Categories
Malaysia Travel Guide

19 Tempat Menarik Di Kuching | Terokai Keindahan Bandaraya Perpaduan

Anda rasa kehidupan di kota dah cukup kompleks dengan pelbagai kaum berbeza? Mai singgah ke Sarawak untuk satu ‘kejutan’ budaya yang jauh lebih luar biasa. Bukan hanya didiami pelbagai kaum, tapi juga etnik-etnik berbeza yang cukup menarik untuk dikenali.

Ibu negerinya, Kuching, adalah antara destinasi penting untuk anda lawati bagi mengisi dada dengan pelbagai informasi sebelum membuka langkah kaki ke kawasan sebenar yang menjadi penempatan mereka.

Itu sahajakah sebabnya untuk ke Kuching? Jangan disalah anggap pula, statusnya sebagai ibu negeri juga tidak menjadikan ia ketandusan flora dan fauna, kerana kalau anda nak tahu, di sini jugalah pintu masuk untuk ke pelbagai tarikan alam semula jadi yang terdapat di Sarawak.

Dengan hanya melawat sebahagian daripada kesemua tarikan ini, anda dapat merasakan betapa istimewa dan indahnya ibu negeri Sarawak ini. Nak tahu di mana tersembunyi tempat-tempat menarik di Kuching? Teruskan scrolling sehingga ke penghujung artikel untuk mengetahui lebih mendalam tentang tempat-tempat hebat di ibu negeri Bumi Kenyalang ini.

19. Muzium Sarawak

Muzium Sarawak Kuching - Main Image
Sumber: mysutra

Muzium yang tertua di Borneo, Muzium Sarawak adalah sebuah bangunan dengan seni bina Perancis yang telah dibina oleh Charles Brooke pada tahun 1891. Lawatan ke muzium ini akan membuka mata anda tentang bukan sahaja sejarah negeri Sarawak tetapi juga tentang budaya dan kehidupan masyarakat di negeri ini.

Antara koleksi yang dipamerkan di sini adalah senjata-senjata yang digunakan masyarakat Sarawak, bot perang orang Iban, seramik asli yang tertua dari Gua Niah, serta banyak lagi barangan dan kepingan seramik yang diperoleh negeri ini hasil perdagangan dari abad ke-11 hingga ke-13 AD.

Bila dah ‘penuh’ ilmu di dada, anda boleh menuju ke tingkat bawah yang menempatkan Muzium Shoppe untuk membeli tanda ingatan sama ada buku, T-shirt dan sebagainya.

Waktu Operasi: Setiap Hari (9.30am – 4.30pm)

Bayaran Masuk: Percuma

Alamat: Jalan Tun Abang Haji Openg, Taman Budaya, 93400 Kuching


Lihat Tawaran Terkini Hotel Terbaik Di Kuching

18. Taman Negara Bako

Taman Negara Bako Image
Sumber: Suara Borneo

Taman Negara Bako adalah taman negara yang terkecil di Asia Tenggara, walaupun kecil, sebenarnya ia adalah taman negara yang tertua yang terdapat di Sarawak. Disebabkan usianya ini, hampir semua spesies tumbuhan di sekitar Borneo terdapat di dalamnya, kecil-kecil cili padi gamaknya.

Bukan sahaja kaya dengan tarikan flora, ia juga menjadi habitat bagi banyak lagi hidupan liar yang lain seperti 150 spesies burung, monyet Belanda (proboscis) dan banyak lagi!

Tak cukup dengan itu, di dalam taman negara yang sama, anda dapat menikmati banyak lagi tarikan alam semula jadi yang lain seperti bukit-bukau, air terjun, paya bakau dan pantai. Secara totalnya, terdapat 16 buah denai yang disediakan untuk anda tempuhi. Pilihan ada di dalam tangan anda, nak yang penuh dengan cabaran atau jalan shortcut? Apa-apa pun, pakailah pakaian yang sesuai untuk berjungle trekking dan hiking ya?

Waktu Operasi: Isnin – Jumaat (8.00am – 5.00pm) | Sabtu Ahad Tutup

Bayaran: Tambang Bot RM30 | Tiket Masuk RM10

Alamat: Taman Negara Bako, Kuching


17. Taman Negara Kubah

Taman Negara Kubah Image
Sumber: Aiman Zhafransyah

Anda sukakan warna-warni? Jangan lepaskan peluang untuk melawat Taman Negara Kubah. Kalau anda nak tahu, taman negara ini menempatkan bermacam spesies tumbuhan hutan yang termasuklah pelbagai jenis bunga orkid yang sukar untuk ditemui di tempat lain.

Sekiranya anda bercadang untuk meneroka taman negara ini, terdapat 5 buah laluan yang disediakan iaitu Laluan Palmetum, Laluan Air Terjun, Laluan Rayu, Laluan Selang dan Laluan Belian.

Selain aneka bunga orkidnya, bonus point kenapa anda perlu melawati taman negara ini adalah kerana ia pernah menjadi lokasi penggambaran bukan 1 tapi 2 buah filem Hollywood iaitu The Sleeping Dictionary lakonan Jessica Alba dan Farewell to the King lakonan Nick Norte.

Di samping itu, untuk pengetahuan anda, taman negara ini juga pernah disebut di dalam buku hasil penulisan ahli botani terkenal, Odoardo Beccari yang bertajuk The Great Forest of Borneo sebagai taman negara yang memiliki tanaman palma yang terbaik di dunia. Bukan main hebat lagi Taman Negara Kubah ni kan?

