Categories
Malaysia Travel Guide

18 Hotel Murah Di Taiping | Bilik Bawah RM250 Semalam Khas Untuk Bajet Traveller

 

Penuh dengan nostalgia, Taiping cukup sesuai memegang reputasi sebagai bandar yang paling ‘antik’ di negara ini. Mana tidaknya, di sinilah terletaknya dalam sekitar 40 perkara pertama yang wujud di Tanah Malaysia.

Sebagai contoh, muzium, tasik, zoo, penjara, keretapi dan banyak lagi! Sekiranya jiwa anda meronta-ronta ingin melihat cebisan peninggalan zaman yang telah lama berlalu, jadikanlah Taiping sebagai destinasi percutian yang akan datang.

Sebelum anda memulakan langkah ke bandar ini, jangan lupa untuk membuat tempahan penginapan terlebih dahulu. Untuk tujuan ini, kami nak memudahkan anda membuat pilihan dengan menyenaraikan kesemua hotel dalam harga bajet yang menarik untuk diinapi namun dalam masa yang sama dapat memberikan keselesaan yang dicari. Teruskan membaca senarai hotel murah di Taiping untuk mencari penginapan pilihan hati anda.

18. Panorama Hotel

Panorama Hotel Taiping - Main Image

Terletak di bandar Taiping, Panorama Hotel adalah sebuah penginapan yang sangat strategik untuk anda meneroka pelbagai tarikan yang ditawarkan di sekitar.

Sekiranya anda menginap di sini, cukup mudah untuk anda mengakses tempat-tempat seperti Jejak Warisan Taiping, kedai-kedai makan, pusat-pusat membeli-belah seperti Taiping Mall dan banyak lagi tarikan lain seperti Zoo Night Safari serta Bukit Larut yang hanyalah dalam 2.5 km dari hotel.

Panorama Hotel Taiping - Room Image

Mengenai penginapannya, hotel ini menawarkan 80 buah bilik yang terdiri daripada penginapan jenis Standard, Deluxe, Family dan bilik Suite. Bilik-bilik yang ditawarkan cukup luas dan selesa, lengkap dengan katil yang empuk untuk tidur yang lena sebelum memulakan eksplorasi pada esok hari.

Kemudahan yang disediakan pula adalah tempat meletak kereta yang diberikan pengawasan, surat khabar percuma dan akses wifi. Pihak Panorama Hotel turut menyediakan khidmat sewaan basikal dan kemudahan dobi.

Harga: Dari RM98+ Semalaman

Alamat: 61-79, Jalan Kota, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


Lihat Tawaran Terkini Hotel Terbaik Di Taiping

17. Novotel Taiping

Novotel Taiping Main Image

Untuk yang datang dengan niat nak bershopping tu, apa kata kalau menginap di Novotel Taiping? Kalau anda nak tahu, hotel ini bergabung dengan Taiping Mall! Dengan lokasi yang begini hebat, macam-macam kemudahan ada di sekitar hotel, nak makan? Nak beli barang keperluan? Tak perlu berjalan kaki bawah panahan matahari.

Mengenai penginapannya pula, anda dapat menikmati pemandangan yang menyegarkan bukit-bukau dari bilik tidur. Bilik-biliknya juga agak luas untuk keselesaan penginapan bersama keluarga.

Novotel Taiping Room Image

Selain selesa, hotel ini juga tak kedekut dengan penginapnya, sebab bagi anak-anak yang berusia kurang daripada 16 tahun, boleh mendapat sarapan percuma di hotel.

Tak cukup dengan itu, fasiliti hotel ini juga tak ubah macam hotel mewah, lengkap dengan kolam renang yang luas untuk menyegarkan badan setelah puas makan angin serta pusat kecergasan untuk anda kekal menawan walaupun dah makan macam-macam kat Taiping ni.

Lokasinya? Cukup strategik, terletak di tengah-tengah bandaraya Taiping, ini membolehkan anda melawat banyak tarikan yang terdapat di daerah ini dengan hanya berjalan kaki.

Dengan hanya dalam sekitar 15 minit berjalan kaki, anda boleh sampai ke Zoo Taiping, Taiping Lake Garden, Muzium Perak dan Taiping Night Safari. Bagi anda yang menaiki bas, Terminal Bas hanyalah 5 minit perjalanan kaki dari hotel.

Segalanya tentang hotel ni TERBAIK!

Harga: Dari RM158+ Semalaman

Alamat: No.1, Jalan Tupai, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


16. Tune Hotel Taiping

Tune Hotel Taiping - Main Image

Siapa tak kenal dengan rangkaian Tune Hotel? Ada sahaja di mana-mana bandar besarkan? Tapi yang menariknya, harga yang ditawarkan hotel ini sangat berpatutan tanpa mengabaikan keselesaan penginap.

Lokasi? Tip-top! Tune Hotel Taiping ini terletak di lokasi yang strategik kerana betul-betul berhadapan dengan Taiping Mall, dan di sebelahnya pula terdapat Tesco Taiping.

Bukan itu sahaja, hotel ini juga terletak dalam hanya 3 km dari tarikan-tarikan seperti Zoo Taiping dan Taiping Night Safari.

Tune Hotel Taiping - Room Image

Penginapannya pula memiliki susun atur yang cukup kemas dengan kebersihan yang sangat memuaskan. Di samping itu, sistem keselamatan hotel ini juga sangat canggih. Kedengaran sempurna sebagai pilihan penginapan bersama keluarga bukan? Daripada bilik juga, anda dapat menikmati pemandangan yang menarik di sekitar Taiping.

Harga: Dari RM97+ Semalaman

Alamat: No. 67, Taiping Centre Point, Susur Larut, (Jalan Istana Larut), 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


15. Beverly Hotel Taiping

Beverly Hotel Taiping - Main Image

Beverly Hotel Taiping adalah sebuah penginapan yang juga berada di lokasi yang sangat strategik kerana berdekatan dengan pusat-pusat membeli-belah iaitu Tesco Taiping dan juga Taiping Sentral Mall.

Dari hotel ini juga anda boleh menuju ke banyak kawasan kedai makan dengan hanya berjalan kaki dalam masa 5 minit. Tarikan-tarikan yang terletak berdekatan adalah Zoo Taiping dan Maxwell Hill yang hanyalah dalam sekitar 5 km dari hotel.

Beverly Hotel Taiping - Room Image

Melihat reka bentuk hotel ini dari luar, anda sudah dapat membayangkan bagaimana keadaan di dalamnya yang juga sangat moden. Menggabungkan warna-warna neutral dalam rekaan dalamannya, segalanya sangat sejuk dipandang mata. Bilik-biliknya juga agak luas untuk keselesaan penginapan bersama keluarga. Yang penting, kebersihannya sangat memuaskan hati.

Harga: Dari RM118+ Semalaman

Alamat: Lot 1421, Jalan Istana Larut, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


14. Legend Inn Hotel

Legend Inn Hotel Taiping - Main Image

Legend Inn Hotel yang terletak di tengah-tengah bandaraya Taiping ini menawarkan 89 buah bilik yang masing-masing luas untuk keselesaan bagi anda yang datang bersama keluarga.

Bilik yang dihias dengan moden ini juga sangat bersih! Yang bestnya, sambil bersantai di dalam bilik yang terasa ‘mahal’ ni, anda boleh menikmati pemandangan yang disajikan di sekitar bandar atau alam semula jadi Bukit Larut di kejauhan.

Legend Inn Hotel Taiping - Room Image

Lokasinya, terletak dekat dengan masjid dan kedai-kedai makan sekiranya perut berbunyi kelaparan setelah puas berjalan. Tarikan seperti Lake Garden dan juga pusat-pusat membeli-belah cukup mudah untuk diakses dari hotel.

Harga: Dari RM117+ Semalaman

Alamat: No. 2, Jalan Long Jaafar, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


13. SSL Traders Hotel

SSL Traders Hotel - Main Image

SSL Traders Hotel adalah sebuah hotel yang terletak di Jalan Kamunting lama iaitu di antara bandar warisan Taiping dan juga zon industri.

Dengan harga yang bermula dari RM92+ anda dapat menginap di sebuah hotel yang cukup sempurna lokasinya. Anda boleh menuju ke Larut Matang Perak dalam hanya 5 minit pemanduan, manakala tarikan-tarikan seperti Muzium Perak dan Tasik Taiping pula hanyalah 3 km dari penginapan ini.

SSL Traders Ipoh Hotel - Room Image

Dari kawasan di sekitar hotel ini juga, cukup mudah untuk anda mencari makanan dan tempat membeli barangan keperluan.

