Categories
Malaysia Travel Guide

12 Tempat Menarik Di Pulau Tioman Untuk Percutian Pulau Yang Luarbiasa

Otot anda mengimpikan aktiviti lasak? Mata anda merindukan pemandangan yang menyegarkan? Jiwa anda mendambakan ketenangan? Atau anda nak bershopping sakan tanpa rasa bersalah? Apa kata kalau pada musim cuti akan datang anda sekeluarga menuju ke Pulau Tioman.  Pulau yang terletak di negeri Pahang ini walaupun kecil dengan hanya berkepanjangan 20 km dan berkelebaran 12 km, tarikan yang ditawarkannya sangat luar biasa.

Dikuasai oleh hutan hujan yang tebal dan dikelilingi oleh perairan yang kaya dengan hidupan marin, Pulau Tioman menawarkan 1001 sebab untuk pencinta alam semula jadi datang bagi meneroka pulau ini. Disenaraikan dalam artikel ini adalah 12 tarikan dan aktiviti yang mesti dilakukan di Pulau Tioman. Teruskan membaca senarai tempat menarik di Pulau Tioman ini.

12. Pulau Renggis

Pulau Renggis Tioman - Main Image
Sumber: Mann Bahrom

Terletak tidak jauh dari Kampung Tekek adalah sebuah tarikan indah yang menjadi kegemaran para penyelam kerana pemandangan dasar lautannya yang sungguh meriah dengan warna-warni ikan yang bergerak bebas dan juga pembentukan batu-batu karang.

Pembentukan batu karang di sini juga dikatakan sangat pelbagai sehinggakan anda berkemungkinan dapat melihat spesies yang tidak pernah ditemui di kawasan lain.

Secara spesifiknya, pulau ini terletak betul-betul di hadapan tempat penginapan Berjaya Tioman Resort. Jangan lepaskan peluang untuk menggunakan pakej-pakej yang ditawarkan untuk meneroka kawasan perairan di sekitar.

Alamat: Pulau Renggis, Pahang


Lihat Tawaran Terkini Hotel Terbaik Di Pulau Tioman

11. Pulau Tulai (Coral Island)

Pulau Tulai Tioman - Main Image
Sumber: Tioman Cabana

Berlokasi di bahagian utara Pulau Tioman, Pulau Tulai ataupun turut dikenali sebagai Coral Island adalah salah sebuah destinasi pelancongan yang cukup terkenal di sini.

Untuk menuju ke Pulau Tulai dari Pulau Tioman masa yang diambil adalah dalam 1 jam sahaja, dalam perjalanan untuk menuju ke pulau ini, anda dapat menikmati bayu laut yang sangat menyegarkan sambil mencuci mata melihat pemandangan air laut yang kebiruan.

Sebaik mendekati kawasan pantai pulau ini, anda akan disambut dengan pemandangan pantai yang berpasir putih. Untuk menikmati keindahan tarikan alam semula jadi pulau ini, anda boleh mendapatkan pakej aktiviti yang ditawarkan oleh penginapan-penginapan yang terdapat di sini. Antara aktiviti menarik yang boleh dilakukan di sekitar pulau ini adalah berkelah menikmati pemandangan dari tepian pantai, bersnorkeling, diving dan banyak lagi.

Untuk pengetahuan anda, di pulau ini terdapat banyak chalet dan resort yang boleh anda pilih untuk dijadikan tempat penginapan bersama keluarga.

Alamat: Pulau Tulai, Pahang


10. Pusat Taman Marin

Pusat Taman Laut Tioman Image
Sumber: Ilamaran Ramamoorthy

Salah satu sebab yang menyumbang kepada keindahan luar biasa Pulau Tioman adalah kerana ianya telah diwartakan oleh kerajaan sebagai taman marin. Dengan status sedemikian, hidupan marin di kawasan sekitar pulau mempesonakan ini terpelihara daripada sebarang aktiviti perikanan.

Kalau dah terjaga sebegini rupa, bayangkanlah apa yang menunggu anda di dasar perairannya yang sudah semestinya kaya dengan hidupan yang pelbagai rupa dan warna menanti untuk diterokai.