Alamat: Jalan Lundu-Sampadi, Kuching


16. Masjid Bandaraya Kuching (Masjid Negeri Lama)

Masjid Kuching Main Image
Sumber: Yarn‎

Sudah berjalan kesana-kemari, nak menambahkan berkat perjalanan, jangan lupa untuk singgah ke Masjid Bandaraya Kuching ataupun masjid lama negeri ini. Lamanya bukan kepalang sebab ia merupakan masjid yang pertama di Bandar Kuching yang dibina oleh pemimpin yang dihormati di Sarawak  pada ketika itu, Datu Patinggi Ali pada tahun 1847.

Masjid klasik ini pada asalnya dibina menggunakan kayu dimana atapnya terdiri daripada kayu bulian dan dindingnya pula daripada papan. Bangunan lama ini kemudiannya diperbaharui pada tahun 1968 menjadi struktur yang lebih kukuh yang lengkap dengan kubah yang bewarna keemasan.

Untuk pengetahuan anda, masjid ini mampu menampung sehingga 4000 orang jemaah pada satu-satu masa.

Alamat: 332, Jalan Datuk Ajibah Abol, Kampung No3, 93400 Kuching


15. Tugu Kuching

Tugu Kuching Image
Sumber: D’Sha Bridal

Tak sah kalau tak bergambar dengan lambang yang terpenting di Kuching kalau dah melancong ke sini. Mercu tanda ini tak lain tak bukan adalah Tugu Kuching yang megah berdiri di hadapan hotel-hotel dan pusat membeli-belah bandaraya ini.

Tugu yang berada di dalam roundabout ini dijaga dengan baik oleh pihak Dewan Bandaraya Kuching Utara yang sentiasa memastikan agar warna tugu ini tidak pudar. Maka, bagi anda yang nak bergambar di sini tak perlulah risau ya? Warnanya tetap vibrant bila-bila masa sahaja anda bercadang untuk berposing di sini.

Alamat: Jalan Tunku Abdul Rahman, 93100 Kuching


14. Muzium Kucing

Muzium Kucing Main Image
Sumber: Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU)

Ke mana nak pergi tanpa perlu keluarkan bajet di Kuching ni tapi dalam masa yang sama best bukan main? Jawapannya adalah Muzium Kucing! Jangan main-main, muzium yang juga terletak di ‘Kuching’ ini adalah muzium kucing yang pertama yang terdapat di dunia.

Muzium yang terletak di dalam bangunan Ibu Pejabat Dewan Bandaraya Kuching Utara di atas Bukit Siol ini menempatkan lebih daripada 3000 pameran yang menarik hati. Berkeluasan lebih daripada 1000 meter persegi, muzium ini memiliki 4 buah galeri yang didalamnya terdapat lebih daripada 50 pameran berbeza seperti jenis-jenis kucing, kucing pada zaman pertengahan, koleksi Garfield, koleksi buku kucing, koleksi Hello Kitty, info tentang kucing pada zaman purba Mesir dan banyak lagi.

Tak ada apa lagi yang perlu anda Google tentang kucing sebaik melawat muzium ini. Nak jadi pakar kucing? Jom ke sini!

Waktu Operasi:  Setiap Hari Kecuali Cuti Umum (9.00am – 5.00pm)

Alamat: Bangunan DBKU, Bukit Siol, Jalan Semariang, Petra Jaya, 93050 Kuching


13. Taman Sahabat Kuching Sarawak

Taman Sahabat Bandar Kuching
Sumber: Wahbi Wahbi

Taman Sahabat Kuching Sarawak adalah sebuah taman rekreasi yang dibina pada tahun 2005 hasil kerjasama antara kerajaan Malaysia dan China untuk memperingati hubungan diplomatik antara kedua-dua negara yang telah pun mencapai ulang tahun ke-30.

Taman indah yang terletak di atas tanah berkeluasan 2.8 hektar ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu taman Malaysia dan taman China. Di dalam kawasan Malaysia, anda sekeluarga dapat melihat Sarawak Fountain yang mana berdirinya sebuah monumen yang menjadi simbol kepada kepelbagaian etnik di Sarawak, di hadapannya pula terdapat Malaysia Murals yang memaparkan 14 buah dinding  (14 buah negeri di Malaysia).

Di dalam taman China pula, terdapat jambatan zig-zag, perigi permintaan (wishing well), pondok rehat berinspirasikan Kunming dan Beijing, sebuah tugu yang berketinggian 20 kaki Laksamana Cheng Ho dan banyak lagi. Berjalan-jalan di sini, anda sekeluarga juga dapat menyejukkan mata melihat kelibat-kelibat ikan koi yang berenang dengan penuh keseronokan di dalam kolam-kolam yang ada di sini.

Nak tenangkan fikiran dari kacau-bilau di bandar? Tariklah nafas lega sebentar di dalam taman yang mendamaikan ini.

Bayaran Masuk: Percuma

Alamat: Tabuan Heights, 93350 Kuching


12. Taman Negara Gunung Gading

Taman Negara Gunung Gading Image
Sumber: Lundu Homestay

Dah selalu melihat bunga Rafflesia dalam brochure pelancongan atau National Geographic, bila lagi nak melihatnya di depan mata? Anda boleh merasai pengalaman ini sendiri dengan menjejakkan kaki di Taman Negara Gunung Gading.