Berkaitan penginapannya pula, biliknya diberikan sentuhan moden kontemporari dengan gabungan warna-warna yang neutral menambahkan lagi rasa ‘comfy’ semasa merehatkan badan.

Nak tahu apa lagi sebab untuk memilih penginapan ini di Taiping? Sebabnya adalah kerana sarapan pagi yang disediakan di hotel ini sungguh enak!

Harga: Dari RM92+ Semalaman

Alamat: No.43, Jalan Medan Perwira Satu, Medan Perwira, 34600 Kamunting, Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


12. Hotel Taiping Perdana

Hotel Taiping Perdana - Main Image

Bertaraf 3 bintang, namun Hotel Taiping Perdana ini sebenarnya menyediakan keselesaan yang melepasi tarafnya, tak ubah macam hotel 4 bintang! Antara kemudahan mewah yang disediakan di sini adalah kolam renang indoor untuk bermandi-manda dan spa untuk memanjakan badan.

Hotel yang terletak di pusat bandar Taiping ini cukup strategik untuk anda yang datang untuk menerokai bandar klasik ni.

Hotel Taiping Perdana - Room Image

Antara tarikan yang terletak berdekatan adalah Muzium Perak Taiping dan Taiping Lake Gardens yang hanyalah 5 minit pemanduan dari hotel. Manakala Pusat Perlindungan Burung dan Taiping Night Safari pula hanyalah dalam 20 minit pemanduan.

Mengenai bilik penginapannya pula, sungguh selesa dan lengkap dengan pelbagai kemudahan penting. Kalau anda menginap di bilik yang berbalkoni, pemandangan yang dapat dinikmati sangat mengujakan.

Harga: Dari RM129+ Semalaman

Alamat: 1, Medan Koperasi, Lorong Koperasi, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


11. Kimal Hotel Taiping

Kimal Hotel Taiping - Main Image

Kimal Hotel Taiping adalah sebuah penginapan yang sempurna untuk anda yang susah nak kenyang, sebab anda hanya perlu berjalan kaki je untuk menuju ke gerai-gerai makanan dan kedai makan 24 jam yang termasuklah KFC. Untuk beraktiviti pula, tarikan yang terletak berdekatan adalah Zoo Taiping dan Taiping Park.

Kimal Hotel Taiping - Room Image

Walaupun di dalam harga bajet, penginapan yang ditawarkan sangat sejuk dipandang mata, dengan konsep moden yang menambahkan lagi keselesaan. Antara kemudahan yang disediakan adalah akses wifi dan tempat meletak kereta di depan hotel.

Harga: Dari RM88+ Semalaman

Alamat: Jalan Taming Sari, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


10. Louis Hotel

Louis Hotel Taiping - Main Image

Louis Hotel adalah sebuah penginapan yang elegan dan tampak mewah walaupun dengan tawaran harga yang murah iaitu dari RM124 semalaman.

Hotel butik ini terletak di lokasi yang sangat strategik yang memudahkan anda untuk menuju ke pusat-pusat membeli-belah dan kedai-kedai makan. Stesen keretapi juga hanyalah berberapa minit dari hotel ini. Tarikan seperti Zoo Taiping dan taman tasik pula hanyalah dalam 1 ke 2 km dari hotel.

Louis Hotel Taiping - Room Image

Bukan sekadar memiliki lokasi yang sempurna, hotel yang elegan ini turut menawarkan kemudahan wifi yang pantas, Unifi untuk anda gunakan sebagai hiburan pada waktu lapang. Di samping itu, pihak hotel turut menyediakan tempat letak kereta percuma yang diawasi oleh pengawal keselamatan.

Harga: Dari RM124+ Semalaman

Alamat: No. 129-131, Jalan Pasar, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


9. The Regency Seri Wawasan

The Regency Seri Wawasan Taiping - Main Image

Tidak seperti yang disangkakan bila melihat harga yang ditawarkan, The Regency Seri Wawasan  turut menawarkan kemudahan spa untuk memanjakan badan dan akses wifi yang berkelajuan tinggi.

Bukan itu sahaja, hotel ini juga dikatakan sangat mesra Muslim. Kalau ini yang menjadi perkara paling penting untuk anda, tak perlu cari tempat lain lagi, booking sahaja The Regency Seri Wawasan.

The Regency Seri Wawasan Taiping - Room Image

Bagi anda yang datang bersama keluarga, anda boleh menginap dengan rasa tenang kerana hotel ini melakukan pemantauan keselamatan selama 24 jam! Di samping itu, untuk anda yang datang dengan membawa kenderaan sendiri pula, tempat meletak kereta pun sudah tersedia.

Lokasinya, hanyalah 10 minit pemanduan untuk ke Zoo Taiping, Taiping Night Safari dan Muzium. Jarak hotel ini dari tarikan alam semula jadi Bukit Larut pula hanyalah 10 km. Kedai makan? Sangat mudah untuk dicari di sekitar hotel.

Harga: Dari RM146+ Semalaman

Alamat: 2453, Jalan Convent, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


8. Sojourn Beds Café (Backpackers)

Nak save bajet tapi tak nak penginapan yang terlalu terserlah sangat ‘kemurahannya’? Anda boleh memilih untuk menginap di Sojourn Beds Café. Dengar namanya je dah dapat rasa yang ini bukanlah tempat tidur bajet yang biasa.

Jiwa hipster dan klasik anda pasti bersorak gembira sebaik melihat suasana di sekitar tempat penginapan untuk backpackers ni. Dihiasi dengan barangan antik, namun jangan tak tahu, bangunan ini juga agak antik!

Sojourn Beds Café sebenarnya terletak dalam bangunan rumah kedai yang telah wujud sejak tahun 1930-an lagi, namun ianya telah dibaikpulih untuk menambahkan keselesaan para penginap. Bukan itu sahaja, jangan tertipu dengan pemandangan ‘klasiknya’ kerana ia juga lengkap dengan kemudahan moden seperti penyejuk udara dan juga wifi percuma.

Nak tahu apa lagi yang best kat sini? Bagi anda yang suka membaca, penginapan ini turut menyediakan rak-rak yang padat dengan buku! Kalau cuaca tak sesuai untuk berjalan, adalah sesuatu untuk dibuat selain online kan?

Harga: Dari RM35+ Semalaman

Alamat: No. 54, Jalan Kota, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


7. Golden Roof Hotel Taiping

Golden Roof Hotel Taiping - Main Image

Golden Roof Hotel Taiping adalah sebuah hotel 3 bintang yang menawarkan 25 buah bilik yang terdiri daripada bilik jenis Superior Twin, Deluxe King, Premier King Double King, Deluxe Suite, dan Family Suite.

Lokasinya terletak di tengah-tengah bandaraya Taiping dan dekat dengan banyak kedai-kedai makan termasuklah kedai yang buka sehingga lewat pagi. Pusat membeli-belah juga terletak tidak jauh dari hotel ini.

Golden Roof Hotel Taiping - Room Image

Berkaitan dengan bilik-biliknya pula, hotel ini memiliki reka bentuk dalaman yang moden lengkap dengan katil yang empuk untuk merehatkan badan yang penat setelah berjalan. Di samping itu, walaupun terletak di kawasan yang sibuk, keadaan di dalam penginapan tetap tenang daripada sebarang gangguan bunyi.

Harga: Dari RM93+ Semalaman

Alamat: 3A, Jalan Taiping 1, Off Jalan Tupai, Taiping Business Centre, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


6. ArRayyan Guesthouse Homestay

ArRayyan Guesthouse Homestay - Main Image

Anda nakkan penginapan yang luar biasa best? Apa kata kalau menginap di ArRayyan Guesthouse Homestay?

Rumah penginapan ini memang lain daripada yang lain! Lengkap dengan gazebo untuk bersantai menikmati angin segar di luar. Yang bestnya, dekat dalam pondok ni juga siap ada hammock untuk anda berbaring dan menyegarkan fikiran.

ArRayyan Guesthouse Homestay - Room Image

Bagi anda yang membawa anak-anak kecil pula, kolam renang kanak-kanak turut disediakan di luar. Satu pengalaman penginapan yang sangat menarik bukan? Lebih privasi berbanding dengan hotel dan tiada kekurangan dari segi fasilitinya.

Selain itu, anda juga boleh merancang untuk berbbq di rumah penginapan ini kerana kemudahan bbq turut disediakan.

Lokasinya, terletak hanyalah 1.7 km dari Taiping Mall.