Bukan sahaja aktiviti perikanan yang tidak dibenarkan, sebab anda juga tidak dibenarkan untuk mengutip kulit siput, mengambil terumbu karang dan banyak lagi aktiviti lain yang dapat memberi kesan negatif kepada hidupan marin. Untuk pengetahuan anda, aktiviti menangkap ikan tidak dibenarkan hanyalah dalam jarak 3 km radius daripada pulau ini.

Pusat Taman Marin terletak di antara kamping Air Batang dan kampung Tekek di mana hanya aktiviti tertentu yang boleh dilakukan seperti menyelam skuba, snorkeling, menangkap gambar (bukan menangkap ikan) dan berenang. Walaupun anda dilarang untuk mendapatkan sebarang hasil laut kat sini, tapi anda di’wajib’kan untuk menyelam dan menikmati keindahan perairannya. Jangan lupa untuk membawa kamera kalis air!

Alamat: Pusat Taman Marin


9. Monkey Bay

Monkey Bay Tioman - Main Image
Sumber: Au gré du vent

Monkey Bay adalah sebuah tarikan semula jadi pantai mendamaikan jiwa yang terletak di belakang Kampung Salang. Pantai indah ini dikelilingi oleh kehijauan hutan yang tumbuh mekar di sekitarnya.

Kawasan pantainya pula cukup menarik untuk dijadikan lokasi berkelah di mana anda boleh menghamparkan tikar di atas pasirnya yang berwarna putih bersih dan berehat menikmati pemandangan air laut yang jernih bak kristal. Kejernihan air laut di sini menjadikan ia salah sebuah lokasi snorkeling yang terkenal di Pulau Tioman.

Alamat: Monkey Bay, Berdekatan Panuba Beach, Pulau Tioman


8. Salang

Salang Village Tioman
Sumber: tioman.org

Dikelilingi oleh hutan hujan yang mekar, Salang merupakan sebuah lokasi tarikan di Pulau Tioman yang tidak patut dilepaskan. Di sebalik keindahan alam semula jadinya ini, ia juga padat dengan pelbagai kemudahan untuk para pelancong serta tawaran aktiviti-aktiviti menarik untuk dilakukan.

Di sinilah terletaknya pantai yang indah dengan air yang kejernihannya mampu memukau jiwa sesiapa sahaja. Bila diselami perairannya, anda akan terpesona melihat pembentukan terumbu karang yang menarik pandangan  mata.

Selain menyelami dunia dalam air, aktiviti lain yang boleh dilakukan di sini adalah merentasi hutan hujannya yang tebal dan bukit yang curam melalui denai yang berkepanjangan 3.5 km. Dengan menempuhi laluan ini, anda akan sampai ke Panuba Bay dan Ayer Batang ataupun Kampung ABC. Masa yang diambil untuk merentasi laluan yang dikelilingi flora dan fauna ini adalah dalam sekitar 2 jam. Jangan lupa untuk berpakaian dan berkasut yang sesuai.

Alamat: Salang, Pulau Tioman, Pahang


7. Kampung Tekek

Kampung Tekek Pulau Tioman
Sumber: Tioman.org

Kampung Tekek adalah lokasi yang paling penting di Tioman, bukan hanya kerana ianya merupakan kawasan perkampungan terbesar di Tioman tapi juga kerana peranannya sebagai pusat pentadbiran untuk pulau ini.

Sebagai sebuah kawasan yang penting, Kampung Tekek mempunyai fasiliti yang cukup sempurna. Antara yang terdapat di sini adalah pejabat imigresen, bank, bangunan kerajaan, sekolah, klinik, masjid, kedai-kedai makan dan banyak lagi. Selain itu, Kampung Tekek juga adalah jalan masuk utama untuk ke Tioman sama ada melalui pengangkutan laut ataupun udara.

Lebih sebab untuk anda banyak menghabiskan waktu di kampung ini adalah kerana di sinilah anda boleh bershopping sakan untuk membeli pelbagai barangan yang termasuklah keperluan rumah dan pakaian, kenapa? Kerana Pulau Tioman juga memegang status sebagai Zon Bebas Cukai sejak tahun 2002, takkan nak lepaskan begitu je kan?