Kalau anda nak tahu, taman negara ini adalah tempat di mana pemuliharaan bunga terbesar di dunia ini dilakukan.  Pada mulanya, projek ini dilaksanakan secara tertutup oleh Jabatan Taman Negara, namun kemudiannya ia dibuka supaya orang ramai dapat melihat khazanah alam ini dengan lebih dekat. Pihak berkuasa masih memantau aktiviti ini untuk memastikan tiada sebarang kerosakan berlaku sewaktu lawatan orang ramai.

Macam mana? Excited tak nak tengok bunga Rafflesia ni? Sebelum anda ke sini, anda perlu tahu bahawa bunga ini mengambil masa dalam 8 ke 9 bulan untuk mencapai kematangan dan hanyalah berbunga penuh untuk 4 ke 5 hari sebelum mati, jadi anda perlulah bertanya dengan pihak taman negara ini terlebih dahulu tentang waktu yang terbaik untuk melawat bagi mengelakkan kekecewaan ya?

Waktu Operasi:  8.00am – 5.00pm

Bayaran Masuk: RM20

Alamat: Taman Negara Gunung Gading, 94500 Lundu


11. Hutan Simpan Semenggoh

Hutan Simpan Semenggoh Image
Sumber: Sally Rodrick

Sudah melihat orkid, rafflesia dan monyet Belanda, apa lagi yang belum dibuat di tanah Borneo ini? Apa lagi kalau bukan melihat haiwan terkenal di Borneo ini iaitu orang utan!

Terletak hanyalah 30 minit pemanduan dari pusat bandar Kuching, Hutan Simpan Semenggoh merupakan tempat di mana orang-orang utan dididik oleh renjer-renjer hutan supaya pandai ‘membawa diri’ apabila dilepaskan di dalam hutan.

Pusat Hidupan Liar Semenggoh yang dibina pada tahun 1920 ini bukan sahaja menjadi tempat rawatan untuk orang utan, tapi juga kepada lebih daripada 1,000 ekor haiwan liar yang lain.

Waktu yang paling menarik untuk ke sini adalah sewaktu orang-orang utan diberi makan iaitu pada sekitar pukul 9.00am ke 10.00am dan 3.00pm ke 3.30pm. Jangan terkejut pula kalau anda terdengar penjaga-penjaga di sini memanggil nama manusia seperti Salina untuk turun dari pokok yang tinggi bila waktu makan tiba. Sebabnya, orang utan di sini diberikan nama seperti manusia. Specialkan layanan untuk haiwan dekat sini?

Waktu Operasi: Isnin – Jumaat (8.00am – 4.45pm) | Sabtu, Ahad, Cuti Umum Tutup

Bayaran Masuk: Dewasa RM10

Alamat: Jalan Puncak Borneo, 93250 Kuching


Baca: 28 Destinasi Terbaik Di Miri Untuk Percutian Yang Luarbiasa

10. Kuching Wetlands National Park

Kuching Wetlands National Park Main Image
Sumber: Ezrin Nazan

Terletak hanyalah dalam 5 km dari Pantai Damai, Kuching Wetlands National Park merupakan sebuah taman negara yang berkeluasan 6610 hektar yang hampir keseluruhannya terdiri daripada hutan paya air masin.

Cara yang paling best untuk menerokai taman negara ini adalah dengan menyelusuri sungai menggunakan bot sewa yang disediakan. Anda dapat melihat pemandangan kawasan perkampungan Melayu serta banyak hidupan fauna lain yang selalu dilihat di dalam kaca tv secara live.

Alamat: Petra Jaya, 93050 Kuching


9. Kuching Civic Centre

Kuching Civic Centre Image
Sumber: Chipmunk 1 / CC By 2.0

Tak sempat untuk melawati semua tarikan yang ada di negeri ini? Nak pendekkan jalan cerita, anda bolehlah melawat Kuching Civic Centre.

Walaupun tak dapat melawat kesemua tempat best di sini, sekurang-kurangnya dapatlah anda melihat dari jauh tempat-tempat seperti Gunung Santubung, Gunung Serapi dan banyak lagi di sekitar Kuching ini secara 360 darjah.

Kalau cuaca baik dan pandangan mata 20/20, pemandangan anda boleh menjangkau sehingga ke kawasan pergunungan Kalimantan. Yang menariknya lagi, million dollar view ini boleh anda nikmati dalam harga hanya RM2. Macam tak ada sebab untuk tak pergi bukan?

Bayaran Masuk: RM2

Alamat: Jalan Taman Budaya, Kuching


8. Pantai Damai

Pantai Damai Main Image
Sumber: Kuching Family Homestay

Bercadang untuk berkelah sewaktu berada di Kuching? Anda boleh memilih Pantai Damai sebagai lokasi untuk anda menebarkan tikar berkelah. Sambil menikmati juadah yang dibawa, anda dapat menyejukkan mata dengan pemandangan indah pantai ini yang cukup terjaga kebersihannya serta hutan hujan tropika yang mengelilingi Gunung Santubong.

Setelah puas melegakan paru-paru dengan udara yang segar, anda boleh meneruskan langkah ke Kampung Kebudayaan Sarawak yang terletak hanyalah 10 minit perjalanan dari sini.