Harga: Dari RM200+ Semalaman

Alamat: Jalan Medan Taiping 7 2 Lorong 1 Kampung Boyan, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


5. Raintown Inn

Raintown Inn Taiping - Main Image

Jika kebersihan dan privasi adalah apa yang anda cari, pilihlah penginapan Raintown Inn yang terletak di Jalan Simpang kerana anda pasti akan berpuas hati.  Tidak seperti hotel-hotel besar yang lain, Raintown Inn hanyalah sebuah penginapan kecil yang menawarkan 10 buah bilik.

Kesemua bilik ini dihias dengan  minimal menambahkan lagi keselesaan anda yang menginap, mungkin anda bawa barang yang banyak? Tak adalah serabut kan? Walaupun agak minimal sentuhan dalamannya, ianya tetap lengkap dengan pelbagai kemudahan yang penting.

Sambil bersantai di dalam bilik hotel ini, anda boleh berhibur menggunakan akses wifi dengan kelajuan memuaskan hati yang disediakan.

Lokasinya, hanyalah 10 minit pemanduan untuk ke kawasan pekan Taiping dan bank HSBC.

Harga: Dari RM88+ Semalaman

Alamat: 199 Jalan Simpang,Taiping, Perak, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


4. Hermitage Boutique House

Hermitage Boutique House Taiping - Main Image

Inginkan penginapan dengan suasana mewah tapi masih dalam harga bajet? Menginaplah di Hermitage Boutique House, anda pasti terkejut melihat suasana dan kualiti hotel ini yang tidak kelihatan seperti hotel bermula dari bawah RM200 langsung!

Hermitage Boutique House Taiping - Room Image

Setiap sudut rumah butik ini dihias dengan penuh elegan, pendek kata, di mana saja mata anda pandang, pasti akan tertarik. Sudah puas bersantai di dalam bilik, anda boleh menikmati udara segar di luar sambil bermandi-manda di kolam renangnya yang agak luas atau sekadar berjalan di kawasan halaman yang dikelilingi oleh pokok-pokok menghijau.

Bagi anda yang datang bersama keluarga, penginapan ini adalah pilihan yang tepat!

Harga: Dari RM198+ Semalaman

Alamat: 1196 1197, Lorong Merdeka 1, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


3. Hotel Grand Baron

Hotel Grand Baron - Main Image

Sesuai untuk anda yang keliru sama ada untuk menginap di kawasan yang mendamaikan jiwa ataupun di sekitar kota yang lebih strategik kerana Hotel Grand Baron dapat memberikan anda kedua-duanya sekali. Kedudukannya tidak begitu jauh dari kawasan bandar namun dari hotel ini, anda dapat menikmati udara yang menyegarkan dari Bukit Larut.

Bukan itu sahaja, di dalam penginapan ini sendiri sebenarnya sudah cukup untuk melahirkan rasa nyaman. Atmosfera di dalamnya terasa sungguh mendamaikan ditambah lagi dengan hiasan dalamannya yang sejuk dipandang.

Hotel Grand Baron Room Image

Setelah puas merehatkan diri di dalam bilik, anda boleh meneruskan aktiviti di Taiping ini dengan bermandi-manda di kolam renang yang terletak di ground floor hotel ini. Kalau anda nak tahu, hotel ini menyediakan 2 buah kolam renang, iaitu kolam untuk orang dewasa dan juga untuk kanak-kanak (kedalaman 2 kaki).

Lokasinya, sangat menarik kerana tarikan-tarikan seperti Zoo Taiping dan Taiping Lake Garden terletak hanyalah dalam 1 km dari hotel. Manakala Muzium Perak pula hanyalah 1.5 km dari penginapan ini.

Harga: Dari RM130+ Semalaman

Alamat: Hotel Grand Baron 8, PT 7861, Jalan Bukit Larut, Perak, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


2. Hotel Seri Malaysia Taiping

Hotel Seri Malaysia Taiping - Main Image

Bagi anda yang tak boleh lepas daripada berjogging setiap pagi dan inginkan sarapan yang best untuk tenaga sepanjang hari, penginapan yang paling sesuai untuk anda adalah Hotel Seri Malaysia Taiping.

Hotel ini sangatlah strategik untuk anda yang sukakan suasana yang tenang dikelilingi oleh kehijauan. Sekiranya anda menginap di sini, anda boleh menuju ke Lake Garden yang hanyalah 5 minit berjalan kaki dari hotel, manakala Bukit Larut pula hanyalah 5 minit pemanduan.

Hotel Seri Malaysia Taiping - Room Image

Berkaitan dengan sarapan yang disediakan, anda dapat menikmati aneka hidangan yang best-best dan secukup rasa seperti kuew teow goreng, nasi goreng dan macam-macam lagi! Anda pasti puas hati!

Kemudahan lain yang disediakan hotel ini adalah kolam renang untuk anda menyegarkan badan setelah penat beraktiviti.

Harga: Dari RM159+ Semalaman

Alamat: No 4 Jalan Sultan Mansor Taiping Perak, 34000 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


1. Teratak Opah Kamunting

Teratak Opah Kamunting - Main Image

Kalau boleh, mestilah nak merasa suasana ‘asli’ sesebuah kawasan yang dilawatikan? Kalau inilah yang anda inginkan, menginaplah di Teratak Opah Kamunting. Anda dapat merasa nikmat menginap di dalam rumah tradisional.

Bukan sahaja indah di pandangan mata, tapi dari segi keselesaannya, tiada apa untuk dikomenkan. Fasilitinya cukup lengkap dan ini termasuklah ruang dapur kecil yang membuatkan anda rasa seperti berada di rumah sendiri.

Teratak Opah Kamunting - Room Image

Rumah kampung Teratak Opah Kamunting ini juga memiliki tahap kebersihan yang sangat memuaskan hati! Senang cerita, segalanya sempurna dan kesempurnaan ini dapat dinikmati dengan harga permulaan yang sangat rendah iaitu dari RM150!

Harga: Dari RM150+ Semalaman

Alamat: 128, Jalan Kempas Kampung Jana Sambungan, Kamunting, 34600 Taiping

Selanjutnya Di Booking.com


Agak banyak hotel murah di Taiping yang memberikan keselesaan melampaui harganya kan? Tapi sebenarnya banyak lagi pilihan hotel lain yang mungkin anda ingin lihat selain daripada yang disenaraikan di sini. Untuk itu, anda boleh melayari booking.com untuk melihat pilihan yang tidak berkesudahan dengan tawaran harga yang terbaru.

Sekiranya anda merancang untuk meneroka Perak dengan lebih meluas lagi, anda boleh melihat penginapan yang ditawarkan di sekitar Ipoh.

Nak tahu hotel apa yang murah dan best dekat Ipoh? Baca sahaja artikel kami tentang Hotel Menarik di Ipoh. Mesti ada yang menarik hati punyalah!

Walau di mana pun anda memilih untuk menginap, diharapkan anda dapat menikmati percutian yang terindah sewaktu di Taiping.

Bandar ini bukanlah sebuah destinasi yang ‘biasa-biasa’ kerana ia dapat memberikan anda sekeluarga pengalaman percutian yang unik di mana anda dapat kembali ke era lama, tidak seperti tarikan-tarikan di banyak destinasi percutian lain. Tunggu apa lagi? Mari rasakan pengalaman merentas masa dengan melawat bandar Taiping!

Baca: 25 Hotel Bajet Di Ipoh Yang Selesa Bawah RM200 Semalam

Categories
Tourism Malaysia

MEALS-ON-WHEELS IN MALAYSIA

As your tummy growls, you only look for one thing: Food. Yes, food is an essential nourishment for the human body. In Malaysia, we’re really lucky to have such a great variety of delicious cuisines originating from many different races and ethnicities. From Malay lauk, Indian curries and Chinese desserts, as well as the many lovely snacks and treats from other ethnic origins, there’s just a great choice so you’ll never go hungry again!

You might imagine going into a restaurant, with a server to welcome you and take you to your table as he makes recommendations off the menu. Well, this is not a story about dining in a restaurant, but this is a story about dining in at food trucks.

Besides the huge number of restaurants, cafes and street-side stalls cropping up almost everywhere in Malaysia, you can also find food trucks at certain parking lots, at central parks, corners of every building, and pretty much everywhere. They are also seen, these days, at any festivals or public events!

That’s right, food trucks are becoming a trend in Malaysia.  Some offer local dishes, others serve Western choices, and still others cook up a fusion of the two.

To sample some of the best food offered by these food truck vendors, we’ve compiled our top three recommendations of food truck “ports” where several food trucks gather in a common yet comfortable space for diners to enjoy a hassle-free meal any time of the day.

