kedai-kedai makan termasuklah kedai yang buka sehingga lewat pagi. Pusat membeli-belah juga terletak tidak jauh dari hotel ini.

Golden Roof Hotel Taiping - Room Image

Berkaitan dengan bilik-biliknya pula, hotel ini memiliki reka bentuk dalaman yang moden lengkap dengan katil yang empuk untuk merehatkan badan yang penat setelah berjalan. Di samping itu, walaupun terletak di kawasan yang sibuk, keadaan di dalam penginapan tetap tenang daripada sebarang gangguan bunyi.

Harga: Dari RM93+ Semalaman

Alamat: 3A, Jalan Taiping 1, Off Jalan Tupai, Taiping Business Centre, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


6. ArRayyan Guesthouse Homestay

ArRayyan Guesthouse Homestay - Main Image

Anda nakkan penginapan yang luar biasa best? Apa kata kalau menginap di ArRayyan Guesthouse Homestay?

Rumah penginapan ini memang lain daripada yang lain! Lengkap dengan gazebo untuk bersantai menikmati angin segar di luar. Yang bestnya, dekat dalam pondok ni juga siap ada hammock untuk anda berbaring dan menyegarkan fikiran.

ArRayyan Guesthouse Homestay - Room Image

Bagi anda yang membawa anak-anak kecil pula, kolam renang kanak-kanak turut disediakan di luar. Satu pengalaman penginapan yang sangat menarik bukan? Lebih privasi berbanding dengan hotel dan tiada kekurangan dari segi fasilitinya.

Selain itu, anda juga boleh merancang untuk berbbq di rumah penginapan ini kerana kemudahan bbq turut disediakan.

Lokasinya, terletak hanyalah 1.7 km dari Taiping Mall.

Harga: Dari RM200+ Semalaman

Alamat: Jalan Medan Taiping 7 2 Lorong 1 Kampung Boyan, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


5. Raintown Inn

Raintown Inn Taiping - Main Image

Jika kebersihan dan privasi adalah apa yang anda cari, pilihlah penginapan Raintown Inn yang terletak di Jalan Simpang kerana anda pasti akan berpuas hati.  Tidak seperti hotel-hotel besar yang lain, Raintown Inn hanyalah sebuah penginapan kecil yang menawarkan 10 buah bilik.

Kesemua bilik ini dihias dengan  minimal menambahkan lagi keselesaan anda yang menginap, mungkin anda bawa barang yang banyak? Tak adalah serabut kan? Walaupun agak minimal sentuhan dalamannya, ianya tetap lengkap dengan pelbagai kemudahan yang penting.

Sambil bersantai di dalam bilik hotel ini, anda boleh berhibur menggunakan akses wifi dengan kelajuan memuaskan hati yang disediakan.

Lokasinya, hanyalah 10 minit pemanduan untuk ke kawasan pekan Taiping dan bank HSBC.

Harga: Dari RM88+ Semalaman

Alamat: 199 Jalan Simpang,Taiping, Perak, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


4. Hermitage Boutique House

Hermitage Boutique House Taiping - Main Image

Inginkan penginapan dengan suasana mewah tapi masih dalam harga bajet? Menginaplah di Hermitage Boutique House, anda pasti terkejut melihat suasana dan kualiti hotel ini yang tidak kelihatan seperti hotel bermula dari bawah RM200 langsung!

Hermitage Boutique House Taiping - Room Image

Setiap sudut rumah butik ini dihias dengan penuh elegan, pendek kata, di mana saja mata anda pandang, pasti akan tertarik. Sudah puas bersantai di dalam bilik, anda boleh menikmati udara segar di luar sambil bermandi-manda di kolam renangnya yang agak luas atau sekadar berjalan di kawasan halaman yang dikelilingi oleh pokok-pokok menghijau.

Bagi anda yang datang bersama keluarga, penginapan ini adalah pilihan yang tepat!

Harga: Dari RM198+ Semalaman

Alamat: 1196 1197, Lorong Merdeka 1, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


3. Hotel Grand Baron

Hotel Grand Baron - Main Image

Sesuai untuk anda yang keliru sama ada untuk menginap di kawasan yang mendamaikan jiwa ataupun di sekitar kota yang lebih strategik kerana Hotel Grand Baron dapat memberikan anda kedua-duanya sekali. Kedudukannya tidak begitu jauh dari kawasan bandar namun dari hotel ini, anda dapat menikmati udara yang menyegarkan dari Bukit Larut.

Bukan itu sahaja, di dalam penginapan ini sendiri sebenarnya sudah cukup untuk melahirkan rasa nyaman. Atmosfera di dalamnya terasa sungguh mendamaikan ditambah lagi dengan hiasan dalamannya yang sejuk dipandang.