Alamat: Teluk Bandung Santubong, 93756 Kuching


7. Kampung Kebudayaan Sarawak (Muzium Kebudayaan Sarawak)

Muzium Kebudayaan Sarawak Kuching Image
Sumber: Sarawak Cultural Village

Kampung Kebudayaan Sarawak ataupun Muzium Kebudayaan Sarawak adalah antara sebuah tarikan yang wajib dilawati di negeri ini. Terletak di dalam kawasan berkeluasan 17 ekar di kaki Gunung Santubong, muzium ini bukanlah sebuah muzium biasa. Kenapa? Kerana ia merupakan muzium hidup, sesuai dengan namanya, tidak ubah seperti kawasan kampung yang sebenar.

Di sini anda dapat melihat secara realistik rumah-rumah unik etnik-etnik dan masyarakat yang terdapat di Sarawak seperti rumah tinggi Melanau, rumah menyuarat kaum Bidayuh, tempat simpan senjata dan banyak lagi. Kalau bernasib baik, anda juga dapat melihat perlangsungan perkahwinan sebenar orang Iban, Bidayuh, Orang Ulu dan masyarakat Melayu sendiri.

Di dalam rumah-rumah ini juga terdapat kakitangan yang menunjukkan aktiviti seharian mereka sebagai etnik tertentu, lengkap dengan pakaian tradisional.

Waktu Operasi: Setiap Hari (11.30am – 4.00pm)

Bayaran Masuk: Dewasa RM50 | Kanak-kanak RM25

Alamat: Kampung Budaya Sarawak, 93010 Kuching


6. Taman Buaya Jong

Taman Buaya Jong Kuching Image
Sumber: Jong’s Crocodile Farm Zoo Sdn Bhd

Anda seorang yang berjiwa berani? Jangan lupa untuk singgah ke taman buaya yang terbesar di Malaysia iaitu Taman Buaya Jong. Taman buaya ini menempatkan lebih daripada seribu ekor buaya yang mana kesemuanya setia menanti kedatangan anda di sebalik sangkar yang menjadi habitat mereka.

Anda juga boleh melihat aksi buaya-buaya ini menyambar bangkai ayam yang digantungkan pada tali rentang pada waktu makan mereka iaitu setiap pukul 11.00am dan 3.00pm.

Bukan itu sahaja, anda juga boleh melawat Muzium Buaya yang turut menempatkan tulang buaya bernama Bujang Senang yang merupakan antara buaya paling kejam di Sarawak.

Andai kata sebaik membayar tiket tiba-tiba terasa meremang bulu roma dan tak jadi nak tengok buaya, anda boleh melihat banyak lagi haiwan lain yang turut terdapat di sini seperti biawak monitor, monyet, musang, beruang madu, burung merak dan lain-lain lagi. Taman buaya yang bukanlah sekadar buaya.

Waktu Operasi: Setiap Hari (9.00am – 5.00pm) | Waktu Buaya Diberi Makan (11.00am – 3.00pm)

Bayaran Masuk: Dewasa RM24 | Kanak-kanak RM12

Alamat: Siburan, 29Km Kuching-Serian Road, 93250 Kuching


5. Taman Orkid Kuching

Taman Orkid Kuching Main Image
Sumber: Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU)

Suka bunga orkid tapi tidak memiliki stamina yang tinggi untuk berjungle trekking di Taman Negara Kubah yang dikatakan kaya dengan pelbagai spesies orkid? Jalan mudahnya adalah dengan melawati Taman Orkid Kuching.

Bukan sikit variasi orkid yang ada dalam taman ini, kerana kalau dikira, terdapat lebih daripada 80,000 orkid kesemuanya di atas tanah yang berkeluasan 15 ekar ini.

Walaupun tidak perlu menerokai hutan, untuk sampai ke taman orkid ini anda perlu menyeberangi Sungai Sarawak menuju ke Jeti Pangkalan Sapi. Dari jeti ini, anda perlu berjalan kaki hanya 5 minit untuk sampai ke pintu masuk Taman Orkid.

Sebagai peringatan, orkid adalah sejenis tumbuhan yang berbunga mengikut musim, maka kajilah terlebih dahulu musim-musimnya sebelum ke sini ya? Di samping itu, kawasan taman ini kurang teduhan dari panahan mentari, kalau tak nak mekap cair atau muka berpeluh semasa berposing untuk gambar, datanglah ke sini seawal yang mungkin.

Waktu Operasi: Isnin Tutup | Selasa – Ahad (9.30am – 6.00pm)

Bayaran Masuk: Percuma

Alamat: Taman Orchid, 96000 Kuching


4. Muzium Sejarah Cina Sarawak

Muzium Sejarah Cina Sarawak Main Image
Sumber: Kuching Family Homestay

Dirasmikan pada tahun 1993 sebagai Muzium Sejarah Cina Sarawak, bangunan muzium ini sebenarnya meyimpan memori yang jauh lebih lama daripada itu. Struktur muzium ini  telah dibina pada tahun 1912, sejak dari itu sehinggalah tahun 1921, bangunan ini digunakan sebagai mahkamah oleh masyarakat Cina.

Kini, muzium ini meyimpan pelbagai bukti berkaitan sejarah masyarakat Cina sejak zaman pemerintahan Raja Putih. Barangan pameran yang dapat dilihat di sini adalah seperti peralatan muzik, barangan seramik, dan banyak lagi. Di samping itu, anda juga dapat mengetahui lebih mendalam berkenaan kepelbagaian etnik Cina yang wujud serta info-info berkaitan yang lain.