Photo courtesy of MALAY MAIL

Food truck with a view
One of the food truck parks gaining popularity for being everything “hipster” and cool in Malaysia is “TAPAK Urban Street Dining.” Just look up the hashtag “Tapak Urban Street Dining” and you’ll see Instagram flooded with pictures of people dining away with the Kuala Lumpur Petronas Twin Towers lit up spectacularly in the background. That’s right, besides the awesome food (mostly local menus with an urban twist such as Nasi Kukus with grilled chicken by Meltshack and coconut and mango jelly shake by The Hut), the big draw is the world’s tallest twin skyscrapers. But honestly, gather up some friends, enjoy some good food and drink in the awesome views…what could be better?

More info on the web at www.ilovetapak.com

Where east meets west
If you are looking for an unconventional dining experience, then head north to Ipoh, Perak, and find your way to “Food Truck Garden”. Since its debut on March 2017, this port is notably known as “The legacy of food truck generation in the state of Perak,” providing a diverse selection of local food and beverages, but with a little Western twist added. Imagine dining on the likes of the ubiquitous rice that’s given a Swedish twist in Nasi Goreng Meatball by Le Reussi FoodTruck; the Keropok Lekor Cheese created by KualiQib which elevates the local fish crackers with generous dollops of gooey, melted cheese; and the Melted Lamb, a deliciously moist and tender meat made by Puffer on the Move. With over 30 (maybe more!) food trucks to choose and feast from along with live bands performing every night, the garden offers an open-air dining concept for friends and family to gather and feast.

More info on:

Facebook  – Food Truck Garden at Bulatan Amanjaya

Instagram  – silverstatefoodtruck

International flavours in one spot
Heading south of Malaysia lands you in Melaka, yet another state capital of delicious proportions! Instead of the usual local Portuguese and Baba Nyonya cuisine, the Melaka Food Truck Park at Ayer Keroh takes you on an international food journey. Here, you can satisfy your cravings for Italian food (pastas), Korean food (Jipangi Korean ice cream), Japanese food (takoyaki), Spanish food (churros), Mexican food (tacos), and more! The ambience is chill with fountain water features, lanterns overhead and buskers serenading the night away. Just a stone’s throw away is the Melaka Mall where you can continue your hang-out session with friends either shopping away or catching a movie at its cinema.

More info on:

Facebook – Melaka Food Truck Park

Instagram – Melaka_foodtruckpark

Categories
Tourism Malaysia

A TALE OF THE RAGING KAMPAR RIVER

White water rafting is definitely not for the faint-hearted. Since I survived to tell the tale, let me share with you the excitement of rafting in the Kampar River surrounded by the greenery of the Gopeng rainforest.

White Water Rafting in Kampar River, Gopeng, Perak

Gopeng, a small town about 90 kilometres from Kuala Lumpur, has many pre-war shop houses. This quiet and unassuming place is the gateway to some of the most adventurous outdoor activities in Peninsular Malaysia.

The most popular adrenaline pumping fun is white water rafting in the Kampar River. The scenic waterway is created by the merging of three rivers, Geruntum River, Geroh River and Pacat River in Perak. Rated as a Grade I to III river, it offers a great combination of water ranging from gentle flows to challenging and technical white water. It is also perfect for beginners.

From Gopeng town, it takes about 15 minutes to reach the starting point located at Kg. Ulu Geruntum. The journey itself is a memorable experience as visitors will pass by some of the most picturesque places in Gopeng with a whole spectrum of landscapes. During the fruit season, you will be looking with envy at the fruit orchards flanking both sides of the narrow, winding road. You can also enjoy the beauty and the tranquillity of the quaint traditional villages along the way. A 100-year-old water pipe stretches from the nearby mountains through the major settlements to the old mining area and the villagers are still using the water supply from it.

Upon reaching the white water rafting site, you will find many resorts there as well as several adventure specialists offering white water rafting and other outdoor activities. These are all a stone’s throw away from the starting point of the white water rafting. Whichever adventure company you go with, you will be given a liability form to sign before you can proceed further. Your river guide will brief you about paddling commands, safety measures and the do’s and don’t’s of white water rafting. Then, armed with a life jacket, helmet and paddle, you are all set to face the raging river.

The number of passengers per raft depends on river conditions and other factors but generally it ranges from two to six people.

It helps to have a skillful and friendly river guide as he will calm you down with his jokes and fascinate you with local anecdotes. Our guide, Max, who sat at the back of the raft, helped us to avoid rocks, kept us on the right path, cracked jokes and made sure we had a great time. Besides the guide, a safety kayaker cum photographer will follow rafters throughout the journey to ensure their safety and capture images of their ride.

Water Confidence Test
One of the most important things a rafter has to do before continuing his or her journey down the breathtaking twists, turns and drops of the white water course is the water confidence activity. Depending on the level of the water, there is a possibility of you being thrown out of the raft. The water confidence activity helps you prepare for the worst. It requires you to do body rafting along a short stretch. Your guide will steer you into the current and then he will let you go. If your water confidence is low, the three-minute body rafting will feel like ages and you will end up swallowing a lot of water. This is definitely not an activity for the self-conscious. However, the most important thing is to have faith in your guide and not panic.

After your water confidence has been tested, it is time for you to try your first rapid. White water rafting is an exhilarating activity that provides you with the ultimate adrenaline rush. Cascading down the rapids is only part of the fun. The whole journey is not one huge “liquid chaos” as it provides scenic and relaxing experiences. There are also flat sections in the river for you to take a breather after conquering tough rapids.

Up, Close and Personal with the Rapids of the Kampar River

Kampar River has been a popular spot for white water rafting since 2003. A trip on this river is a two-hour, adrenaline-fuelled journey along a seven or nine kilometres stretch depending on the water level. There are 10 prominent rapids along the stretch and every rapid has a tale to tell.

The first rapid was named Broken Ledge to reflect the concrete ruins of a dam at the river that was once built for the tin mining industry in the Gopeng area.

One of the toughest rapids in the river is called Easy Drop as rafters including the river guide have the tendency to be thrown overboard. Basically, the rapid has two drops of approximately three metres high. Upon reaching this rapid, the river guide will shout the word “Boom! Boom!” to indicate that everyone has to sit in the centre of the raft to avoid falling into the river. It is very exhilarating as your raft is thrown through the rapid and you are left to the mercy of the powerful water.

Rajah Corner is the longest rapid in Kampar River. It is aptly named after the big colony of Rajah Brooke butterflies swarming over the rocks along the area, especially in the morning.

Whenever a raft passes through the Hyside rapid, it has to be in a 30 degree angle so that it can get through the rapid without capsizing. Everyone must move to the “high” side of the raft so that the raft will be in a slightly tilted position.

Slide rapid is a little tricky and slightly technical as it requires the raft to go through most of the right side before sliding to the middle. A raft can easily get stuck in this rapid, especially when the water level is low. If it happens, rafters must shift to the front or the back of the raft depending on the situation and in the meantime, the guide will push the raft back into the main current. It requires skillful manoeuvering because of frequent obstructions.

One rapid called Paddle Breaker marks the site where a guide had his paddle broken in half while going down it. Snake rapid got its name simply because the curve of the river looks like a snake. Your raft will go through a zigzag pattern to clear out of this rapid.

Enders Rapid refers to a skillful trick river kayakers love to do at this rapid. The play manoeuver involves nosing the boat’s bow down and deep and the stern up resulting in the kayak popping vertically upward.

Seeing a flock of chickens running around the area during their first recce, the guides decided to name one rapid Chicken Run. Another is called Eddy Point, the white water terminology for an area where two currents from the opposite direction met to create a circular or spiral motion in the water.

All these rapids offer different kinds of thrills to rafters. You can never run a river the same way twice as the changes of the water flow make each trip unique.

During the journey, you will find yourself resting between rapids, relaxing and listening to your guide talking about the river. There are several rest stops at some areas of interest.

End of the Journey

The journey ends at Kampung Jahang where you will be transported back to your resort for a quick shower and a change of clothes. Your guide will then take you to a nearby restaurant for a hearty meal after all the hard work and excitement.

No one ever walks away from white water rafting experience in Kampar River untouched. You will either get addicted to this extreme activity or fall in love with the sheer beauty of the river area or both. Either way, you will want to return to this unique place again and again.

If white water rafting is not challenging enough for you, there are other extreme activities that you can try such as water abseiling from the top of a three-storey high waterfall, advanced-level kayaking, mountain biking, jungle trekking and caving.

Getting There
From Kuala Lumpur, get off the North-South Plus Expressway at the Gopeng interchange. It is advisable to join organised groups as they will guide you to the starting point and make all the arrangements necessary.