Alamat: Kampung Tekek, Pulau Tioman, Pahang


Baca: 14 Destinasi Terbaik Di Pulau Perhentian

6. Juara Turtle Project

Juara Turtle Project Pulau Tioman Image
Sumber: Juara Turtle Project

Kalau anda nak tahu, dekat Pulau Tioman ini terdapat dua tempat yang menjadi tarikan penyu-penyu untuk mendarat dan menetaskan telur mereka iaitu di Kampung Bunut dan Kampung Juara.  Kebiasaannya penyu-penyu ini datang untuk bertelur dari bulan Februari ke bulan Oktober.

Di antara dua kawasan penetasan telur penyu ini, kalau anda ingin menyelami dengan lebih mendalam tentang pemeliharaan haiwan terancam, penyu, anda boleh datang untuk menjadi sukarelawan di Turtle Sanctuary, kampung Juara.

Dengan menjadi sukarelawan, anda boleh melibatkan diri dalam aktiviti pengutipan telur penyu dan membawanya ke tempat penetasan serta mengawasi kawasan tersebut daripada sebarang gangguan.

Waktu di mana sukarelawan diterima adalah dari bulan Mac ke Oktober. Dalam projek ini, anda akan diberikan penginapan bilik dorm yang lengkap dengan kemudahan asas. Jangka masa minimum untuk menyertai projek ini adalah 4 malam. Sepanjang penyertaan, anda akan dibawa mengikuti seminar, dan melakukan aktiviti-aktiviti menarik yang lain seperti berkayak, jungle trekkng, dan kelas memasak. Wow! Memang best!

Alamat: Kampung Juara, Juara, Pulau Tioman


5. Air Terjun Asah

Air Terjun Asah Pulau Tioman Image
Sumber: True Asia Media

Di pulau ini sebenarnya terdapat beberapa buah lagi air terjun, namun yang paling ‘legend’ adalah Air Terjun Asah yang merupakan air terjun yang terbesar di pulau ini.

Lokasinya, terletak di bahagian selatan Pulau Tioman dan tidak jauh dari kampung Mukut. Untuk menuju ke sini, anda perlu berjalan dari kampung Mukut dalam masa selama 40 minit dan 20 minit daripada kampung Asah.

Sampai sahaja di kawasan air terjun, anda boleh berkelah sambil menikmati percikan air terjun yang segar daripada gunung. Keindahan yang ditawarkan ini tak akanlah ingin dilihat dari jauh sahaja kan? Dah puas berjalan, inilah waktunya untuk anda menyegarkan kembali badan yang telah kepenatan.

Alamat: Air Terjun Asah, Pulau Tioman


4. Gunung Nenek Semukut

Gunung Nenek Semukut Pulau Tioman
Sumber: Mukut Coral Chalet

Gunung Nenek Semukut, bila dengar sahaja namanya, sudah terbayang, mesti ada sebab kenapa ianya dinamakan sedemikian, tapi, kisah yang dikaitkan dengan gunung ini tiada langsung kaitan dengan ‘nenek’ kerana ianya adalah tentang sepasang naga yang dikatakan pernah wujud pada suatu ketika dahulu sebelum berubah menjadi batu kerana melanggar pantang larang yang sepatutnya diikut.

Dalam kisah itu, naga betina berubah menjadi pulau yang kini dinamakan Pulau Tioman. Kalau dilihat dari kejauhan terdapat sebuah kawasan di pulau ini yang berbentuk seperti tanduk naga dan inilah yang dinamakan sebagai Gunung Nenek Semukut. Manakala naga jantan pula berubah menjadi sebuah gunung  bercabang tiga iaitu Gunung Daik.

Selain kisah mitos ini, Gunung Nenek Semukut juga turut terkenal dek kerana pembentukan ‘wajah’ manusia pada bahagian puncaknya. Kalau dilihat dengan teliti, kelihatan seperti wajah seorang lelaki yang lengkap dengan dagu, mulut, hidung dan bahagian dahi.