Waktu Operasi: Isnin – Jumaat (9.00am – 4.45pm) | Sabtu, Ahad, Cuti Umum (10.00am – 4.00pm) | Hari Pertama Cuti Umum, Ulang Tahun T.Y.T, Hari Pekerja Hari Malaysia Tutup

Bayaran Masuk: Percuma

Alamat: Jalan Main Bazar, 93100 Kuching


3. Muzium Tekstil

Muzium Tekstil Bandar Kuching Image
Sumber: Kuching Family Homestay

Bangunan dengan seni bina Renaissance Inggeris ini pada asalnya merupakan  Pusat Perubatan sebaik selesai pembinaannya pada tahun 1907. Kemudiannya, bangunan ini diambil alih untuk dijadikan Jabatan Pendidikan.

Namun sejak Ogos 2000, bangunan ini telah dijadikan sebagai Muzium Tekstil yang mempamerkan kepelbagaian busana tradisional dan tekstil hasil tenunan etnik-etnik yang terdapat di Sarawak. Bukan sekadar pameran yang biasa, anda juga dapat melihat bagaimana tekstil ini dihasilkan dari benang hinggalah ia siap sebagai sehelai kain.

Waktu Operasi: Isnin – Jumaat (9.00am – 4.45pm) | Sabtu, Ahad, Cuti Umum (10.00am – 4.00pm) | Hari Pertama Cuti Umum, Ulang Tahun T.Y.T, Hari Pekerja Hari Malaysia Tutup

Bayaran Masuk: Percuma

Alamat: Jalan Tun Abang Haji Openg, 93000 Kuching


2. Islamic Heritage Museum

Islamic Heritage Museum Bandar Kuching
Sumber: Yeo Jiun Tzen / CC By 4.0

Islamic Heritage Museum merupakan sebuah tempat menarik di Kuching yang memaparkan kekayaan khazanah sejarah dan budaya masyarakat Islam di Nusantara. Muzium ini turut menyampaikan info tentang hubungan antara perkembangan Islam di pelusuk ini dengan kawasan lain di dunia.

Bermacam informasi yang dapat anda ketahui dengan melihat 7 seksyen pamerannya antaranya adalah tentang sejarah Islam di Sarawak, senibina Islam, perkembangan ilmu pengetahuan dalam dunia Islam, kostum muzik, senjata dan banyak lagi.

Waktu Operasi: Isnin – Jumaat (9.00am – 4.45pm) | Sabtu, Ahad, Cuti Umum (10.00am – 4.00pm) | Hari Pertama Cuti Umum, Ulang Tahun T.Y.T, Hari Pekerja Hari Malaysia Tutup

Alamat: Jalan P. Ramlee, 93400 Kuching


1. Kuching Waterfront

Kuching Waterfront Main Image
Sumber: Kuching Today

Nak tahu di mana tempat paling happening di Kuching? Lokasinya adalah di Kuching Waterfront. Terletak pada sepanjang 1 km di tepian Sungai Sarawak, pelbagai tarikan yang menarik untuk dilawati di Kuching terletak di sini, antaranya adalah tokong Cina yang tertua iaitu Tokong Tua Pek Kong serta monumen Charles Brooke.

Apa lagi istimewanya di Kuching Waterfront ini? Sekiranya anda ke sini pada waktu siang, anda dapat menikmati pemandangan yang memukau jiwa Kubu Margherita, Astana dan perkampungan Melayu yang terletak di seberang sungai.

Untuk menikmati pemandangan di sekitar dengan lebih ‘dramatik’ lagi, anda boleh menaiki bot Penambang dari jeti ke jeti. Sebelum pulang, jangan lupa untuk membeli cenderamata yang banyak dijual di sekitar Waterfront.

Alamat: Main Bazaar, 93000 Kuching


Baca: 23 Hotel Murah Di Kuching Yang Sesuai Untuk Bajet Traveller

Taman-taman negara yang mendamaikan, muzium yang padat dengan informasi dan tugu-tugu yang unik, ini hanyalah sedikit cebisan daripada semua tarikan yang ditawarkan oleh bandaraya ini. Percayalah, semakin banyak anda teroka, semakin mendalam rasa cinta anda kepada negeri yang dinamakan sempena nama haiwan comel ini.

Bagi anda yang ingin mengembara lebih luas di tanah Borneo ini, anda boleh membaca artikel kami bertajuk 23 Tempat Menarik Di Sarawak.

Sudah kenyang merasai masakan pelbagai etnik di Sarawak? Jom cuci mata dengan keindahan satu lagi negeri dalam Malaysia yang terletak di Kepulauan Borneo iaitu Sabah, nak tahu di mana tempat-tempat menarik dalam negeri ini? Mai singgah baca artikel kami bertajuk 45 Tempat Menarik di Sabah.

Puaskanlah jiwa kembara anda dengan menuju ke Kepulauan Borneo, percayalah, tiada tempat permulaan yang lebih menyeronokkan daripada di kotaraya yang happening ini sebelum ke destinasi lain. Semoga berseronok di bandaraya Kuching!

Article source: http://www.maisinggah.com/feed/

Categories
Tourism Malaysia

IN THE MOOD FOR LOVE

Malaysia may not have a city of love like France but this country isn’t short of romantic places to go or romantic things to do especially in the month of love. Let us share with you some ideas on how to spend a special day with your loved ones. Follow the Cupid’s arrow to see these top five activities:-

1. Malaysia Philharmonic Orchestra, Kuala Lumpur
Spend a romantic evening by watching Conductor Karen Durgaryan and the Ballet of Armenia entertain their audience with memorable performances of scenes from Tchaikovsky’s greatest ballet scores, Swan Lake and The Nutcracker. Swan Lake, one of the most popular ballets in the world, tells the story of evil sorcerer Von Rothbart who turned Princess Odette into a swan. The ever-popular Christmas Eve tale of Clara and The Nutcracker never fails to delight audiences of all ages.