Who to Contact

DESTINATION PERAK SDN. BHD
(A subsidiary of Perbadanan Kemajuan Negeri Perak)
Level 11, Perak Techno-Trade Centre, Bandar Meru Raya, Off Jalan Jelapang, 30020 Ipoh, Perak Darul Ridzuan, Malaysia.
Tel:1800 22 8772
Email: hello@destinationperak.travel

 

 

Categories
Tourism Malaysia

A ROAD TRIP BACK IN TIME

A Road Trip Back in Time

Malaysia is rich with history, not only from the Dutch or British era but also from the World War II events that took place on this land. My friend and I decided that we would make a trip to revive some forgotten times. Thus, we set off on a historical road-trip that we named “2 historical states in 2 days”!

For those attempting to follow in our footsteps, rest assure that driving on Malaysian roads and highways is totally safe and enjoyable with great infrastructure and amenities along the way. Your long-distance drive can be interspersed with stops along the clean RnRs (Rest and Relax lay-bys) where there are food stalls, restrooms, convenience stores, petrol stations and Muslim prayer rooms.

The Mammoth on the Lake
From Kuala Lumpur, our first historic stop was to visit a “machine” from the British colonial era. Driving up north on the North-South PLUS Highway, we headed to Tanjung Tualang in Batu Gajah, a forgotten town that used to be famous for tin-mining activities in its heyday.

Briefly, Malaysia used to be the world’s largest tin producer, but when tin prices fell in 1980s, tin mining as an industry slowly ceased to exist in the country.

The “machine” we were going to check out is one of the last remaining pieces of Perak’s tin mining history. The Tanjung Tualang Tin Dredge No. 5 – or TT5 as it was called – stood heftily on the lake. This mammoth of a machine is Kinta Valley’s latest attraction. It was newly refurbished as a public museum to provide a glimpse into Malaysia’s tin-mining era in the old days.

Built in 1938, this surviving (but no longer in operation) bucketline tin dredge is simply a magnificent piece of engineering invention. It was originally steam-operated, but later turned fully electric in 1963.

We spent the rest of the tour with our well-informed guide, listening to how the tin dredge was operated and how the mines had changed not only the lives of people in Perak in those days, but also how the entire industry transformed and developed Malaysia.

One can explore almost all the areas of the tin dredge, touch and feel the machinery and also participate in some activities. We actually learned how to do manual tin mining – just to feel the experience of the original-time consuming method. After a “hard day’s work,” we took a sip at the lovely The Can Tin Diner, a small outlet which offers beverages and snacks.

The Original Tin Miners’ Club
We then left Batu Gajah on a 30 minute drive headed straight for Ipoh, the capital city of Perak which had its fair share of history to tell as well.

To delve deeper into Malaysia’s tin mining history, we visited Han Chin Pet Soo museum. For those who are interested to learn more about Malaysia’s tin mining history, there is no better place to do so than at this museum housed in what was once known as a private club for tin mining towkays since the 1890s. We explored three floors’ worth of old Malaya history through a guided tour and viewing unique exhibits such as a tin mine diorama, archived films, opium smoking paraphernalia, rare photographs and more.

That night, as we lulled ourselves to sleep at the Kinta Riverfront hotel in the city area, our dreams were of tin prospectors in old Malaya finding riches in the Kinta River.

Bridge to the Battlefields
The next day, we continued our journey to Penang and used the new Sultan Abdul Halim Muadzam Shah bridge to the island. This newly-built second link to the island was nearer to our ultimate destination, the Penang War Museum in Batu Maung.

It connects Bandar Cassia (Batu Kawan) in Seberang Perai on mainland Peninsular Malaysia with Batu Maung on Penang Island, and is the ideal bridge to take if you want to explore the southern parts of Penang Island.

It is the second bridge to link the island to the mainland after the first Penang Bridge. The total length of the bridge is 24 km (15 mi) with length over water at 16.9 km (10.5 mi), making it the longest bridge in Malaysia and the longest in Southeast Asia.

To abide by the Road Safety Audit, the bridge has numerous “S” shaped curves along its length. It took us about 20 minutes to cross the bridge.

Once in Batu Maung and as our car inched up the hill on which the museum stood, there was no mistaking that we were in “army territory” from the signages and war relics around.

The war bunker and fort at Batu Maung was erected by the British in the 1930s, but later came into the possession of the Japanese in 1941 when they turned it into a prisoners’ camp.

Exploring the various areas of the fort revealed many interesting relics such as pillboxes, underground shelters and bunkers dug deep into the ground. We entered a bunker that was once used as an ammunition storage area.  A bit further down, we saw a tunnel used to safely detonate bombs, big machine guns or launchers. We also saw the area where executions were carried out. A look into the barracks, now camouflaged by jungle, was a glimpse into the tormented lives and routines endured by the soldiers.

This definitely wasn’t a place for the faint-hearted, but for those who have a genuine love for history, they will find many fascinating stories and artefacts here to add depth to their knowledge of Malaysian history.

The Home of Heritage

We left the museum drenched in sweat, and the only thing to perk us up again was a comfortable warm bath in the lovely and eccentric Penaga Boutique Hotel. This cosy Baba-Nyonya inspired hotel is a cluster of 15 pre-war heritage shop houses converted into a an elegant five-star boutique accommodation full of character, right in the middle of George Town’s UNESCO heritage zone. Stepping into this Peranakan styled hotel transported us back to the origins of the Chinese and Malay cultures that fused all those years ago in Penang.

Staying the night here was a fitting way to end our history-tracing road trip as we immersed ourselves in the rich and colourful past of George Town City, whose amalgam of culture, heritage and traditions earned it a UNESCO World Heritage Site listing.

And the best thing was the location – it was just a stone’s throw away from a legendary culinary establishment for the masses – Nasi Kandar Line Clear! Although the restaurant has its franchises, nothing beats the original flavours where it first became famous.

We left Penang the very next morning pleased that we had managed to go back several decades in time to relive Malaysia’s glorious past and enjoy the fruits of its present and future.

 

Tanjung Tualang Tin Dredge No. 5 or TT5 Museum 

Address9th KM, Jalan Tanjung Tualang, 31000 Batu Gajah, Perak
Time:      9.00 am to 6.00 pm (Monday closed)
Phone:   +6014-904 3255
Fee:         From RM5 to RM20 and free for kids under 6 (Limited to 20 pax per session)

Han Chin Pet Soo Museum

Address: No. 3, Jalan Bijeh Timah (Treacher Street), 30100 Ipoh, Perak
Time: 9:30 am to 4:45 pm (Monday closed) Entry is by appointment only
Bookings: http://www.ipohworld.org/reservation/
Phone: +605 241 4541
Fee: No entrance fee, though donations of RM10 per adult and RM5 per child is welcomed

Penang War Museum

Address:  Batu Maung street, 11960 Batu Maung, Penang
Time: 9.00 am to 6.00 pm (Daily)
Plus 8.00 pm – 10.00 pm (Saturday Sunday)
Phone: +604-626 5142
Fee: From RM20 to RM35
*The museum is best reached by private transport.

Categories
Malaysia Travel Guide

24 Tempat Menarik Di Taiping | Jom Bercuti Ke Bandar Warisan

Jika sesebuah kawasan boleh digelar sebagai harta karun di negara ini, Taiping adalah tempatnya. Di sinilah tersimpannya pelbagai tempat-tempat menarik yang ‘pertama’ wujud di Tanah Melayu aka Malaysia.

Seperti yang telah direkodkan oleh Majlis Perbandaran Taiping sendiri, secara totalnya, terdapat sekitar 40 perkara yang pertama terdapat di Tanah Melayu di dalam daerah ini.

Dari stesen keretapi, zoo, penjara, muzium hinggalah ke taman tasik dan banyak lagi menjadikan Taiping destinasi percutian yang penuh dengan nostalgia. Nak tahu dimanakah lokasi-lokasi menarik di bandar klasik ini? Teruskan membaca senarai tempat menarik di Taiping ini.

24. Taman Tasik Taiping

Taiping Lake Gardens Image
Sumber: Destination Perak

Dibuka pada tahun 1880, Taman Tasik Taiping merupakan taman awam yang pertama di Malaysia. Taman tasik yang pada asalnya kawasan perlombongan bijih timah ketika zaman penjajahan British ini juga adalah taman yang terbesar di Malaysia dengan keluasan 64 hektar.

Di dalam tarikan alam semula jadi ini bukan hanya terdapat sebuah tasik tapi 10 buah tasik indah yang di sekitarnya berdiri pohon-pohon angsana yang membekalkan oksigen yang menyegarkan kepada sesiapa yang bersantai di sini.