Lihat sahaja bentuk gunung ini, bayangkanlah kesukaran untuk mendaki menuju ke kawasan puncaknya. Kalau anda nak tahu,  hampir keseluruhan laluan menuju ke puncak memerlukan pendakian. Jadi, pastikan stamina anda betul-betul mantap sebelum cuba untuk menakluki gunung ini.

Sekiranya anda adalah dalam golongan orang yang berani untuk menempuhi cabaran yang ditawarkan Gunung Nenek Semukut, maka anda dapat melihat pelbagai spesies flora dan fauna yang eksotik dengan lebih dekat.

Alamat: Gunung Nenek Semukut, Pulau Tioman


3. Gunung Kajang

Gunung Kajang Pulau Tioman
Sumber: vertical adventures

Kalau Gunung Nenek Semukut adalah gunung yang paling sukar untuk ditakluki kerana kecuramannya, Gunung Kajang pula menawarkan cabaran yang berbeza kepada pencinta aktiviti lasak kerana ketinggiannya yang mencecah awan iaitu 1038 meter! Inilah puncak yang tertinggi di Pulau Tioman. Kedudukannya yang berada di tengah-tengah Pulau Tioman menjadikan ia sebagai ‘tulang’ utama pulau indah ini.

Sebenarnya banyak fakta menarik untuk diceritakan mengenai gunung yang gah ini. Pertama, gunung ini turut dipanggil sebagai Palm Frond Mountain yang mana pada suatu ketika dahulu ia pernah menjadi mercu tanda bagi pelayar-pelayar Arab dan China sehinggakan nama gunung ini disebut dalam peta pelayaran.

Di samping itu, hutan yang melitupi gunung ini juga dipenuhi dengan pelbagai flora dan fauna yang unik yang hanyalah boleh ditemui di sini. Kalau anda nak tahu, bunga Rafflesia pun ada di sini. Bagi pencinta alam semula jadi, aktiviti merentas hutan di Pulau Tioman pasti akan menjadi salah satu memori yang terindah.

Alamat: Gunung Kajang, Mersing, Pahang


2. Island Hopping

Island Hopping Pulau Tioman Main Image
Sumber: pescart.com

Ingin memaksimumkan keseronokan anda di pulau ini? Rancanglah untuk ber’island hopping’ ataupun melompat dari satu pulau ke satu pulau di sini. Dengan cara ini, anda dapat menikmati keindahan yang ditawarkan segenap pelusuk Tioman yang pasti akan memberikan senyuman di wajah bila diingat kembali.

Antara pulau yang boleh dilawati adalah Pulau Chebeh, Pulau Sembilang, Pulau Sepoi, Pulau, Labas, Pulau Sri Buat Tokong Bahara dan Pulau Jahat.

Namun sekiranya anda kesuntukan masa, anda boleh melawat Pulau Tulai yang dikatakan sebagai sebuah destinasi pulau yang paling best di sekitar Tioman. Di sini, kawasan pantainya cukup indah dengan pasir yang putih dan air laut yang cukup jernih.

Kalau anda bernasih baik, anda mungkin akan terserempak dengan kehadiran ikan lumba-lumba yang berenang dengan ceria di sekitar perairan.


1. Batu Malang

Batu Malang Pulau Tioman Main Image
Sumber: Faizal Omar

Sebelum bercuti ke Pulau Tioman, penting untuk anda tahu lokasi yang wajib disinggahi untuk aktiviti menyelam yang paling best dalam hidup. Kalau di Pulau Tioman ni, jawapannya adalah di Batu Malang.

Kawasan perairannya terdapat banyak pembentukan batu karang yang menarik. Spesies ikan yang boleh ditemui juga teramatlah banyak dan antaranya adalah ikan barracuda, butterfly fish, clownfish (Ikan Nemo), cuttlefish, lion fish, parrotfish dan banyak lagi ikan berwarna-warni yang lain. Percayalah, penerokaan bawah air sekitar Batu Malang ini sungguh mengujakan.

Disebabkan betapa terkenalnya lokasi ini, Batu Malang agak padat pada musim cuti ataupun hujung minggu.