The Petronas Philharmonic Hall is a premier concert hall providing a world-class musical experience. It is the home of the Malaysian Philharmonic Orchestra (MPO), an internationally acclaimed home-grown orchestra. The annual schedule here includes chamber music, contemporary music and commissioned works

Getting There:
By Train
Take a train from any station within Klang Valley area and make your way to KLCC Station (KJ10).

By Taxi
Numerous and convenient, taxis are a popular way of traveling. Always request the driver to switch on the fare meter before your journey. The taxis can easily drop you off around Suria KLCC’s main entrance.

By Car
Access KLCC through Jalan Ampang, Jalan P. Ramlee and Jalan Kia Peng.
Tunnels at Jalan P. Ramlee, Jalan Tun Razak, and the Ampang – Kuala Lumpur Elevated Highway (AKLEH) are also directly connected to the KLCC Parking Bays.

Date: 2-4 February 2018
Venue: Malaysian Philharmonic Orchestra
Level Two, Tower Two, PETRONAS Twin Tower
Kuala Lumpur City Centre
50088 Kuala Lumpur, Malaysia
Tel : +603 2331 7008 (General Line)
+603 2331 7007 (Ticket Booking)
Website: http://mpo.com.my

The Petronas Philharmonic Hall is a premier concert hall providing a world-class musical experience. It is the home of the Malaysian Philharmonic Orchestra (MPO), an internationally acclaimed home-grown orchestra. The annual schedule here includes chamber music, contemporary music, and commissioned works.

2. Kampung Kuantan Fireflies, Kuala Selangor

The fireflies of Kampung Kuantan gained prominence in the early 1970s when a local businessman saw the commercial potential of this miracle. Now, the tourism experience has been entrusted to and developed by the Kuala Selangor District Council. It has expanded rapidly with the addition of 27 small boats that are provided for the visitors. Today, Kampung Kuantan is known for the magical fireflies not only to the local visitors but also around the world.

Operational Hour             : Daily: 7.00pm – 10.30pm
Fare/Rate                           : RM53.00 per boat (4pax)

Getting There
Transportation System to Kampung Kuantan

The journey from Kuala Lumpur to Kampung Kuantan takes about 45 minutes. Taxi service is available from Kuala Selangor to Kampung Kuantan at RM40.00 for a ride (4 people). However, there are few places of accommodation that provides transportation facilities to Kampung Kuantan.

Public Facilities

The administrator of the firefly’s area provides free parking space, food stalls and souvenir stalls. There is also a playground specifically for those who bring their children. Cruising the river using the traditional way will provide satisfaction for the visitors to watch the beauty of the magnificent fireflies. The usage of the small boats will also avoid sound and smoke pollution that can disrupt the firefly’s habitat.

Who to Contact                : Kuala Selangor District Council
E-mail                                                   : [email protected] / sumd[email protected] / [email protected]

Tel                                          : 03-32891439 / 1549

Website: http://www.mdks.gov.my/en

DAZZLING LIGHTS OF THE FIREFLIES AT KAMPUNG KUANTAN

3. Love Boat, Putrajaya

Show your loved ones how special they are by treating them to a romantic evening on the lake of Putrajaya. Take a ride on a traditional wooden boat called the “Dondang Sayang”. Let the Love Boat set the stage for a nostalgic or romantic evening, with uninterrupted views of Putrajaya’s most breathtaking sights.

The boat is manned by a single boatman. It is best to enjoy the ride in the evening from 5pm or any time before sunset as you will get to witness an astonishing view of Putrajaya from the lake. The Love Boat package is inclusive of an hour ride, as well as food and beverages.

This is one of the main bridges in Putrajaya, connecting Precinct 2 to the residential area of Precinct 8. The design of this cable-stayed bridge resembles a futuristic ship. Spanning 2.4km, this bridge can accommodate motorized traffic, bicycles, and pedestrians. Highly visible even from afar, it has become one of the beautiful icons of Putrajaya.

Getting There  :

By rail:

  • 25 minutes on KLIA Transit from KL Sentral to Putrajaya ERL station
  • 15 minutes on KLIA Transit from KLIA to Putrajaya ERL station

By bus:

  • 30 minutes by Rapid KL bus or Metrobus from Kota Raya bus stop (KL)

 By taxi or car

  • 30 minutes from KL City

 Contact Information

Should you wish to charter a boat for a private function or merely visit the scenic spots of Putrajaya, you may contact for more details:

CRUISE TASIK PUTRAJAYA
Jeti Putra, Jambatan Putra, Presint 1, 62000 Putrajaya, Malaysia.
Tel: (603) 8888 5539
Fax: (603) 8888 3769
E-mail: [email protected]

Website: http://www.cruisetasikputrajaya.com

4. Couples’ Healthy Getaway @ The Banjaran Hotsprings Retreat, Perak

Treat yourself and your other half to a truly romantic and healthy getaway at the award-winning, luxurious 5-star retreat, The Banjaran Hotsprings Retreat, located in Ipoh, Perak. It is perfect for all love birds out there who are in need of a rejuvenating experience. Here in this lovely retreat, you can choose to do as much or as little as you want on your couples healthy holiday.