Untuk pengetahuan anda, lanskap taman ini merupakan hasil rekaan seorang warga British bernama Charles Compton. Antara fasiliti yang terdapat di taman ini adalah kolam teratai, taman Jepun, jambatan zig-zag, laluan rollerskate, trek berjogging, ruang aact refleksologi, bot pedal dan lain-lain lagi.

Alamat: Taiping Lake Garden, 12, Medan Istana 2, Bandar Ipoh Raya, 30000, Ipoh, Perak


Lihat Tawaran Terbaik Hotel Di Taiping

23. Zoo Taiping

Zoo Taiping Image
Sumber: Mazzlina Linn

Jika Taman Tasik Taiping adalah taman yang pertama di Malaysia, Zoo Taiping pula adalah zoo yang pertama yang wujud ni negara ini. Banyak juga yang bermula di Taiping ya? Tak ke legendary tu?

Taman yang berkeluasan 30 ekar ini memuatkan sekitar 1300 ekor haiwan yang dibiarkan bergerak bebas di dalam habitat semula jadi mereka.  Bagi pencinta haiwan, di sinilah anda dapat mendekati dan mempelajari banyak tentang sifat dan suasana persekitaran sebenar mereka.

Selain itu, Zoo Taiping juga merupakan pelopor Night Safari di Malaysia. Ketika waktu malamlah anda dapat melihat aktiviti-aktiviti haiwan yang kebiasaannya bersifat lebih aktif. Lebih aktif haiwan-haiwan ini, lagi menarik ragam yang dapat disaksikan.

Waktu Operasi: Setiap Hari (8.30am – 6.00pm) | Waktu Haiwan Diberi Makan (9.00am – 12.00pm)

Bayaran: Dewasa RM17 | Kanak-kanak RM8.50

Alamat: Jalan Taman Tasik Taiping, Taman Tasik Taiping, 34000 Taiping


22. Muzium Perak

Perak Museum Taiping
Sumber: Taiping The Guide

Bangunan yang bereka bentuk neo-klasik Inggeris ini, Muzium Perak, merupakan sebuah muzium yang mengumpulkan lebih daripada 8000 koleksi yang terdiri daripada koleksi barangan kebudayaan, arkeologi dan alam semula jadi.

Sesetengah daripada bahan yang dipamerkan di sini telah diklasifikasikan sebagai koleksi yang rare yang berusia lebih daripada seratus tahun dan sukar ditemui ataupun semakin pupus. Antara yang dapat dilihat di muzium ini adalah spesimen haiwan, artifak kraftangan, tembikar dan banyak lagi.

Waktu Operasi: Isnin – Ahad (9.00am – 5.00pm) | Hari Raya Puasa Raya Haji Tutup

Bayaran: Dewasa RM2 | Kanak-kanak Bawah 12 Tahun Berpakaian Sekolah Percuma

Alamat: Jalan Taming Sari, Taiping, 34000


21. Spritzer EcoPark

Spritzer EcoPark Taiping
Sumber: Spritzer EcoPark

Jangan tak tahu, air mineral Spritzer yang sering diminum ini juga ada tamannya sendiri yang diberikan nama sebagai Spritzer EcoPark. Taman yang dibuka secara rasmi pada tahun 2015 ini storyline menempatkan lapangan golf mini berbayar untuk anda berseronok bersama keluarga sambil menikmati udara nyaman.

Anda juga boleh memasuki ruang yang diberi nama The Discovery Tunnel untuk melihat info berkaitan pemprosesan air mineralnya. Sudah puas mengisi sedikit sebanyak ilmu di sini, anda boleh mencuba aktiviti lain yang disediakan seperti Tree Tag Walkabout dan Kidz Zone yang mana anak-anak anda akan diajar untuk menghasilkan sesuatu menggunakan barangan kitar semula.

Bagi yang sekadar ingin bersantai, anda boleh menikmati kopi yang kaw dari sebuah kafe yang agak eksklusif yang terdapat di sini.

Waktu Operasi:

  1. i) Lapangan Golf: Setiap Hari (9.00am – 9.00pm)
  2. ii) Waktu Lawatan ke Kilang: Isnin – Jumaat (11.00am – 3.00pm) | Sabtu (11.00am)

Alamat: Lot 898, Jalan Reservoir, Off Jalan Air Kuning, 34000 Taiping


20. Ansari Famous Cendol

Ansari Famous Cendol Taiping
Sumber: JH Seng

Cendol, makanan yang manis dan sejuk ini cukup enak untuk dinikmati setelah kepenatan meninjau-ninjau sekitar Taiping. Di mana lokasinya cendol enak ini? Gerainya adalah di Ansari Famous Cendol.

Di sini terdapat dua jenis cendol yang terkenal, iaitu cendol kacang merah dan cendol pulut beras, lapar pula tiba-tibakan? Selain cendol, kalau masih tidak kenyang, anda boleh mencuba rojak India dan pasembornya. Senang cerita, try je semua sekali, bukan selalu dapat datang ke kedai istimewa ini.

Kenapa istimewa? Kalau anda nak tahu, Ansari Famous Cendol ini telah mula beroperasi berdekad lamanya iaitu sejak sebelum merdeka lagi, pada tahun 1940. Di mana lagi tempat terbaik untuk menikmati makanan klasik ini kalau bukan di kedai yang seklasik ini, tak gitu?

Alamat: Ansari Famous Cendol, 92, Jalan Barrack, Taiping 34000


Baca: 13 Destinasi Menarik Di Lumut

19. 5D Art Paradise Taiping

5D Art Paradise Taiping
Sumber: 5D Art Paradise Taiping

Banyak juga pameran multidimensi di Malaysia ini dan Taiping juga tak terlepas daripada mengikuti trend ini. Berlokasi di Jalan Maharajalela berhadapan dengan Gate Kafe, 5D Art Paradise Taiping dipenuhi dengan lukisan-lukisan yang membuatkan anda tertanya-tanya sama ada semua ini realiti atau sekadar ilusi.

Anda boleh berposing pada lukisan-lukisan dan props yang terdapat di sini untuk bergambar dan seterusnya memeningkan kepala followers Instagram anda dengan efek ilusi kreatifnya.

Waktu Operasi: Setiap Hari (10.00am – 7.30pm)

Bayaran: 131 cm Keatas RM25 | 91 cm – 130 cm RM20

Alamat: No 25, Jalan Maharajalela, 34000 Taiping


18. Old House Museum

Old House Museum Taiping - Main Image
Sumber: Taiping Forum

Daripada namanya sahaja sudah dapat dibayangkan tahap klasik muzium ini. Old House Museum adalah sebuah rumah kedai lama yang telah dibina pada sekitar tahun 1880 oleh seorang ahli perniagaan Cina, Lim Zi You.

Rumah kedai dengan pintu dan tingkap kayu ini terletak berhadapan dengan Market Square Taiping. Nampak sahaja kecil, namun sebaik anda melangkah masuk ke dalam muzium ini, rumah kedai ini sebenarnya agak panjang ke belakang, lengkap dengan taman indoor.

Bangunan 3 tingkat ini juga turut dipenuhi dengan pelbagai barangan antik yang terdiri daripada perabot, tembikar China, koleksi radio-radio klasik dan banyak lagi. Banyak juga barangan yang dipamerkan boleh dibeli menjadikan Old House Museum ini bukanlah sekadar muzium tetapi juga kedai barangan antik.

Waktu Operasi: Isnin – Jumaat (10.00am – 6.00pm) | Sabtu Ahad (9.30am – 6.00pm)

Bayaran: Dewasa RM5 | Kanak-kanak RM3 | Bawah 6 Tahun Percuma

Alamat: 2A, Market Square, 34000 Taiping


17. Kota Ngah Ibrahim (Muzium Matang)

Kota Ngah Ibrahim Taiping
Sumber: Kamaruddin Jaffar

Dibina oleh pembesar Perak yang terlibat dalam penentangan terhadap campur tangan British, Orang Kaya Menteri Paduka Tuan Ngah Ibrahim bin Jaafar. Kota Ngah Ibrahim yang terletak di Matang, Taiping ini telah dibina pada tahun 1854 dan dikelilingi oleh tembok batu berkepanjangan 131 meter. Di dalam kota ini  pula, Ngah Ibrahim telah membina kediaman rasminya serta sebuah stor untuk menyimpan bijih timah.

Malangnya, pihak British telah menjatuhkan hukuman buang negeri kepada Ngah Ibrahim yang kemudiannya menjadikan rumah ini sebagai kediaman rasmi Penolong Residen, Kapten Tristam Speedy.