Alamat: Batu Malang


Penginapan Di Pulau Tioman

SELESA Tioman Apartments

Selesa Apartments Pulau Tioman Main Image

SELESA Tioman Apartments adalah sebuah penginapan yang sesuai sekali dengan nama yang diberikan. Penginapan ini sememangnya dapat memberikan anda sekeluarga keselesaan seperti di rumah sendiri kerana keluasannya yang selesa untuk diinapi beramai-ramai, serta kelengkapan fasilitinya yang termasuklah kemudahan untuk memasak.

Selesa Apartments Pulau Tioman Room Image

Di samping itu, pemandangan yang disajikan dari apartment ini juga adalah salah satu sebab mengapa penginapan ini menjadi pilihan ramai. Anda dapat menikmati pemandangan yang mengujakan matahari terbenam ataupun terbit dengan hanya bersantai dari ruang bilik yang cukup selesa.

Kemudahan lain yang disediakan SELESA Tioman Apartments adalah shuttle percuma untuk pergi ke jeti dan juga pulang daripada jeti. Lokasinya pula, sunyi dan tenang daripada sebarang gangguan.

Harga: Dari RM193+ Semalaman

Alamat: Kg Tekek, 26800 Pulau Tioman, Malaysia

Selanjutnya Di Booking.com


Bayu Tioman Chalet

Bayu Tioman Chalets Main Image

Sekiranya anda ingin menikmati keindahan bayu laut tanpa mengira masa, pilihlah untuk menginap di Bayu Tioman Chalet.

Bayu Tioman Chalets Room Image

Penginapan indah ini lengkap dengan ruang balkoni sebagai tempat bersantai, dan juga kawasan pantai peribadi untuk anda menikmati kenyamanan pantai dengan penuh privasi. Ini barulah rasa macam cuti sebenar! Lokasinya, terletak hanyalh 9 km dari Jeti Pantai ABC.

Harga: Dari RM190+ Semalaman

Alamat: Kampung Genting Pulau tioman, 26800 Pulau Tioman, Malaysia

Selanjutnya Di Booking.com


Juara Mutiara

Juara Mutiara Pulau Tioman Main Image

Juara Mutiara adalah sebuah penginapan dalam harga bajet yang cukup selesa di Pulau Tioman. Chalet-chalet yang ditawarkannya lengkap dengan penyejuk udara yang dapat menyegarkan badan setelah seharian beraktiviti.

Juara Mutiara Room Image

Bercakap tentang aktiviti, Juara Mutiara turut memiliki ruang pantai peribadinya sendiri dan juga taman untuk anda bersantai sambil menikmati udara yang segar. Chalet ini juga turut menawarkan kemudahan untuk melakukan sukan-sukan air.

Harga: Dari RM140+ Semalaman

Alamat: Kampung Juara, Pulau Tioman, 26800

Selanjutnya Di Booking.com


Inilah antaranya tempat menarik di Pulau Tioman yang menanti ketibaan anda. Walaupun hanyalah kawasan yang kecil, daya magnetik pulau ini cukup kuat sehingga mampu menarik pelancong daripada serata dunia.

Mana tidaknya, alam semula jadi yang ditawarkan pulau ini bukan sahaja indah untuk dinikmati, tapi juga cukup menarik untuk dijadikan lokasi untuk melakukan segala macam aktiviti yang menggegarkan kehidupan, daripada menyelam skuba hinggalah kepada island hopping, bermacam perkara menarik yang boleh dilakukan di sini.

Sebuah destinasi yang sungguh mengujakan untuk dilawati bukan? Tidak cukup dengan aktiviti dan keindahannya, kisah-kisah dan fakta menarik di sebalik keindahan alam semula jadi yang terdapat di sini turut menambahkan lagi ‘aura penarik’ pulau ini.

Macam mana? Anda dah tergoda? Kalau artikel ini telah berjaya membuatkan jiwa kembara anda meronta, jangan lupa untuk booking salah satu daripada penginapan yang telah disenaraikan. Kalau senarai ini masih tak cukup, anda boleh melihat pilihan yang lebih banyak dalam harga yang cukup berpatutan di booking.com.

Dah, jangan buang masa lagi, set date dan kemas beg, supaya tinggal untuk pecut je ke Pulau Tioman sebaik waktunya tiba!

Article source: http://www.maisinggah.com/feed/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.