From a couple’s spa treatment massage to dipping at the geothermal hot springs dipping pools, to soaking in the natural sauna formed in the dark interiors of the thermal steam cave, it is guaranteed that all these sessions are sure to leave you and your partner feeling brand new.

As an adults-only resort, your romantic holiday here will not be interrupted by the presence of screaming babies or running toddlers. It’s also serious in helping guests achieve their goals for optimum health with holistic tailor-made programmes and pre-planned packages for as short as 2 nights or as long as three weeks. Besides the geothermal hot springs treatments, guests can request for weight-loss management and detox programmes, colon hydrotherapy, and antioxidant restoration therapy, among others.
After all, couples who sweat together, stay together.

THE BANJARAN – PERAK

Getting There

Travel by Car/Taxi

The Banjaran is just 15 minutes away from the city of Ipoh, 1.5 hours from Penang and 2 hours from the capital of Kuala Lumpur by road. Ipoh is located on the North-South Highway, to the north of Kuala Lumpur. Take the Ipoh South Toll Plaza Exit No. 138 if you come from Kuala Lumpur, and the Ipoh North Toll Plaza (Jelapang) Exit No. 141 if you come from Penang. Do look out for road signs that lead you to The Banjaran Hotsprings Retreat along the road from either one of the exits.

GPS Coordinates to The Banjaran:

4° 37′ 51″ N 101° 9′ 20″ E

Travel by Train

Enjoy scenic views during the 2.5-hour journey to Ipoh on the ETS Train. There are daily services from KL Sentral in Kuala Lumpur to the Ipoh train station. Ipoh is on the Singapore-Kuala Lumpur-Penang-Bangkok route, so there are also trains to and from Penang and all the way to and from Bangkok. The Banjaran Hotsprings Retreat can arrange for transfers from the train station.

Travel by Air – Chartered Helicopter

The Banjaran has its own on-site helipad facility for helicopter travel. Please call in advance as landing is strictly by appointment only. For more details on chartered helicopter services and helipad facilities please contact the Sales and Marketing Department at +603 7495 1791 or email them at [email protected]

Who to Contact

The Banjaran Hotsprings Retreat

Tel          : +60 5 210 7777

Email     : [email protected]

Website: https://www.thebanjaran.com

  1.  Watch the Sunset @ Kuching Waterfront, Sarawak

“ sunset is the sun’s fiery kiss to the night.”

― Crystal Woods

WATER FRONT – SARAWAK

Some things are inherently romantic and a gorgeous sunset is one of them, so cuddle close to the one you love and watch the magnificent sunset change colors right before your eyes at the Kuching Waterfront in Sarawak. Also known as Kuching Esplanade, the sunset here is very dramatic and with the wooden sampan and wooden houses on stilts in the background, it is not just romantic but will also conjure up scenes of yesteryear. What could be more romantic than that?

You can sit with your other half at one of the many wooden benches provided along the Kuching Waterfront that run parallel with the Sarawak River, or you can opt for a sunset cruise and enjoy the environment and the scenery of this city of contrast.

For more information on Kuching Waterfront, please visit https://kuchingwaterfront.com, or contact:

Sarawak Tourism Board

Tel          : +6082 423600

Email     : [email protected]

Website: https://sarawaktourism.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Article source: http://blog.tourism.gov.my/feed/

Categories
Malaysia Travel Guide

Tourism Melaka Short Visit To Kuching

Tourism Melaka Short Visit To Kuching

KUCHING, Tuesday – 27 officials from Tourism Melaka led by General Manager Norena Jaafar was in Kuching on January 13 for a three-day study visit.

The Melaka delegation including their dancers visited the Sarawak Cultural Village (SCV) to learn traditional Sarawak dances which they will perform in Melaka.

Norena said the delegation were particularly impressed with the new Darul Hana Bridge over Sungai Sarawak and its lighting at night.

They were also eager to emulate some of the Kuching Waterfront product experiences and activities.

The Sarawak Tourism Board (STB) hosted dinner for the delegation on Saturday night.

“We are excited to have Tourism Melaka coming to Sarawak to learn and experience the destination and this is the beginning of our working relationship which we hope to continue to work in promoting the domestic tourism,” says STB Chairman, Datuk Haji Abdul Wahab Aziz when welcoming the delegation.

According to Norena, they will plan another visit to Kuching during the Rainforest World Music Festival this coming July.

Melaka tourism

Second from left Norena Jaafar gives delegation t-shirt to STB Chairman, Datuk Haji Abdul Wahab Aziz.

Issued by:  

Communications Unit
SARAWAK TOURISM
T: +6 082-423600  F: +6 082-416700
E: [email protected]

Share

Article source: http://sarawaktourism.com/blog/feed/

Categories
Malaysia Travel Guide

Kuching VIC Relocating

Kuching VIC Relocating

KUCHING, Thursday: The Sarawak Tourism Board’s (STB) Kuching Visitor Information Centre (VIC) has been relocated to the Sarawak Tourism Complex, or the Old Court House.

“The relocation of the VIC is necessary in our efforts to better accommodate our visitors’ needs, by strategically stationing our tourist coordinators where they are easily accessible to provide tourism information and guidance,” said STB Acting Chief Executive Officer, Mary Wan Mering.