Kota ini kini digelar sebagai Muzium Matang yang menyalurkan informasi berkaitan Perang Larut, pameran barangan yang digunakan dalam pelombongan bijih timah dan banyak lagi.

Waktu Operasi: Setiap Hari (9.00am – 5.00pm)

Bayaran: Percuma

Alamat: Kompleks Sejarah Matang, Jabatan Muzium Antikuiti Kota Ngah Ibrahim, 34750 Matang, Taiping


16. Dataran Warisan Taiping

Dataran Warisan Taiping
Sumber: Majlis Perbandaran Taiping

Sudah kehabisan idea nak kemana pada waktu malam di Taiping? Apa kata kalau anda bawa keluarga anda makan angin di Dataran Warisan Taiping. Bermacam-macam aktiviti yang dijalankan di sini, ada yang bermain kasut roda, basikal, skuter, kereta kawalan berwarna-warni dan macam-macam lagi.

Yang menariknya lagi, bersebelahan dengan Dataran Warisan Taiping ini juga terdapat pasar meriah ala-ala uptown yang diberi nama Bazaar Cross Street. Pilihan barangan dan makanan yang ada di sini boleh membuatkan sesiapa sahaja rambang mata.

Sudah memilih makanan yang diingini, anda boleh melepak di dataran sambil melihat keseronokan anak bermain dengan permainan yang boleh disewa di sini.

Alamat: 1897, Jalan Taming Sari, 34000 Taiping


15. Taiping Equine Park

Taiping Equine Park Image
Sumber: Taiping Lake Garden Equine Park

Ingin ‘feeling’ seperti keluarga diraja? Jom menunggang kuda di Taiping Equine Park. Pelbagai pakej yang disediakan di sini seperti Joy Ride 2 Laps in Arena, Horse Therapy Single Class, 1 Lap Camping Site, dan banyak lagi termasuklah kelas-kelas menunggang kuda. Satu pengalaman yang pastinya tidak dapat dilupakan.

Waktu Operasi: Selasa – Jumaat (8.30am – 11.00am 3.30pm – 7.00pm) | Sabtu Ahad (8.30am – 7.00pm) | Isnin Tutup

Alamat: Taiping Equine Recreation,Jalan Bukit Larut, 34000 Taiping


14. Bukit Larut (Maxwell Hill)

Bukit Larut Taiping Image
Sumber: Shahir Aman

Bukit Larut atau nama lamanya, Maxwell Hill ini merupakan kawasan percutian tanah tinggi yang popular kerana udara segar dan pemandangan alam semula jadi yang disajikannya, mampu memberikan ketenangan yang sukar diungkapkan.

Untuk menikmati pemandangan di sini, anda boleh menaiki menara tinjau yang disediakan. Dari bukit ini, sekiranya cuaca mengizinkan, anda dapat menikmati pemandangan sejauh Selat Melaka dan kadangkala sehingga ke Pulau Pangkor di bahagian selatan ataupun Pulau Pinang di bahagian utara.

Bukit yang berketinggian 1250 meter dari paras laut ini boleh diakses dengan 2 cara iaitu sama ada dengan menyewa Jeep yang disediakan pihak Bukit Larut (tempahan perlu dibuat dengan awal) ataupun jika anda berstamina tinggi, anda boleh mendaki melalui jalan tar yang disediakan. Masa yang diambil untuk sampai ke puncak adalah kira-kira 3 jam bergantung kepada individu.

Alamat: Maxwell Hill, Pegawai Penjaga Bukit Larut, Taiping, Perak, 34000 Taiping


13. ATV Adventure Park Larut

ATV Adventure Park Larut Image
Sumber: ATV – Adventure Park Larut

Ingin melakukan aktiviti yang bukan sahaja mencabar dan menyeronokkan, tapi juga dalam masa yang sama dapat menikmati keindahan alam sekitar yang memukau? Jawapannya adalah dengan menaiki ATV di ATV Adventure Park Larut. Anda bukan sahaja akan meredah hutan tetapi juga kawasan air terjun yang penuh dengan cabaran.

Wow! Macam susah je? Jangan risau, kerana di sini anda akan diberikan tunjuk ajar tentang bagaimana untuk mengawal ATV ini sehinggalah segalanya terasa natural sebelum memulakan aktiviti lasak ini.

Keadaan jalan yang perlu ditempuhi memberikan cabaran yang berbeza-beza, penuh dengan thrill, tapi yang penting,  tahap keseronokan yang dinikmati sentiasa pada level yang maksimum!

Waktu Operasi: Setiap Hari Kecuali Selasa (9.00am – 6.00pm) | Selasa Tutup

Alamat: Lot 3644 Pejabat Rekreasi, Jalan Bukit Larut, Taiping, Perak 34000


12. New Clock Tower (Old Market)

New Clock Tower Taiping Image
Sumber: Taiping Lang

Sebenarnya, di Taiping ini terdapat 2 buah menara jam, dan ini adalah salah satunya, New Clock Tower. New Clock Tower yang terletak berdekatan dengan pasar ini memiliki reka bentuk yang sangat unik dengan kaca berwarna-warni yang agak menarik untuk dilihat.

Namun sedihnya jam pada menara ini sudah tidak lagi berfungsi. Boleh dilihat tertulis pada badan menara ini adalah “Pasar Lamar, 1885.”

Alamat: Jalan Taming Sari, Taiping 34000


Baca: 14 Hotel Istimewa Di Ipoh Untuk Pengalaman Menginap Luar Biasa

11. Stesen Keretapi Taiping

Taiping Railway Station
Sumber: Mohamad Yunus

Stesen Keretapi Taiping adalah stesen keretapi yang pertama di Tanah Melayu. Stesen yang dibina pada tahun 1882 ini dibuka pada tahun 1885 oleh Sir Hugh Low iaitu Residen British Perak yang pertama. Landasan keretapi ini dibina untuk menghubungkan Taiping ke Port Weld atau Kuala Sepetang untuk mengangkut bijih timah.

Stesen ini walaupun tidak lagi digunakan, masih dikekalkan supaya generasi baru dapat melihat bagaimana keadaan sebuah stesen keretapi yang telah beroperasi lebih daripada 100 tahun ini. Landasannya pula telah dibuang pada sekitar pertengahan tahun 1980-an.

Alamat: Stesen Keretapi Taiping, 34000 Taiping


10. Menara Jam Besar Taiping

New Clock Tower (Old Market)
Sumber: Taiping The Guide

Clock Tower yang terletak di Jalan Kota ini adalah sebuah menara jam yang dibina pada tahun 1881 menggunakan kayu. Pada tahun 1891, menara ini diperbaharui menggunakan batu-bata. Kalau anda nak tahu, bangunan sebenar menara ini berbentuk kubu empat segi yang telah pun dibuang.

Info menarik yang lain berkaitan menara jam ini adalah ia pernah dijadikan sebagai stesen polis dari tahun 1908 hingga 1950, kemudian, ia ditukar fungsi sebagai balai bomba. Kini, Clock Tower ini dijadikan sebagai Pusat Informasi Pelancong Taiping di mana anda boleh mendapatkan peta perjalanan dan info tentang 33 tempat pertama di Taiping.

Informasi-informasi lain berkaitan pelancongan juga boleh didapati di sini yang termasuklah mengenai tempat penginapan. Selain itu, anda juga boleh membeli cenderamata yang dijual di sini sebagai tanda peringatan.

Alamat: 55, Jalan Kota, 34000 Taiping


9. Rumah Rehat Bandar

Rumah Rehat Taiping
Sumber: zailan arashid

Rumah Rehat Bandar pada mulanya adalah sebuah bangunan satu tingkat yang dibina dengan menggunakan kayu untuk dijadikan rumah kediaman gabenor Perak. Rumah yang dibina pada tahun 1887 oleh pihak British ini kemudiannya dinaik taraf menjadi bangunan batu dua tingkat pada tahun 1894.

Turut ditulis pada pedimen rumah peninggalan klasik ini adalah ‘Rest House 1894,’ menjadikan ia rumah rehat yang pertama di Tanah Melayu.

Alamat: Rest House, Station Road, Taiping


8. Bandar Taiping

Bandar Taiping Image
Sumber: Taiping Zone

Jika bercuti ke Taiping, tak lengkap rasanya tanpa mengetahui latar belakang bandarnya ini. Bandar Taiping atau nama lamanya, Klian Pauh merupakan ibu kota kepada daerah Matang, Larut dan Selama.

Di bandar inilah, jiwa klasikal dan fotografi anda sekeluarga dapat bersorak kegembiraan melihatkan peninggalan-peninggalan bangunan yang sudah tua  dengan reka bentuk yang jelas sekali mendapat pengaruh Inggeris.