Hotel Grand Baron Room Image

Setelah puas merehatkan diri di dalam bilik, anda boleh meneruskan aktiviti di Taiping ini dengan bermandi-manda di kolam renang yang terletak di ground floor hotel ini. Kalau anda nak tahu, hotel ini menyediakan 2 buah kolam renang, iaitu kolam untuk orang dewasa dan juga untuk kanak-kanak (kedalaman 2 kaki).

Lokasinya, sangat menarik kerana tarikan-tarikan seperti Zoo Taiping dan Taiping Lake Garden terletak hanyalah dalam 1 km dari hotel. Manakala Muzium Perak pula hanyalah 1.5 km dari penginapan ini.

Harga: Dari RM130+ Semalaman

Alamat: Hotel Grand Baron 8, PT 7861, Jalan Bukit Larut, Perak, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


2. Hotel Seri Malaysia Taiping

Hotel Seri Malaysia Taiping - Main Image

Bagi anda yang tak boleh lepas daripada berjogging setiap pagi dan inginkan sarapan yang best untuk tenaga sepanjang hari, penginapan yang paling sesuai untuk anda adalah Hotel Seri Malaysia Taiping.

Hotel ini sangatlah strategik untuk anda yang sukakan suasana yang tenang dikelilingi oleh kehijauan. Sekiranya anda menginap di sini, anda boleh menuju ke Lake Garden yang hanyalah 5 minit berjalan kaki dari hotel, manakala Bukit Larut pula hanyalah 5 minit pemanduan.

Hotel Seri Malaysia Taiping - Room Image

Berkaitan dengan sarapan yang disediakan, anda dapat menikmati aneka hidangan yang best-best dan secukup rasa seperti kuew teow goreng, nasi goreng dan macam-macam lagi! Anda pasti puas hati!

Kemudahan lain yang disediakan hotel ini adalah kolam renang untuk anda menyegarkan badan setelah penat beraktiviti.

Harga: Dari RM159+ Semalaman

Alamat: No 4 Jalan Sultan Mansor Taiping Perak, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


1. Teratak Opah Kamunting

Teratak Opah Kamunting - Main Image

Kalau boleh, mestilah nak merasa suasana ‘asli’ sesebuah kawasan yang dilawatikan? Kalau inilah yang anda inginkan, menginaplah di Teratak Opah Kamunting. Anda dapat merasa nikmat menginap di dalam rumah tradisional.

Bukan sahaja indah di pandangan mata, tapi dari segi keselesaannya, tiada apa untuk dikomenkan. Fasilitinya cukup lengkap dan ini termasuklah ruang dapur kecil yang membuatkan anda rasa seperti berada di rumah sendiri.

Teratak Opah Kamunting - Room Image

Rumah kampung Teratak Opah Kamunting ini juga memiliki tahap kebersihan yang sangat memuaskan hati! Senang cerita, segalanya sempurna dan kesempurnaan ini dapat dinikmati dengan harga permulaan yang sangat rendah iaitu dari RM150!

Harga: Dari RM150+ Semalaman

Alamat: 128, Jalan Kempas Kampung Jana Sambungan, Kamunting, 34600 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


Agak banyak hotel murah di Taiping yang memberikan keselesaan melampaui harganya kan? Tapi sebenarnya banyak lagi pilihan hotel lain yang mungkin anda ingin lihat selain daripada yang disenaraikan di sini. Untuk itu, anda boleh melayari booking.com untuk melihat pilihan yang tidak berkesudahan dengan tawaran harga yang terbaru.

Sekiranya anda merancang untuk meneroka Perak dengan lebih meluas lagi, anda boleh melihat penginapan yang ditawarkan di sekitar Ipoh.

Nak tahu hotel apa yang murah dan best dekat Ipoh? Baca sahaja artikel kami tentang Hotel Menarik di Ipoh. Mesti ada yang menarik hati punyalah!

Walau di mana pun anda memilih untuk menginap, diharapkan anda dapat menikmati percutian yang terindah sewaktu di Taiping.

Bandar ini bukanlah sebuah destinasi yang ‘biasa-biasa’ kerana ia dapat memberikan anda sekeluarga pengalaman percutian yang unik di mana anda dapat kembali ke era lama, tidak seperti tarikan-tarikan di banyak destinasi percutian lain. Tunggu apa lagi? Mari rasakan pengalaman merentas masa dengan melawat bandar Taiping!

Baca: 25 Hotel Bajet Di Ipoh Yang Selesa Bawah RM200 Semalam

Article source: http://www.maisinggah.com/feed/