The new location is located between the entrances to India Street and Carpenter Street as well as the Kuching Waterfront, making it easily found by visitors seeking information.

The VIC is also scenically located in a significant heritage site, with the Complex’s main building, the Old Court House, dating back to 1871 when it was the seat of Sarawak government.

The building still retains its original belian (ironwood) roofs, colonial Clock Tower and Charles Brooke Memorial.

The VIC’s operating hours are 9.00am to 6.00pm daily, except on public holidays, and can be contacted via email at [email protected].

VIC Kuching

Photo shows Tourist Coordinators at the new Kuching Visitor Information Centre, located at the Sarawak Tourism Complex or Old Court House.

 

Issued by:

Communications Unit
SARAWAK TOURISM BOARD
T: +6 082-423600  F: +6 082-416700
E: [email protected]

Share

Article source: http://sarawaktourism.com/blog/feed/

Categories
Malaysia Travel Guide

Sarawak International Dragon Boat 2016

Sarawak International Dragon Boat 2016

From November 11th to 13th, we had a big event, “Sarawak International Dragon Boat Race 2016” at the Kuching Waterfront.

“Dragon Boat” was originally from China and nowadays it is known as a ‘New Sport’ across the world. The keys to winning the race are teamwork and timing.

We would like to tell you about our experience in this event.

11月11日(金)から11月13日(日)にかけ、クチンのウォーターフロントにおいて”Sarawak International Dragon Boat Race 2016” が開催されました!Dragon Boatは古代中国を発祥の地とし、今では「ニュー・スポーツ」として世界中を巻き込んでいます。全員が力とタイミングを合わせて、勝利をつかみに行くスポーツです。今回はこのイベントにおいての私たちの経験をお話ししたいと思います。

sarawak-international-dragon-boat-1

Mitsumasa Hamano : I supported a lot of paddlers as a member of steering committee in this event, and my work was preparation before the race.  All I had in my mind was “What should I do for them to make their race better?” At first, I didn’t know what I should do in order to concentrate on the race because I’ve never watched Dragon Boat, not to mention I’ve never participated in it!

Therefore, I talked to some paddlers about their problems related to the boat before starting the race, and I realized that they were worried about the water in the boat. I thought it was a common issue for the water to flow into the boat during the race, but this was my thought. After realizing it, I removed the water from the boat as much as possible during my free time. I learned that it is important to be aggressive for someone to go through this experience.

今回は運営側として選手をサポートしていたのですが、決まった仕事を超えて、選手に対して何ができるのかを一番に考えました。僕は船の発着場での選手の手伝いでしたので、業務自体はすぐに分かりました。しかし、それだけで選手は本当に気持ちよく競技できるのかと思い、選手自身に聞いてみたところ、「船の中の水が邪魔であること」に気がつきました。川だから水が入って当たり前、と考えていたのですが、結構邪魔で気分が良くないことが話してみてわかり、それ以降空いた時間に水を川に戻す作業をしていました。選手から “Thank you”と言われた時は、本当に感無量でした。

sarawak-international-dragon-boat-2

By Mitsumasa Hamano
Japanese Intern in Sarawak Tourism Board

Kanon Ushio : I learned a lot of things through the experience of joining this event as a member of the staff. My task was to remind each team of the race schedule and to make sure they gather at the boarding area on time at every race. Although I was only assisting for two days, I realized I could not excuse myself because participants would ask me a lot of questions, thinking of me as one of the staff because I was wearing an official T-shirt. Therefore, I had to equip myself with details and information about the event.

It was a bit tough running up and down under the sun day but actually I felt a sense of achievement after I spoke to some paddlers as they appreciate my assistance by saying “Thank you for your hard work.” at the end of the event.

I’m so happy that I was given the opportunity to join this big international event. We were blessed with such a lovely weather for the race through the weekends, (even though it is monsoon season now, the power of dragon defeated the rain!) Special thanks to all the teams from all over the world, event organizers, and everyone for making these three days wonderful!  See you next year! ☺

スタッフの一員としてこの大会に参加させていただき、多くを学ぶことが出来ました☺私の業務は、試合ごとに各チームにスケジュールをリマインドし、ゲートに時間通りに集合させ、試合の流れをスムーズにすることでした。当日スタッフとして参加し、本当に何も知らない状況でしたが、スタッフのTシャツを着ている時点で、選手たちは私が大会の全てを把握しているとみなすため、言い訳は出来ないと痛感しました。そこで、選手や参加者から 何か質問を受けるたびに、別のスタッフを探し、明確な答えを得てから戻って伝える、ということを常に心がけて行動しました。

日差しの下で一日中走り回っていたため体力的に少し疲れましたが、大会の終了直前に何名かの選手達から「一生懸命駆け回ってくれてありがとう。」とお声をかけて頂いたことで、達成感を得ることが出来ました。

  この様な大きい国際的なイベントに参加させていただいて本当に感謝しています。モンスーンシーズンにも関わらず、3日間天候にも恵まれて本当に良かったです!これはドラゴンパワーの影響かもしれません!(笑)世界中から集まってくださったドラゴンチーム、イベント主催者の方々、そしてお越しいただいた全ての参加者に感謝でいっぱいです。また来年お会いしましょう☺

sarawak-international-dragon-boat-3

sarawak-international-dragon-boat-5

sarawak-international-dragon-boat-4

By Kanon Ushio
Japanese Intern in Sarawak Tourism Board

Share

Article source: http://sarawaktourism.com/blog/feed/