Sebagai tempat pengeluaran bijih timah, bandar Taiping mendapat perhatian daripada para penjajah untuk dibangunkan dan oleh sebab itulah, terdapat banyak lokasi menarik di sini yang merupakan yang pertama sekali wujud di Tanah Melayu.

Alamat: Taiping, Perak


7. Kuala Sepetang

Kuala Sepetang Taiping
Sumber: Yaman Ibrahim‎

Kuala Sepetang atau nama ‘British’nya Port Weld merupakan destinasi yang dapat membahagiakan deria rasa anda yang sentiasa mengimpikan juadah yang enak. Betapa banyaknya pilihan kedai-kedai makan di kawasan perkampungan nelayan ini sehingga berpinar mata. Dalam banyak-banyak makanan yang terdapat di sini, yang paling wajib dicuba dan menjadi kegilaan ramai adalah mee udangnya. Memang terbaik!

Aktiviti lain yang boleh dilakukan di sini adalah memancing di atas bot bersama nelayan, melihat kelip-kelip, melawat kilang pemprosesan arang tradisional, memerhati burung dan banyak lagi yang melibatkan alam semula jadi.

Alamat: Kuala Sepetang, Perak


6. Burmese Pool Taiping (Kolam Renang Batu Besar)

Burmese Pool Taiping
Sumber: Jennifer Lai

Terletak di kaki Bukit Larut, Burmese Pool Taiping atau nama lainnya, Kolam Renang Batu Besar ini cukup terkenal dalam kalangan penduduk tempatan untuk menyegarkan badan dan fikiran. Memang puas bermandi-manda di kolam ini kerana keluasannya dan juga airnya yang begitu sejuk memberikan badan kelegaan yang tak terhingga.

Sambil menikmati mandian di kolam semula jadi ini, anda dapat menyajikan mata dengan pemandangan penuh kehijauan di sekitar yang cukup mengasyikkan.

Alamat: Burmese Pool, Taiping 34000


5. Air Terjun Pecah Batu

Air Terjun Pecah Batu Taiping
Sumber: Anazil Bin Nordin

Jika anda tidak kisah untuk meneroka lebih jauh sekitar Taiping ini, datanglah beramai-ramai ke kawasan Air Terjun Pecah Batu yang terletak agak jauh dari kawasan bandar ini. Lagi jauh dari bandar, lagi segarlah udaranya, tak gitu?

Ianya bukan sahaja cantik tapi juga cukup luas untuk anda bermandi-manda sepuas hati sambil menikmati keindahan flora di sekitar.

Namun begitu, anda perlulah berhati-hati juga sebelum bermandi-manda di sungai, terutama sekali sekiranya terlihat langit gelap atau hari hujan untuk mengelakkan fenomena kepala air.

Alamat: Jalan Kuala Trong, 34800 Terong


Baca: 22 Destinasi Terbaik Di Ipoh

4. Bukit Merah Laketown Resort

Bukit Merah Laketown Resort Image
Sumber: SMK Junjung

Siapa tak kenal Bukit Merah Laketown Resort? Resort ini dikelilingi oleh keindahan alam hijau dan berhadapan dengan air tasik yang terbesar di Malaysia yang berkeluasan 7000 ekar. Bukan sekadar tempat penginapan, keistimewaan resort ini sebagai pusat ekopelancongan juga adalah kerana ia turut menempatkan Ecopark, taman tema air dan Pusat Pemuliharaan Orang Utan.

Di dalam Ecopark resort ini, anda sekeluarga dapat bermesra dengan pelbagai jenis haiwan yang diletakkan di dalam habitat semula jadi mereka. Di samping itu, terdapat banyak juga aktiviti lain yang boleh dilakukan di dalam Ecopark ini seperti Skycycle, Nature Trail dan Tropical Trail. Bahagian-bahagian taman yang terdapat di sini pula adalah seperti Reptile Park dan Pets Parks.

Tarikan yang terdapat di Waterparknya pula adalah Body Slides, Water Speed Slides, Activity Pool, Lazy River, Kids Adventure River, Jumbo Shower, Water Pillar dan banyak lagi. Apa lagi? Kedengaran seperti tempat penginapan yang sempurna bukan?

Harga: Dari RM109+ Semalaman

Alamat: Jalan Bukit Merah Semanggol , 34400 Simpang Ampat Semanggol


3. Masjid Lama Bandar Taiping

Masjid Lama Bandar Taiping
Sumber: Garmin

Apa lagi yang memegang rekod paling antik di Taiping ya? Kali ini adalah tempat beribadah Muslim sendiri iaitu Masjid Lama Bandar Taiping. Masjid yang tertua di Taiping ini telah dibina oleh keluarga Ngah Ibrahim pada tahun 1893 untuk menggantikan bangunan madrasah yang diperbuat daripada kayu. Jika diperhati dengan terperinci, dapat dilihat pengaruh reka bentuk Belanda pada masjid ini.

Disebabkan nilai klasiknya sebagai masjid yang telah berdiri lebih daripada 100 tahun, Masjid Lama Bandar Taiping telah digazetkan sebagai bangunan warisan di bandar ini.

Selain itu, untuk pengetahuan anda, masjid ini turut menempatkan makam tokoh-tokoh yang dihormati di ruang belakangnya seperti makam kerabat dan keturunan Long Jaafar.

Alamat: Jalan Kota, 34000 Taiping


2. Matang Mangrove Forest Reserve

Matang Mangrove Forest Reserve
Sumber: Pusat Eko Matang Mangrove Forest Reserve

Hutan paya bakau yang terbesar di Malaysia, Matang Mangrove Forest Reserve ini berkeluasan lebih daripada 40,000 hektar.  Walaupun teramatlah luas kawasan paya bakau ini, ia juga sebenarnya merupakan antara kawasan paya bakau yang diberikan penjagaan yang terbaik di dunia.

Matang Mangrove Forest Reserve yang telah digazetkan sebagai hutan simpan sejak tahun 1906 ini merupakan yang tertua di negara ini.

Bayangkanlah, setelah sebegitu lama terpelihara, sudah semestinya anda dapat menyaksikan sebuah persekitaran alam semula jadi yang cukup indah dan kaya dengan flora dan faunanya yang tersendiri. Disinilah anda dapat melihat spesies-spesies haiwan kawasan paya seperti udang, ketam, udang karang, pelbagai jenis ikan dan banyak lagi.

Alamat: Kampung Kuala Sepetang, 34650 Kuala Sepetang


1. Pejabat Daerah Dan Tanah Larut Matang dan Selama

Pejabat Daerah Tanah Larut Matang  Selama
Sumber: M Fitri M Shukri

Pejabat Daerah Dan Tanah Larut Matang dan Selama adalah antara bangunan yang paling klasik yang terletak di bandar Taiping ini. Bangunan yang mula dibina pada tahun 1883 oleh pihak British ini siap pada tahun 1897-8 dan berfungsi sebagai New Government Office ketika Taiping dijadikan sebagai ibu negeri Perak. Bangunan ini dapat dilihat berdiri dengan megah di bahagian pintu masuk Taman Tasik Taiping.

Alamat: Pejabat Daerah Dan Tanah Larut Matang dan Selama, 34000 Taiping


Inilah antaranya tarikan-tarikan hebat untuk dilawati di Taiping, dari muzium yang tertua hinggalah ke paya bakau yang terbesar, inilah destinasi percutian yang wajib ada dalam bucket list anda.

Mungkin tidak sehebat negeri-negeri lain dari segi kemodenannya, namun tarikan yang telah wujud berdekad lama yang banyak terdapat di sini memiliki auranya yang tersendiri, penuh dengan nostalgia dan keindahan yang asli yang sukar didapati di tempat lain.

Sudah puas meneroka bandar ini, apa kata jika anda meluaskan lagi langkah di sekitar Perak dengan melawat bandaraya Ipoh yang tidak kurang hebat aura klasiknya dan tarikan hipsternya, nak tahu di mana? Anda boleh membaca artikel kami tentang 22 Tempat Menarik Di Ipoh.

Apa lagi yang ditunggu? Sediakan baju hujan untuk ke kawasan yang paling banyak hujan di Malaysia ini, jangan lupa juga kamera dan pakaian yang cun untuk bergambar di tempat-tempat menarik di Taiping. Apa-apa pun sebelum bergerak ke sini, layari terlebih dahulu booking.com untuk menempah tempat penginapan yang best dan berpatutan di Taiping ya?

Selamat bercuti ke Taiping!